Hallo,
Ik heb hier een expert met het volgende probleem,
het acculampje licht af en toe op, en dan stopt ook de aanjager er mee. Dit is voornamelijk bij een koude motor. dynamo is al vervangen maar de problemen bleven. Nu heb ik de voorbekrachtigings spanning gemeten en deze is 9.3V dit moet volgens mij gewoon 12V zijn. verder laad de dynamo goed 14,4V.
ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.
M.V.G. Tom van den Brink
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Klink mij als een massa-probleem in de oren, bijvoorbeeld van accu naar chassis of van chassis naar motor(bak).
controleer even de zekeringen ik heb een keer meegemaakt dat er eenje stuk was maar haast niet te zien
hier een leerling monteur mischien met een oplossing, er zijn auto's waarbij de aanjager een verband hebben met de dynamo (bijvoorbeeld bij citroen) waarbij de aanjager pas in werking gaat op moment als de motor pas loopt (dynamo begint te laden), probeer eens een schema erbij te krijgen en het verband op te zoekken tussen dynamo en aanjager
Berend, het verband is dat de aanjager (en achteruitverwarming) geschakeld via een relais. it ding heet relais draaiende motor. Aanjager en achteruitverwarming zijn zulke grote stroomverbruikers dat de fabrikant besloten heeft dat deze alleen werken als de motor draait. Lees als de dynamo laad. Het relais draaiende motor wordt geschakeld door + die uit de dynamo komt als deze laad (aansluiting van de voor bekrachtiging op de dynamo)
Voeding dynamolampje loopt via zekering 3. + dynamo oftewel signaal draaiende motor komt binnen op relais met groene 5 polige stekker op aansluiting 1. draadnummer 1070 en 1071. kijk eens of de stekker niet verbrand is of meet op moment van de storing of er een voeding daar aanwezig is met draaiende motor.
Relais is gemonteerd in zekeringskast onder het stuur. als je daar geen + hebt dan op de dynamo meten heb je wel + op de dynamo dan is de draad onderbroken . ls er + aanwezig op aansluiting 1 van relais tijdens de storing kijk dan ook de massaas na op de versnellingsbak en carroserie zoals B.J. Enting zegt.
Heb zelf dit probleem met eigen auto gehad , bleek een multistekker te zijn die de verbinding maakt tussen de motorruimte en het interieur.
Deze zit rechts onder-achter het luchtfilterhuis.
18 jaar
Is probleem al opgelost ? zit denk ik met zefde storing , ga morgen verder
probleem is al opgelost , ze hebben bij de dealer een andere demo-expert ernaast gezet en onderdelen en een gedeelte van de kabelboom over gezet , mijn onderdelen in de andere auto en die heeft geen problemen , nu denken ze toch aan een los contact.
Dit heb ik al van begin af aan gezegd maar intussen zijn er twee dynamo's , een accu , en een dashboard-unit vervangen wel onder garantie , heb twee jaar met het probleem rond gereden.
18 jaar
Heb oorzaak gevonden , kabelboom maakt sluiting tegen turboslang steun ter
hoogte van startmotor , ook komt vaak voor dat kabel in kabelgoot door
slijt , door scherpe naden aan binnen zijde van kabelgoot , ga nu dus
nieuwe kabelboom monteren
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Expert of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar