close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: km-teller werkt niet na uit- inbouw dashboard

Bouwjaar: 1999, Motorcode: 2.0 hdi

snelheidsmeter en kmteller doen het niet meer. voor de rest werkt alles. achter het instrumentenpaneel de 2 stekkers nagezien en die zitten goed vast. zit er misschien elders een stekker die voor dit signaal zorgt onder/achter het dashboard die ik vergeten kan zijn ?

Geplaatst door

sjaak14 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het grote stekkerverbindingsblok tussen interieur en motorruimte.

hans4074 0
badge

14 jaar

huh ? die ben ik dus echt niet vergeten Hans. :)) Dan zouden meer zaken niet werken.

sjaak14 0

14 jaar

Lol......ja dat snap ik wel, maar misschien is hier een contactje o.i.d. verbogen tijdens in elkaar zetten/draaien.
Plaats anders even de laatste 8 cijfers van chassisno. Kijk ik even of er nog een stekker voor snelheidsmeter op het schema te vinden is.

hans4074 0
badge

14 jaar

daar is ie dan : 32752727

sjaak14 0

14 jaar

Daar komt ie dan: Achter op het instr.paneel zit een gele stekker, waarvan aansluiting 2 (kleine nummertjes op stekker-randje) het snelheids-signaal is. Ter controle: op de draad die op aansluiting 2 zit zou een draadnummer moet staan en dit draadnummer is 465.
De enigste stekker die op schema te vinden is, is dus inderdaad het grote stekkerblok tussen interieur en motorruimte. In dit grote stekkerblok zit o.a. een grijze stekker met 5 aansluitingen met op aansluiting 1 van die stekker met 5 aansl. de draad met draadnr. 465. In de kabelboom van de motor zit ergens een aftakking/splitsing. Hier wordt draad 465 gesplitst en gaat 1 draad naar de motorECU en de andere gaat naar wagen-snelheidssensor = witte stekker op deze sensor en dan aansluiting 3 (staat ook weer genummerd op de rand van de stekker) en heeft dan inmiddels draadnummer 1622. Accuklem los en pak een multimeter, zet em op standje ohm, en meet deze draad eens door, nadat je de stekkers van motorECU, gele stekker instr.paneel en witte stekker wagensnelh.sensor hebt afgekoppeld.

hans4074 0
badge

14 jaar

hardstikke bedankt . ga van de week kijken maar als ik dit zo lees...bekruipt mij het gevoel dat er idd een pinnetje is verbogen tijden vastzetten van het grote stekkerblok.

sjaak14 0

14 jaar

Okey, het is lang geleden maar vandaag maar eens op zoek gegaan naar het mankement. Grote stekker losgehaald en tijdens de inspectie niks vreemds gezien. Alle pinnen zijn heel en recht.

instrumentenpaneel losgehaald maar kan de wagen snelheids sensor nergens vinden. Onder het luchtfiler huis zit wel een witte stekker in de versnellingsbak maar daar zitten maar 2 kabels aan. Ik denk dat dit de motor snelheidsensor otewel voor de toerenteller is.

Aangezien ik een electrische sensor heb moet ik 3 kabels hebben. massa, + en signaalkabel. Waar zit die sensor ? , vandaag 2 uur aan het zoeken geweest met een zaklamp, onder de motorkap, onder de auto maar kan dat ding nergens vinden. Haynes manual erbij gepakt en ook daar staat niks in. In Autodata staat wel een tekening maar deze is te onduidelijk.

sjaak14 0

13 jaar

Wagensnelheids-sensor zit in de versnellingsbak net boven de uitgang van de rechter aandrijfas.

hans4074 0
badge

13 jaar

probleem opgelost. draadnummer 465 net achter het instrumentenpaneel bleek gesplist te zijn voor een oude carkit of radio met snelheidsmeter ?, die er ooit heeft ingezeten. De aftakking loopt namelijk naar de stekker van de radio maar is verder nergens op aangesloten. :))

deze splitsing cq aftakking was uiterst knullig gesoldeerd, zodat er erg veel spanning aanwezig was op de draad die naar de WSS loopt. Bij het uit- en inbouwen van het dashboard is de draad door de spanning van het soldeerpunt geknapt. Door de isolatietape die er omheen zat, was het me niet eerder opgevallen. Ik heb er een draadje tussen gesoldeerd en de boel werkt weer.

Hans nogmaals bedankt !

sjaak14 0

13 jaar

Netjes! En bedankt voor de terugkoppeling.

hans4074 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.