Hallo mede autoklussers,
Een bekend probleem bij de 206 bj 2001 is dat de toerenteller en/of de snelheidsmeter na verloop van tijd er mee ophouden.
Oorzaak is dat de motoren van de tellers (toeren en snelheid) erg brak in elkaar zitten.
Afgelopen week met de toerenteller aan de slag geweest (die er bij deze auto mee opgehouden was)
Op een of ander forum zat ik te lezen dat ALLE wijzers van het klokkenspel gedemonteerd dienen te worden, om bij de motoren van de toerenteller en/of snelheidsmeter te komen en te repareren. Lang verhaal kort....dat is dus helemaal niet het geval.
Volgende probleem is ontstaan;
Omdat de wijzers van benzine meter/temp koelwater/olie temp ook los geweest zijn, kloppen ze niet meer...
Tank is vanaf nu alsmaar vol. De temperatuur van het blok is altijd 0 graden en de olie staat continu te koken....volgens de meters!
Niet helemaal de bedoeling natuurlijk.
Kan iemand mij uitleggen hoe je de meters weer hun juiste waardes kan laten aangeven?
Neem aan dat er een weerstand/voltage naar de tellers gestuurd worden en dat die de wijzer in beweging brengen.
Kan ik er een voltmeter aan hangen en aan de hand van de laagste/hoogste waardes de wijzers positioneren? (hoe precies gaat dat uitpakken?) of zijn er andere betere/slimmere manieren om dit op te lossen?? Wellicht via het auto management systeem?
Snelheidsmeter doet het weer uitstekend (en ook alle 22!! lampjes). Toerenteller ben ik nu aan het fixen (enginecover).
Verwacht hier geen problemen omdat ie op dezelfde manier werk als de snelheids meter. (als ik het fout heb, hoor ik het graag!)
Gaat dus om de klokken van brandstof, temperatuur blok en temperatuur olie opnieuw te kalibreren.
Hopelijk kan iemand mij helpen. Professionals zijn van harte uitgenodigd om te reageren.
Alvast bedankt!!
Groeten,
Guido
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
kalibreren kan niet, je hebt iets fout gedaan
Heb ooit ook eens zo'n motortje (snelheids meter) vervangen.
Daarna instrumenten paneel gemonteerd, en alles werkte meteen goed.
Denk dus dat fordmonteurtje gelijk heeft.
Alles wel goed gegaan met de de/montage van de printplaat?
Oiram
Goed nieuws, dat ik niet hoef te kalibreren.
Ongetwijfeld dat ik iets fout gedaan heb.
Misschien dat het komt dat ik op dit moment zonder toerenteller rondrijd. (Motor zit dus ook niet aangesloten op de printplaat)
Misschien dat daardoor hele klokkenspel de weg kwijt is...
Morgenochtend gelijk even verder klussen/testen....
gr. Guido
14 jaar
Anderhalve dag geklust met goed resultaat!
De verbinding met de printplaat was goed, en het feit dat te toerenteller los was, had ook niets te maken met het probleem wat ik had.
Kalibreren is inderdaad niet nodig.
Misschien heb ik het in eerste instantie een beetje krom uitgelegd over dat kalibreren... Feit is dat als je de wijzers van de tellers haalt, ze natuurlijk los gemaakt zijn van de asjes van de motoren. Als die asjes verdraaien ten opzichte van de wijzers, klopt er natuurlijk niets meer van wat je te zien krijgt. Met andere woorden;
Als je de wijzers van de tellers trekt, moet je er wel voor zorgen dat ze correct weer op de juiste/zelfde stand op de asjes terug geplaatst/gedrukt worden. En daar ging het bij mij fout.
Met boerenverstand opgelost; Als je de tellerunit terugplaats in de auto zonder wijzers en zonder de ombouw (anders kan je de wijzers er niet opdrukken)
Vervolgens draai je het contact om (niet starten en met koude motor). Op deze manier draaien alle asjes van de tellers terug naar de beginstand, vervolgens kun je de wijzers erop drukken (begin stand) en klopt de schaal weer. Dit geld alleen voor de temperatuur en de brandstof meters. Toeren en snelheid niet.
Fout die ik gemaakt zijn er twee;
1. NOOIT de wijzers van de asjes trekken. Is namelijk niet nodig voor demontage om bij de motoren te komen. Alleen nodig als je de motor er zelf uit wilt halen.
2. Als je de wijzers terug wil plaatsen, doe dit dan met aangesloten unit. Anders gaat het op hoop van zegen en klopt er (hoogst waarschijnlijk) niets meer van.
Toerenteller heb ik gemaakt met seconde lijm. Een replacement engine cover, die 9 van de 10 x stuk is, is bijna niet te krijgen en/of voor flink geld.
Daar kun je een leuk biertje van trakteren.
Bedankt voor het meedenken!
206rookie
14 jaar
mijn toerenteller is ook stuk en geeft constant verkeerde waardes aan. maar aangezien mijn 206 al 380000 heeft gelopen maakt hjet mij niet meer uit kijk voor het schakelen wel op de snelheid meter of luister naar de motor
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar