Peugeot 307: Resonerend geluid bij remmen op motor bij ca. 2500 tpm

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6 16V

Heren,

Mijn 307 maakt een resonerend geluid dat je het beste hoort als je remt op de motor en uitkomt bij 2400-2500 tpm. Het is in iedere versnelling hoorbaar. Ik ben nu bang voor de versnellingsbak, maar dit hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Tips van ervaringsdeskundigen?

Gr. Erwin

Erwin2907

Geplaatst door Erwin2907 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

35 Reacties

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Geluid is heel moeilijk, zou je moeten horen,gewoon met gasgeven kun je hem niet horen ?

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Ik heb nog wat meer getest. Het blijkt toch ook hoorbaar bij optrekken als ik heel goed luister, maar veel minder heftig. Nog belangrijker: Als de auto stil in zn vrij staat is het geluid ook op te roepen met gas geven. Altijd bij dat zelfde toerental.

Ik denk dus niet de versnellingsbak, maar is het mogelijk dat er een onderdeel in het uitlaatsysteem los zit?

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Zou kunnen,kan ook de geluiddemping zijn boven het inlaatspruitstuk bij het pollenfilter, die los op de motor komt te liggen.
Zoals ik al zei, geluid is moeilijk.

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Ik ga de komende week nog eens een aantal zaken controleren.

De geluidsdemping, bedoel je dan de soort flexibele vezelplaat die je weg moet halen om het pollenfilter te vervangen? Die zit i.i.g. vast, want het pollenfilter heb ik vorige week nog ververst.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Die bedoel ik, en ik bedoel de achterkant,waar je zo slecht bij kunt en hij op een paar pennetjes op het deksel van het pollenfilter geschoven zit.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Als het pollenfilter en de vezelplaat niet de oorzaak is dan kan het zijn dat de uitlaat de boosdoender is.

Demonteer het ophangrubber van de middelste uitlaat eens. De trillingen van de uitlaat worden soms bij dit kritische motortoerental aan de bodemplaat doorgegeven. Als je hem demonteerd en het probleem is opgelost dan moet je een gemodiceert ophangrubber monteren.

groeten PT nieker

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

[quote=oldtimer]Die bedoel ik, en ik bedoel de achterkant,waar je zo slecht bij kunt en hij op een paar pennetjes op het deksel van het pollenfilter geschoven zit.[/quote]
Ik weet wat je bedoelt, maar dat is me gelukt.

Ik ga morgen eens op de brug om verder te zoeken.

Dirk2301 (0), 16 jaar geleden

is het niet de buis die naar luchtfilter loopt?
Dit heb ik gehad bij mij PeuPartner hdi en nu onlags bij mijn 307hdi.
Vast gelegd met tyrapje en opgelost.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Dirk toch, dit is een benzineauto.
En Erwin hoe is het ermee ??

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Erwin, al iets gevonden aan de uitlaat, is hij toevallig ook niet gewoon stuk ?
Hallo Oldtimer hoe ist ?
Wil je ook eens kijken naar 407 wegvallen vermogen op dit gedeelte van het forum?

vrgr PT nieker

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Aan de uitlaat heb ik nog niks kunnen vinden. Kloppen op het uitlaat spruitstuk gaf geen gerammel o.i.d.
Verder deze week helaas weinig tijd gehad om het probleem te onderzoeken, dus volgend week ga ik weer kijken wat ik kan vinden.

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Na veel luisteren naast de auto terwijl iemand anders gas gaf heb ik het maar opgegeven. Het is enkel echt goed te horen bij remmen op de motor en daarna het passeren van 2600 tpm. In stilstand is het ook te horen, maar te licht om het te plaatsen. Vervelend, maar jammer dan. Er is nog een ander probleem dat misschien makkelijker te vinden is. Dat is het volgende "project".

peugeot406HDI110pk (0), 16 jaar geleden

En nu deze: ik heb een HDI 110 pk break uit 1999. Liep prima, 150.000 gereden. Hoorde wel een luidruchtige pomp als ik het contact aanzette, die na een paar seconden afsloeg. Maar verder prima lopen, ook hogere snelheden. Tot ik dacht dat hij een beetje stotterde en even behoorlijk doortrok in z'n twee tot 4000 toeren. De motor viel stil, sloeg af. Motormanagement lampje gaat branden. Daarna startte hij weer, reed rustig verder. Echter, zodra ik ietsje sneller optrek valt de motor stil. Lampje blijft branden.
Wat heb ik het beestje aangedaan, iemand een idee?

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Erwin heb je het rubber nog van de uitlaat gehaald dan ? Verder kan het nog zo zijn dat de schakelkabels geluiddoorgeven. Dit is op te lossen door gewichten op de kabels te monteren . Als je wilt zoek ik het onderdeelnummer wel op.

VRGR,

PT nieker

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

406hdi110pk open een nieuw topic aub.

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Peugeotje,

De uitlaat hangt vrij, dus raakt het subframe niet. Dit heb ik hier even op de brug bekeken. De schakelkabels die geluid doorgeven; kan ik dat controleren? En misschien kan ik direct controleren of de gewichtren misschien al geplaatst zijn. Waar zitten de gewichtjes? Morgen gaat de auto weer de brug op om olie tewisselen, dus kan ik weer even kijken (ps. ik heb een oliefilter met inzet-element. Waar wordt dat gemonteerd?)

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Erwin,het oliefilter zit naast de katalysator aan de voorzijde., een zwart plastic huis moet je losdraaien, daar zit het element in. Dat de uitlaat vrij hangt wil niet zeggen dat hij niet kan brommen. Haal dat rubber van de middendemper er eens af en ga eens rijden. Dan weet je het. Misschien weet OLDTIMER jou dan te overtuigen want ik begin het wat betrefd het rubber een beetje op te geven.

De gewichten zullen er niet opzitten. Dit is een onderdeel wat normaal op een automaat zit of er op gemonteerd kan worden om de geluiden van de hydrauliek te dempen. Maar het werkt ook op een handgeschakelde bak.


MVG

PT nieker.

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

ik ga het morgen zeker eens proberen en ben erg benieuwd of het gaat lukken met het rubber! morgen meer.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Probeer dat maar eens zonder rubber.

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Nou, de olie is weer vers (was hard nodig)
Verder heb ik 1 uitlaatrubber verwijderd (die het dichtst bij de eind demper zit) en het geluid is nu bijna weg!! Het is nog een klein beetje hoorbaar, maar er zitten nog meer rubbers op. Peugeotje, jij had dus gelijk, waar ik erg blij mee ben!! Weet jij een bestelnummer van de gemodificeerde rubbers? (ik neem aan dat alle rubbers zijn gemodificeerd, of alleen die middelste?)
Op het verwijderde rubber staat de volgende tekst:
YEPDMK 15 0X INO

En zo ziet ie er uit:

[url=http://img514.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img514.imageshack.us/img514/6980/...[/img][/url]

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Alleen het rubber vervangen wat aan de middendemper zit. het nummer zal ik je geven. En de afstand tussen de pennen die het rubber moet overbruggen moet ook juist zijn. Ik zal het van avond uitzoeken voor je.

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Dan heb ik het verkeerde rubber verwijderd, namelijk het rubber dat midden in de eindpijp is bevestigd (tussen eind en middendemper)

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Erwin ,geef de laatste 8 cijfers va het chassisnummer eens. Die heb ik nodig voor het onderdeelnummer.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

1755H6 is het onderdeel nummer van het rubber. Er zit een soort trillingsdemper in van metaal,dit zit aan 1 zijde vast. Met montage moet je de vaste zijde naar onder monteren zodat het stukje metaal als het ware staat en niet hangt!! De afstand waar ik het over had kan ik even niet vinden. Hoor je morgen denk ik.

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

Erwin, ik wil mij niet mengen in een goed gesprek maar, het rubber wat jij verwijdert hebt is het goeie.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

O had ik dat nog niet gemeld ? Wat heet goed gesprek want waar is Erwin ? Er zit iets in je je mailbox Erwin. Hij is vast nog aan het proefrijden rijden zonder rubber,haha. Het werkt wel in ieder geval.

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Peugeotje,

Het heeft even geduurd, de testrit van ca. 1.500 km is nu i.i.g. wel goed uitgevoerd ;)
Ik heb net het gemodificeerde rubber gemonteerd, gelukkig klopte de afstand tussen beide beugels (55 mm), dus de uitlaatbeugels heb ik niet los hoeven te halen.
Het brommen is nu weg, bedankt voor jullie hulp! Op naar het volgende probleem... een muis onder de motorkap.

306 cabrio (0) PRO, 16 jaar geleden

Piept hij toevallig bij gas geven/loslaten en schakelen?

oldtimer (0) PRO, 16 jaar geleden

wel nee joh,hij bedoelt zo'n grijze.(je moet de kat ook niet op het spek binden).

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Nou ja in ieder geval opgelost. Ik ga zo mijn mijn leeuw onder motorkap maar eens starten om de laatste dag van het jaar te gaan werken. hij piept niet maar hij gromt. Oldtimer en 306 en de rest alvast een goede jaarwisseling toegewenst.

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

nee, het multiriempje piept. Ik denk een lager o.i.d. Eerst eens de riem eraf gooien om te kijken of ik iets kan vinden. Alleen moet ook de zolder nog verbouwd worden,,,

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Piept hij ook met de airco aan ?

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

ja, hij piept altijd. Airco aan of uit maakt niet uit.

peugeottechnieker (0) PRO, 16 jaar geleden

Ok dan zit het niet in je airco koppeling.

Erwin2907 (0), 16 jaar geleden

Als ik eruit ben zal ik het hier nog even plaatsen, maar kan best nog even duren...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum