Het is nog een beetje vroeg, maar toch.
Volgend jaar willen we met de caravan (1300 kg) naar het verre zuiden. Afgelopen jaar hebben we dat met een Avensis 2.0 TD gedaan. De koelvloesitof temperatuur liep op een bepaald moment enorm op (wijzertje staat normaal halverwege, maar ging naar driekwart).
Hoe kan ik voorkomen dat dit met de Peugeot gebeurt? Kan er bijvoorbeeld een extra koeling gemonteerd worden? (Die mogelijkheid had de Avensis: er was ruimte voor een extra ventilator). Zijn er andere maatregelen te nemen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als jij harder werkt word je ook warmer
zolang de temp niet boven de 100 graden komt is er niets om je zorgen te maken
je kan wel een extra fan monteren maar ook die sslaat pas bij ong 90 gr in
en slaat uit bij 80
wat belangrijker is de temp van je bak vloeistof als t een automaat is
Bij de Avensis ben ik toen 1,3 liter koelvloeistof kwijtgeraakt, zonder duidelijk was waar die nu gebleven is. Ik heb bij twee garages de motor laten controleren, en er werd niets geconstateerd (geen lekke koppakking oid).
Misschien is een lichte temperatuurstijging acceptabel, maar voor je het in de gaten hebt is de koppaking misschien aan gort.
Ik wil door extra koeling op de Peu voorkomen dat ik dit soort problemen krijg. Voorkomen is beter dan genezen...
17 jaar
maar een extra fan geeft geen extra koeling
hij koelt sneller maar niet meer
de hoeveelheid koeling wordt bepaald door de oppervlakte van je koellichaam((radiateur) en niet door 1 /2/of 30 fans
Sneller koelen = meer koelen. Door een extra ventilator te plaatsen zal er meer lucht langs de radiator gaan. Meer lucht die warmte opneemt betekent meer afkoeling, dus de motor zal dan beter gekoeld worden.
17 jaar
ben het met jerry eens dat de koelcapaciteit niet zal toenemen door meerdere vinnen te plaatsen. hij zal idd gewoon bij dezelfde temp inslaan, alleen zal ie em wat sneller terugkoelen. er is ook geen ruimte voor montage van een extra vin. je kunt met deze auto gerust de bergen in, de koeling werkt echt voldoende.
Prima, dan laat ik 'm zo. De achterliggende reden van mijn vraag is dat ik twee jaar op een rij problemen heb gehad met de koeling van de Avensis in de vakantieperiode. Je vraagt je dan toch af of het nou aan de auto ligt of aan de zware omstandigheden, en of de 307 daar ook last van gaat krijgen.
17 jaar
[quote=andreetje]Sneller koelen = meer koelen. Door een extra ventilator te plaatsen zal er meer lucht langs de radiator gaan. Meer lucht die warmte opneemt betekent meer afkoeling, dus de motor zal dan beter gekoeld worden.[/quote]
sneller koelen is niet MEER koelen
stel
koelwater is 90 graden
buiten lucht is 40 graden
dan kan je hoogstens 50 graden koelen
als je dan onder de 80 graden komt dan sluit je thermostaat en koel je niks meer
dus je kan wel sneller de temp omlaag brengen
maar niet MEER koelen
alleen met een grotere radiateur kan je de hoeveel heid koel middel vergroten
daardoor heb je meer warmte opname en dus meer tijd om te koelenmaar je zal door diverse technische beperkingen NOOIT meer koelen
pomp capaciteiet
doorstroming snelheid /capaciteit van de radiateur
omgevings temp
belasting van de motor
om de temp lager te houden
snelheid minderen en terug schakelen zodat de motor MEER toeren maakt
dus van 5 niet naar 4 met 2000 rpm maar naar 3 met 3500 rpm
Wat is precies het nut van een motor die meer toeren maakt? De ventilator werkt onafhankelijk van het motortoerental (heeft een eigen electromotor), dus daarvoor hoeft een motor niet meer toeren te maken. Een motor die meer toeren maakt wordt warmer. Het lijkt me dus alleen maar nadelig om terug te schakelen.
Het gaat er niet om om de temeratuur lager dan 80 graden te krijgen. Het gaat erom te zorgen dat de temperatuur niet hoger dan 100 graden wordt.
De motor produceert continu warmte. Als het buiten heel warm is, zal de lucht die door de radiator gaat niet zo veel koelen als wanneer het koud is. Er is dus _meer_ lucht nodig om dezelfde hoeveelheid warmte af te voeren. Meer lucht krijg je door bijvoorbeeld het plaatsen van een extra ventilator, zoals bij de Avensis mogelijk is.
17 jaar
een motor die meer toeren maakt is minder zwaar belast en produceert MINDER warmte
en meer lucht is niet meer koelingde capaciteit van de radiateur bepaalt/begrenst dit
een tweede fan word toegepast bij o.a. toyota/peugeot en andere merken,omdat de hoogte van de radiateurdusdanig is dat een fan die over de volledige radiateur past niet gaat
daarom 2 kleinere fans die de zelfde capaciteit leveren als die ene grotere die ze niet kunnen plaatsen
maar als de temp in de radiateur daalt wordt ook de afgifte van warmte minder omdat er niet meer te koelen is
anders gaat t thermostaatje dicht en bereik je wat je juist niet wil
minder koeling
ga anders in de bibliotheek eens kijken in de boeken over koeling
oppervlak en temparatuur overdracht
de grootste overdracht is er bij een groot temp verschil
en in de zomer is dat geringer als in de winter
en daar helpen 100 fans niet aan
ik ben dit jaar met 406 (bj 2003) hdi 90 pk naar Griekland geweest vol bepakt, 2 volwassenen 3 kinderen, airco continue aan..;
Temperatuur is niet boven de 90 graden geweest.. gemiddelde temperatuur in (ex)Joegaslavië, Griekland was 38 graden in die periode..
17 jaar
Als een motor warm begint te lopen moet je niet specifiek meer toeren gaan maken. Je moet zorgen dat de motor in het toerenbereik draait waarbij de meeste kracht vrijkomt. Als het maximale koppel van de motor bij 3000 vrijkomt, moet je zorgen dat je zoveel mogelijk in de buurt van de 3000 toeren blijft. Dan heeft de motor de meeste kracht en produceert daarbij dus het minste warmte.
Maar ik snap andreetje wel en denk ook dat een extra fan wel voor meer koeling kan zorgen. Zodra de motortemperatuur te hoog wordt, wordt er dus niet voldoende of niet snel genoeg gekoeld. Door een extra fan gaat het koelen sneller. Bovendien, als ik kijk naar mijn 406, die heeft een radiateur van (gokje) 80 cm breed. Er zit een fan voor van 50 cm en die zit aan de rechterzijde (passagierskant) gemonteerd. De 30 cm aan de linkerzijde zit gewoon een plastic schot voor. Dus als je op die 30cm ook nog een fan zet, is de koeling beter. Hoe meer lucht er door de radiateur geblazen wordt, hoe beter de koeling is. Zou dat niet zo zijn, is het uiteraard zinloos om er überhaupt een fan voor te zetten.
Alleen denk ik wel dat het plastic schot waar mijn fan in zit zo is gemaakt dat de lucht die door de fan wordt aangezogen vrij gelijkmatig over de hele radiateur wordt verspreid. Een extra fan zou dan dus minder effect hebben dan men in eerste instantie zou vermoeden.
17 jaar
Moet ik kijken naar het toerental waar het koppel maximaal is, of het vermogen maximaal is? Waardoor wordt de warmte veroorzaakt wanneer ik rijd in een toerengebied waar de kracht niet optimaal is? Ligt dat aan wrijvingskracht doordat de zuiger meer kracht uitoefent op de cylinderwand?
Het voorbeeld van de 406 hdi 90 pk komt al in de buurt: wij hebben 2 volwassenen, 2 pubers, volgestouwde auto, caravan van 1300 kg, airco aan, laptop aan...
17 jaar
[quote=Richard9710]Als een motor warm begint te lopen moet je niet specifiek meer toeren gaan maken. Je moet zorgen dat de motor in het toerenbereik draait waarbij de meeste kracht vrijkomt. Als het maximale koppel van de motor bij 3000 vrijkomt, moet je zorgen dat je zoveel mogelijk in de buurt van de 3000 toeren blijft. Dan heeft de motor de meeste kracht en produceert daarbij dus het minste warmte.[/quote]
1-Kracht doet niet terzake, het gaat om het vermogen
Vermogen is het product van toerental en koppel, of je nu 80 pk ontwikkelt met veel koppel en lage toeren , of hoog in de toeren met weinig koppel is voor de warmteonwikkeling irrelevant.
2-Meer vermogen= meer warmte, zo simpel is het.....
3- Meer toeren is zeker wel van belang, de waterpomp draait sneller en de warmte wordt sneller naar en van de radiateur getransporteerd.
Als de radiateur+fan het aankan is in een lage versnelling met veel toeren de berg oprijden het recept.
Het koelsysteem bestaat uit meerdere onderdelen, waarvan de zwakste schakel de capaciteit bepaalt.
Totzover het leuterverhaaltje van Richard, een poging tot uitleg is okee, maar niet zonder benul.
[quote=andreetje]Moet ik kijken naar het toerental waar het koppel maximaal is, of het vermogen maximaal is? Waardoor wordt de warmte veroorzaakt wanneer ik rijd in een toerengebied waar de kracht niet optimaal is? Ligt dat aan wrijvingskracht doordat de zuiger meer kracht uitoefent op de cylinderwand?
Het voorbeeld van de 406 hdi 90 pk komt al in de buurt: wij hebben 2 volwassenen, 2 pubers, volgestouwde auto, caravan van 1300 kg, airco aan, laptop aan...[/quote]
Regel 1: Niet overbelasten, vuistregeltje daarvoor is , dat als je meer gas geeft het toerental nog stijgen, is dat niet zo, dan terugschakelen.
Je moet kiezen voor een zodanige versnelling dat
-De motor niet wordt overbelast
-Het toerental mag best wat hoger dan strikt noodzakelijk om vooruit te komen, juist bij een diesel met veel koppel (en dus ook veel vermogen) onderin moet je daar bewust aan denken, de sapstroom dan tenminste niet de beperkende factor.
Door een extra fan te plaatsen compenseer je veminderde luchtstroom door de radiateur.
Zolang de rijsnelheid gelijk blijft, levert de motor hetzelfde vemogen en ook evenveel warmte, vergeet de sprookjes van Richard
[quote=andreetje]Wat is precies het nut van een motor die meer toeren maakt? De ventilator werkt onafhankelijk van het motortoerental (heeft een eigen electromotor), dus daarvoor hoeft een motor niet meer toeren te maken. Een motor die meer toeren maakt wordt warmer. Het lijkt me dus alleen maar nadelig om terug te schakelen.
.[/quote]
Een motor die meer toeren maakt wordt niet warmer.
Lagere versnelling = meer toeren, is meer doorstroom van de waterpomp = meer koeling.
Lagere versnelling = meer toeren, motor wordt minder belast = minder warmte ontwikkeling.
Als ex combinatie chauffeur is dit simpel, voor mensen die normaal in een vlak land rijden zonder vracht en dan met een standaard luxe auto deze als vrachtauto maximaal gaan belasten met een verkeerde rijstijl = vragen om problemen.
Pas je rijstijl aan aan de omstandigheden, je gaat ook niet met 140 rijden in dichte mist?
De meeste mensen zijn verpest door het nieuwe rijden.
Ze rijden 70 in de vijf.
Dat gaat best hier in nederland, maar vaak rijden ze op dezelfde manier in de vakantie.
Daar gaat het vaak fout, caravan erachter, dakkoffer erop, kids erin, vrouwtje ernaast, alles vol gegooid.
En de eerste de beste heuvel op in de vijf , want dan loopt tie zo lekker zuinig.
Er word pas terug geschakeld als het echt niet meer wil, want zo is het immers geleerd.
Je mag de motor best eens horen als je een bult opgaat, die versnellingsbak zit er niet voor niks in.
Voor een diesel is 3000 omwentelingen heel gezond om een bult mee op te gaan, inclusief zware belading.
Het is geen nederland waar je met 1500 omwentelingen kunt rondknorren.
Dat nieuwe rijden kan in nederland prima zonder aanhanger, maar gooi dat allemaal maar overboord als je het buitenland in gaat inclusief bergen.
laat de motor maar eens flink klimmen in toerental, brand tie ook eens mooi schoon.
Dan hoor je ook eens dat er een diesel inzit.
Hetzelfde voor een benzine motor, 4000 omwentelingen krijgt tie helemaal niks van.
En anticiperen, niet gaan schakelen als het te laat is, want dan is de gang eruit.
Vantevoren de goede versnelling kiezen, en laat de motor werken.
Motoren draaien niet in mekaar van een beetje toeren maken.
Voor de rest sluit ik me aan bij Jerry en Cornelis.
17 jaar
het grootste probleem is dat de meeste mensen de angst hebben om met hogere toeren wat z niet gewoon zijn de motor te beschadigen
maar wel 200 rijden op de afsluitdijk
Precies Jerry.
De meeste mensen hebben een verwrongen beeld van toeren maken met hun auto.
Als ze de motor horen, dan denken ze maar niet te lang doen want dan loopt tie misschien kapot.
Dat lawaai kan nooit goed zijn.
17 jaar
eeeh
apk
diesel
te veel uitstoot
benz
co niet goed
hoe zou dat dan komen
mijn busje trek ik regel matig in zn 4 naar 110/120
apk
K 0,9
gek he
en hij rijdt al ruim 150d km zo
@primera p11
Het klopt wel wat je zegt, wij Nederlanders zijn gewoon niet gewend aanbergen (logisch). Wat ook wel misleidend is, is dat de dieselmotoren van tegenwoordig ook bij lage toerentallen erg sterk zijn. Ik rijd inderdaad vaak 70-80 in de 5, bij zo'n 1400-1500 toeren. De auto verbruikt dan zo'n 4,8 l per 100 km, en dat vind ik heel netjes. Geen rijstijl voor in de bergen....
@beunhaas
Daar kan ik praktisch wat mee: zo gauw ik merk dat de auto niet harder kan bij meer gas gegen, (op tijd) terugschakelen. Eigenlijk is het een kwestie van gezond verstand gebruiken.
Bedankt voor al jullie reacties!
17 jaar
Airco uitzetten!
De condensor geeft bij gebruik namelijk warmte af aan de achterliggende radiateur voor de motorkoelvloeistof.
17 jaar
[quote=Erwin2907]Airco uitzetten!
De condensor geeft bij gebruik namelijk warmte af aan de achterliggende radiateur voor de motorkoelvloeistof.[/quote]
Goeie tip !
En tevens verwarming aan....
verwarming aan in mijn inziens een echte noodmaatregel, zover zou het niet moeten kunnen komen.
Zo gauw een auto niet meer wilt versnellen, ben je al te laat met terug schakelen.
Als je dan nog terug moet schakelen valt tie bijna helemaal stil.
17 jaar
Voor da soort mensen zijn er automaatbakken........
En 70 in zijn 5e versnelling rijden is geen probleem. Zolang je constante snelheid rijdt. Zodra je wilt inhalen zul je dus moeten terugschakelen.
De meeste mensen doen dit echter niet en trappen het gaspedaal tot op de bodem in, zo het mechaniek verkrachtend en de lagers zwaar belastend.
TIP: klim eens op een fiets met b.v. 7 versnellingen en ga rustig rijden in de hoogste versnelling en trek DAN eens een sprintje.......
Dan weet je direct wat je motor/versnellingsbak in de bergen voelt wanneer je in een te hoge versnelling rijdt....
[url=http://imageshack.us][img]http://img231.imageshack.us/img231/827/f...[/img][/url]
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar