Peugeot 306: koeling 306 en dagteller

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Hallo,

Sinds een tijd zijn er wat rare problemen met de Peugeot 306 van mijn vriendin
Al heel wat rondgekeken hier en hoop zo al de oplossing gevonden te hebben alleen
vaak zie je de afloop er niet van

De problemen zijn dat de dagteller na een aantal kilometer op 0 gaat zonder dat je wat doet,
de blower reageert onregelmatig (hard zacht enz enz), de radio gaat uit en weer aan als hij al even gestart is
en de doet de lichten aan
Nu heb ik hier gelezen dat dat zeer waarschijnlijk de bobine is, alleen is mijn vraag of dat ook met de rest van de problemen te maken heeft behalve de dagteller

Nu is er ook nog het probleem met de koeling, hij koelt gewoon niet eigenlijk
de vin doet het wel als je er rechtstreeks stroom op zet
De auto heeft airco dus er zitten 2 vinnen natuurlijk
Als je de bruine stekker eraf haalf begint alleen de rechtervin (aircovin voor zover ik weet)
te draaien en de andere doet niets
Nu heb ik hier gelezen dat dat waarschijnlijk het bitronkastje is
Heb ik dat goed zo

Alvast bedankt voor de hulp

Kipcorn

Geplaatst door Kipcorn (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

hans4074 (0) PRO, 16 jaar geleden

Kijk eerst eens naar de massa-kabel vanaf de accu naar het punt waar deze vastzit op de versnellingsbak.
Vanaf het punt waar deze kabel aan de versnellingsbak vastzit splitst deze zich in 2 kabels.
Wat wel eens voor wil komen is dat 1 kabel hiervan is afgerot/afgebroken en dan krijg je rare "interieur" storingen.
Voor wat betreft het draaien van de koelventilator(s) .......volgens mij moeten ze allebei gaan draaien als je de bruine stekker op het thermo huisje los neemt.

Kijk anders ook nog eens naar het massa- punt net links boven de pedalen (binnen in dus) . Effe checke of deze goed vastzit.

Kipcorn (0), 16 jaar geleden

Daar is naar gekeken en gemeten, maar die zijn goed
dat van die pedalen zou ik nog eens bij moeten gaan kijken, is dat makkelijk te vinden ?

Zou dat van de vinnen betekenen dat het helemaal niet aan dat bitronkastje kan liggen maar
eerder een draadbreuk ofzo ?

hans4074 (0) PRO, 16 jaar geleden

Massa punt L boven de pedalengroep zie je zo zitten......effe bukke.
De zwarte ronde stekker die rechts onder (vanaf voorzijde gezien) naast de radiateur zit wil wel eens problemen geven, maar het zou ook kunnen dat er gewoon 1 ventilatormotor defect is.

Kipcorn (0), 16 jaar geleden

zal morgen eens even gaan bukken om te kijken
hoop dan dat de nieuwe bobine niet nodig zal zijn

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat betrefd je vraag over de bobine, vervangen(door een ander merk) lost alleen het terug vallen van de dagteller op.
Het onregelmatige draaien van de aanjager is een beetje een produkt eigenschap. Maar het kan geen kwaad om de hier genoemde massa kabels en punten te controleren en te reinigen.
Bij het losnemen van de bruine stekker moeten beide ventilators op hoge snelheid gaan draaien. Met ingeschakelde aircopomp gaan de 2 koelventilators zachtjes draaien omdat ze dan in serie geschakeld zijn. Als er 1 motor stuk is draaien ze alle 2 niet omdat dan de stroomkring onderbroken is. Maar het kan ook veroorzaakt worden door een defekt relais of een stekker verbinding of draadbreuk. Je schrijft, de fan doet het wel als je er rechtstreeks spanning op zet, geldt dat voor alle 2 ?

Kipcorn (0), 16 jaar geleden

Als eerste uiteraard bedankt voor je reactie
Is het nou zo erg dat dat je hele compter naar de sodemieter kan helpen, is toch raar van
Peugeot als dat zo is
Bij mij was het niet bekend in ieder geval

Om de massa kabels te controlleren het hele dashboard ook open ?
En waar moet ik kijken dan, misschien een rare vraag maar ik ben wel wat thuis in auto`s maar ben geen monteur

Als je de bruine stekker eraf haalt gaat alleen de airco als een gek draaien, volgens mij broertje
draait de ander wel als je er rechtsreeks stroom op zet
Helaas was ik daar niet bij
maar dat geld dus alleen voor de airco, en niet de koeling
Maar dat kan geen probleem zijn dat die comuter kapot is toch ??
Dus dat zou duiden op een breuk of een relais

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Ja de bobine kan je hele motorcomputer naar de filisteinen helpen>> vervangen dus door een nieuwe , de bougiekappen moet je er ook bij bestellen. Of je dat nou raar vindt of niet ik zou het toch maar doen om hogere kosten te voorkomen.Er zijn dus zoals gezegt 2 koelventilators . Er is er NIET 1 speciaal voor de airco.!! Om ze te testen moet je op alle 2 apart spanning gezet hebben. En bij het losnemen van de bruine stekker moeten ze alle 2 op volle toeren(als een gek??) draaien.
Als er 1 ventilator niet draait als je er rechtstreeks spanning op zet dan is deze stuk. Draaien ze wel alle 2 dan worden ze niet aan gestuurt door een defekte draad, verbinding massa of defekte bitron (computer van de koeling, niet te verwarren met de motor inspuitcomputer)

Wat betrefd het massa punt bij de pedalen daar moet je alleen even je hoofd voor naar beneden bewegen en links boven de pedalen kijken, het kan zijn dat je een beetje isolatie moet weghalen om het bewuste punt te zien. het dashbord moet dus niet open

Succes.

Kipcorn (0), 16 jaar geleden

oke de Bobine heb ik net vervangen en is de dagteller nog niet terug naar 0 gesprongen
Een bougiekap was wel een beetje bevuild, maar die zullen nog besteld moeten worden

Nu was ik even blij omdat de linkerkoelvin aan ging, en hij lijkt wel wat te koelen
maar niet genoeg in ieder geval als hij stilstaat
En nu net is hij weer niet aan gegaan
Duid dit nog ergens op ?
Waar ik ook achter kom net is dat als je de blower uit zet zakt de
warmtemeter wat omlaag
En dan weer aan schiet hij omhoog

Voor zover mijn alziend oog kon beoordelen is er niets mis met het massapunt
bij de pedalen

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=hans4074]Kijk eerst eens naar de massa-kabel vanaf de accu naar het punt waar deze vastzit op de versnellingsbak.
Vanaf het punt waar deze kabel aan de versnellingsbak vastzit splitst deze zich in 2 kabels.
Wat wel eens voor wil komen is dat 1 kabel hiervan is afgerot/afgebroken en dan krijg je rare "interieur" storingen.
.[/quote]
Volgens mij is dit het juiste antwoord op je vraag over je temperatuurmeter. Dit had je overigens nog niet gemeld !!

De massa verbinding van de vernellingsbak naar de carrosserie is dus kapot !! Als je die repareert reageert je temperatuurmeter weer normaal.

Rest dan nog het feit dat je maar 1 werkende koelventilator hebt. Eerst de massa kabelrepareren dus !!


Succes,

PT nieker

Kipcorn (0), 16 jaar geleden

Klopt dat ik dat niet gemeld had want ik kwam er vanavond pas achter

Zal nog eens goed naar de massa verbinding van die versnellingsbak kijken, is dat makkelijk
te vinden of heb je een tip voor mij om dat zo te vinden
En dan inderdaad maar eens kijken wat er dan gebeurt
Blijft toch raar dat die andere vin even heeft meegedaan toch ?

Is het overigens normaal dat hij steeds maar tikt, vooral met de aico aan
Gewoon vanuit de moter lijkt het te komen niet de vinnen
het is niet zo dat hij steeds aan gaat, lijkt wel constant te zijn
maar dat vraag ik mij gewoon af ?

Kipcorn (0), 16 jaar geleden

oke de kabel naar de versnellingsbak was inderdaad gebroken en er
komt een nieuwe aan
Dus dat was het probleem massa

Nu is het alleen nog de koeling, de vinnen draaien nu allebei
alleen met de airco aan gaan ze dus in de rustige stand
en als je de bruine stekker eraf haalt gaan ze hard
Maar zonder airco slaan ze dus niet in
Zou dit dan het bitron kastje moeten zijn ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum