close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 404: Koelproblemen

Bouwjaar: 1978, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 liter

Hoi allemaal,

Wij zijn eigenlijk meer actief op het VW forum, maar we zijn op dit moment in het warme portugal.
Onze gastheer en vrouw, hebben een Peugeot 404 diesel met een z.g.n. pickup bak.

Nu hebben zij de volgende problemen:

Als je een poosje rijdt, geeft het dashboard de waarschuwing DANGER (gevaar), wij hebben net even gekeken en kwamen erachter, dat de onderste waterslang van de radiateur niet of in ieder geval minder warm wordt dan de bovenste.
Dan denk je al gauw aan de thermostaat, kan iemand dit bevestigen en heeft deze auto een thermostaat en zo ja waar zit deze dan??

Of kan dit ook een ander probleem zijn?

Graag uw deskundig advies.

Groetjes Martina

Geplaatst door

Martina (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou inderdaad een kwestie van thermostaat kunnen zijn. Ik meen mij te herinneren - het is al weer een tijdje geleden - dat de thermostaat met een extra slangklem bevestigd zit in de bovenste radiateurslang. Maar een 404 van 1978? Is het geen 504?
En werkt de koelventilator wel goed?

Petje57 0
badge

14 jaar

Ja....dat rotte, eeuwig vastzittende koolstift-houdertje van de koelventilator en die 3 stelboutjes van de luchtspleet....ppfffff

hans4074 0
badge

14 jaar

Martina, ik heb op jou mail gereageerd, maar kreeg het volgende bericht terug:

[b]Op de volgende adressen kon het bericht niet worden afgeleverd:[/b]


luna2@kpnplanet.nl
SMTP error from remote mail server after RCPT TO::
host mailin.kpnplanet.nl [213.75.3.30]: 550 5.1.2 Recipient rejected.

Hans4040 1285
badge vip badge

14 jaar

Beste Allemaal,

Hier de eigenaar van de Peugot 404.
Om het wat eenvoudiger te maken zal ik foto's plaatsten.
Indien u speciefieke foto's wilt dan wil ik deze graag maken.

Met vriendelijke groet,
Michel

[url=http://www.tamancos.eu/peugeot/P1014522....][img]http://www.tamancos.eu/peugeot/P1014522....[/img][/url]
[url=http://www.tamancos.eu/peugeot/P1014520....][img]http://www.tamancos.eu/peugeot/P1014520....[/img][/url]
[url=http://www.tamancos.eu/peugeot/P1014518....][img]http://www.tamancos.eu/peugeot/P1014518....[/img][/url]
[url=http://www.tamancos.eu/peugeot/P1014519....][img]http://www.tamancos.eu/peugeot/P1014519....[/img][/url]

Tamancos 0

14 jaar

Hoi Hans,

Zou jij op basis van deze foto's kunnen zeggen waar je moet sleutelen om de thermostaat, het koolstifthoudertje of die drie boutjes waar je het over hebt??
En weet jij toevallig ook welke olie hierin moet?

Bij voorbaat dank.

Groetjes Martina

Martina 0

14 jaar

Martina,

Ik heb in het grijze verleden een 404 gehad. Maar dan een gewone. Volgens mij zit de thermostaat in die dikke bovenste slang die naar de cilinderkop gaat. Dus vanaf de radiateur naar de cilinderkop. In die dikke slang zie je aan de kant van de cilinderkop 2 slangklemmen. De slangklem aan de cilinderkop haal je los, en de slang trek je er af. Als je dan in die slang kijkt, dan zie je de thermostaat zitten. Andere klem los en hij valt (als het meezit) eruit. Dit type 404 heeft geen 'denkende' ventilator. Dus niks met stelboutjes. Het bouwjaar 78 kan makkelijk. Ik heb in de 80-er jaren nog in zo'n zelfde ding gereden. Niet vooruit te branden. Gooi die thermostaat in een bakje heet (kokend) water en kijk of hij helemaal open gaat. Zo niet... vervangen. Let goed op hoe hij eruit gekomen is. Monteer je hem verkeerd om dan heb je zeker een kokende motor.

Koelproblemen kunnen ook komen door een verstopte radiateur. Zo te zien zit hier een expansievat op. Daar waar je de koelvloeistof in doet. Ziet die koelvloeistof er roestig uit, dan kan je proberen het systeem door te spoelen. Werkt dat niet, dan zal een nieuwe- of ruilradiateur aangeschaft moeten worden.

gr.

Cees Heemskerk

heemskerk4251 0

14 jaar

Hoi Cees,

Duidelijk verhaal, morgen gaan we meteen aan de slag, maar als de thermostaat kapot is, dan moet je hier in Portugal maar eens aan een andere zien te komen.
Aan de andere kant, is het hier altijd zo heet, dat ik mij afvraag of er wel een thermostaat in zal moeten.
De 'winters' zijn hier over het algemeen gewoon regenachtig, dus niet echt koud.
Na morgen, geven we feedback; nogmaals zeer bedankt Cees.

Groetjes Martina

Martina 0

14 jaar

Hallo Martina,

Als ik de foto zie dan zie ik een vaste koelvin,niet een met koolborstel en stelboutjes.
Dit kan je controleren door,met de motor uit a.u.b.,aan de koelvin te draaien,lukt dat niet
dan betreft het een vaste koelvin op de waterpomp.

leeuw106 0

14 jaar

Hoi Cees en Leeuw,

Gisteren avond hebben we de bovenste waterslang zoals jij zei losgemaakt; hier zit geen thermostaat in en om deze slang zit aan de cilinderkop zijde ook maar één slangenklem.
We hebben de motor een flinke poos warm laten draaien, met de dop van het koelreservoir eraf, na ongeveer een half uurtje de dop er weer op en toen werd de onderste waterslang wél warm, misschien lucht???
Echter na verloop van tijd ging wel weer het lampje 'DANGER' branden.
De radiateur wordt aan de zijkanten rondom wel goed warm maar op de lamellen blijft de radiateur redelijk koel; misschien doordat de koelvin constant draait??
Misschien een rare vraag Cees, maar zou de thermostaat in de onderste radiateur slang kunnen zitten, die loopt boven ook naar de cilinderkop??

Idd Leeuw, dit is geen zelfdenkende koelvin, maar deze vin draait meteen na de start mee.

Wat we ook nog even hebben gedaan, is de oliepeilstok eruit gehaald, onderaan de peilstok zitten drie inkepingen en de olie staat een stukje boven de hoogste inkeping, wij weten echter niet of er dan voldoende olie in de auto zit.
Maar we redeneren wel, als de er te weinig olie in zou zitten, dan zou het lampje 'DANGER' meteen na de start moeten gaan branden, toch??

Heel erg fijn, dat jullie met ons meedenken, maar het probleem is nog niet helemaal opgelost, dus als jullie nog opties hebben, dan heel graag; ik geef toe het is een zeer oude auto, maar wel heel erg leuk om deze oude knar in goede en gezonde conditie te krijgen.

Met vriendelijke groetjes Martina

Martina 0

14 jaar

[quote]De radiateur wordt aan de zijkanten rondom wel goed warm maar op de lamellen blijft de radiateur redelijk koel; misschien doordat de koelvin constant draait??[/quote]
radiateur verstopt.

nieuwe radiateur en je kunt weer lekker kachelen, doos spoelen werkt meestal maar tijdelijk, spel wel de rest van het koelsysteem door,

Hoi Fordofiel,

Bedankt voor de tip, gaan we zeker ook naar kijken.

Groetjes Martina

Martina 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 404 of stel zelf een nieuwe vraag.