close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: koelfan peugeot 406 1.8 16v 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: XU 1.8 16V (LFY)

Naar aanleiding van een andere storing ben ik nog iets op het spoor gekomen.
In de vakantie is mijn airco uitgevallen,tevens draaiden de koelfan's niet meer.
Gisteren bleek dat de linker fan defect was,en die heb ik vervangen.
Nu werkt de linker fan wel op hoge snelheid,als de motortemperatuur boven de 95 graden komt,
maar als ik de airco inschakel,draaien de fans niet op lage snelheid,maar de airco doet ook niets,er is wel een klik te horen op het moment dat ik handmatig de airco inschakel.de rechter fan heb ik gecontrolerd,en die doet het.
Is het nu zo dat de airco het niet doet omdat de fans niet draaien,of draaien de fans niet omdat de airco het niet doet?

ik zou graag horen of iemand de inschakelvoorwaarde weet.

Geplaatst door

hobby-monteur (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kijk eens uw massa's na!

ovi 0

13 jaar

weet je zeker dat de rechter koelfan nog wel goed is?

wkhoek 0
badge

13 jaar

ja,daar heb ik spanning opgezet,en die draait,ik heb ook de wikkeling ohms doorgemeten,2,2Mohm,volgens mij,de linker was oneindig groot.Een massaprobleem gaat er bij mij niet in,nu,omdat ik problemen heb gekregen na het uitvallen van de linker koelfan.

hobby-monteur 0

13 jaar

Ik heb de massapunten gecontroleerd en schoongemaakt.
Maar ik ben bang dat het probleem groter is,ik heb nog een probleem,dat staat hier: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...,
en ik begin nu te vermoeden dat het een niet los staat van het ander.
Ik sta open voor iedere suggestie,

gr Sieto

hobby-monteur 0

13 jaar

Hou er even erg in dat de koelventilators in serie staan op lage snelheid en paralel op hoge snelheid. Als er in het lage snelheid circuit ergens een onderbreking zit dan draaien ze alle 2 niet. Op hoge snelheid worden ze apart aangestuurd.

Ja,dat was mij al bekend inmiddels,maar alles wat er wordt aangestuurd is de linker op vol vermogen,de rechter wordt helemaal niet aangestuurd,maar doet het wel als ik er rechtstreeks spanning op zet.
Op laag vermogen draaien ze helemaal niet.Ik heb het vermoeden dat dit al langer zo is,maar dat ik niets gemerkt heb doordat de linker wel draaide.

Nadat hij stuk ging,is mij pas opgevallen dat er,behalve de linker op vol vermogen,niets aangestuurd word,en daarbij doet de airco helemaal niks meer,en die heeft het,tot de ventilator kapot ging,wel gedaan.
En dat begrijp ik dus niet helemaal.Daarom ook mijn vraag of de airco word aangestuurd mits de ventilatoren draaien,of dat de ventlatoren worden aangestuurd als de airco in bedrijf is.
Ik heb vandaag de bruine stekker van de thermostaat losgehaald,en daarbij gaat er 1,nl de linker,ventilator op vol vermogen aan.
Klopt dit of moeten ze alletwee gaan draaien?

hobby-monteur 0

13 jaar

ik heb hier een schema gevonden van een australische 306,geldt dit voor een europese 406 ook zo?
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wsh...

hobby-monteur 0

13 jaar

plaats of mail de laatste 8 cijfers van het chassisnummer eens. Dan kan ik het schema vergelijken.

81112138

hobby-monteur 0

13 jaar

Ik heb een middagje testen achter de rug.
de serieschakeling(laag) word niet aangestuurd,niet bij inschakelen airco,niet bij een temperatuur van 97 graden.
als ik het relais handmatig inschakel draaien de fans wel op laag,maar hierbij moet ik wel aantekenen dat de rechter fan ook niet goed meer draait.die heeft wel s een tikje nodig,maar het werkt wel.
op hoog word de linker fan wel aangestuurd.
De airco-pomp reageert niet op inschakelen van de airco via het paneel,er is wel een klik in de auto hoorbaar en de motor gaat versneld lopen,ik heb de pressostaat gemeten,het type wat op het filter zit,bij de radiateur bovenzijde accukant,ik heb een gemaakt contact op pin 1-2 en pin 3-4 is verbroken.
wie of wat zorgt er voor dat er een signaal naar de ventilatoren en de a/c-pomp gaat?
klopt het gemaakte contact op pin 1-2,en het verbroken contact op pin 3-4?

hobby-monteur 0

13 jaar

zoek en gij zult vinden,het beruchte relais op de bsi heeft een bolle toet,dus eerst die maar s vervangen,zeur ik wel verder als dat niet helpt.
Iedereen die een bijdrage heeft geleverd dank ik hartelijk voor de input,en een fijn weekend toegewenst,

gr Sieto

hobby-monteur 0

13 jaar

o,het schema zoals vermeld bij #8 klopt in zoverre,het verklaart wel de werking van laag/hoog vermogen,de kabelnummers kloppen van geen kant.
Maar als principeschema is het wel geschikt

hobby-monteur 0

13 jaar

ff de oplossing,de rechter fan is ook vervangen,het relais op de bsi is vervangen,daar zit nu een nieuwe op,alles is dus blijkbaar tegelijk stuk gegaan,de fans draaien weer op laag en de airco koelt weer super,tot mijn grote opluchting,mag ik wel zeggen.Topic bij deze gesloten.

hobby-monteur 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.