close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 607: kloppend geluid in motor

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2HDI136

Wellicht een vraagje voor een Peugeot-kenner. De motor van mijn 607doet het na al die jaren en 220000km altijd zeer goed. Maar sinds enkele weken hoor ik soms (zo'n één keer op 5)na de koude start een ietwat beangstigend ronkend/kloppend geluid dat duidelijk boven het normale motorgeluid uit komt. Ritme gaat min of meer mee met het toerental. Ik verwijder die geluiddempende plaat van boven het motorblok en dan lijkt het inderdaad zowat van onder het kleppendeksel te komen ofwel de hogedrukpomp en/of vacuümpomp maar overigens niet helemaal duidelijk. Na enkele minuten verdwijnt het wel....maar ik kan het vreemde geluid niet reproduceren door bv. stilleggen en opnieuw starten. Een 607kenner kan daarover misschien wel wat commentaar of een tip geven hoe ik dat kan aanpakken. Af en toe lijkt er in het doorschijnende darmpje uit de brandstoffilter een minuscuul klein luchtbelletje te komen. volgens mij is dat normaal maar verder weet ik het niet.
Bedankt voor elke tip.
Werner

Geplaatst door

peugeotfan (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ondertussen is de zaak verder uit de hand gelopen: het is nu duidelijk waar de oorzaak ligt. Het "dubbel massa vliegwiel" is defect! Men heeft dat in de garage waar ik de auto kocht, ontdekt. Voor mij was het bestaan van zo'n dubbel massa vliegwiel onbekend. Ik wil nu deze ervaring delen met elk wie reeds een dergelijke panne heeft gekend. Men gaat dat nu vervangen voor de prijs van ong. 1700Euro dat is niet mis hé! En ik weet niet of hierin dan ook reeds een nieuwe koppeling en druklager zit. Ik weet ook niet of het echt wel nodig is om de koppeling mee te vervangen. Dat wordt dus een beetje bang afwachten! Ik bericht hierover terug als de zaak hersteld is maar dat is pas volgende maandag.
Mocht er iemand commentaar hebben dan hoor ik dat graag.
Werner.

peugeotfan 0

9 jaar

zulke reparaties zijn bij zeer veel merken aan de orde van de dag, dus in dat opzicht dus niks bijzonders. wel helaas altijd prijzig idd.

De meeste garages zullen de koppeling en drukgroep tegelijk mee vervangen. De prijs van deze onderdelen staan niet in verhouding tot de arbeidskosten, dus als een en ander toch uit elkaar is kun je eigenlijk niet anders dan ook koppeling en drukgroep vernieuwen. Gezien de offerte zal dit ook wel inbegrepen zijn.

Brum1467 0

9 jaar

Met 220.000km op de klok kan het natuurlijk gebeuren dat zoiets als de koppeling aan de beurt is.
Vroeger kwam het eigenlijk nooit voor dat het vliegwiel mee vervagen werd,tegenwoordig is het vliegwiel dubbel uitgevoerd inclusief verenpakket.
Vaak gaat de rek uit het verenpakket met als gevolg onbalans of kloppende geluiden of geratel.

primera p11 0

9 jaar

Bedankt heren voor deze reacties. Dit stelt me een beetje gerust dat het geen "Peugeot-zwakheid" is. Toch soort het me wel dat men voor dit soort onderdeel een "slijtage gevoelig" onderdeel maakt .Het sop is de kool niet waard denk ik dan. Ik zie nu uit wat de echte factuur zal zijn en of er in die (mondelinge) prijsopgave nu al dan niet een koppeling en drukgroep en druklager in zal zitten. Ze zijn er aan bezig en maandag is gij gereed. Ik laat het weten!!

peugeotfan 0

9 jaar

Is het niet mogelijk om een gewoon conventioneel vliegwiel icl drukgroep en plaat te monteren ,gebeurt wel vaker oa bij volkswagen kost een fractie van een dubbel massa vliegwiel.

spiderHenk 0

9 jaar

Om de zaak af te ronden wil ik zoals beloofd nog even de balans opmaken van de reparatie. Een conventioneel vliegwiel laten monteren was geen optie voor die garage en ik begrijp ondertussen een beetje waarom. Wat is vervangen: dubbel massa vliegwiel; koppelingsplaat; drukgroep; druklager; vork; oliekeerring op krukas; geleidebus (wat dit ook moge wezen) karterdeksel (weet ook niet precies wat dat is)...; Voeg daarbij E535 voor werkuren en dan kom ik op exact 1680Euro factuur inclusief 21%BTW.
Groeten aan elk die het interesseerde!
Werner

peugeotfan 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 607 of stel zelf een nieuwe vraag.