close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: koelsysteem

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Het gaat om een P406 uit 1996 met een 1.8 motor. Het probleem is als volgt: telkens als de motor koud wordt gestart wordt er in de radiateur zoveel druk opgebouwd totdat de koelvloeistof er uit spuit. Dit gebeurt lang voordat de rest van de radiateur warm wordt en voordat de termostaat opengaat. Is de auto eenmaal warm en vul je wat vloeistof bij tot het normale niveau dan blijft het water er gewoon in en blijft de temperatuur oneindig lang goed. Het probleem doet zich dus alleen voor bij starten van koude motor, zowel bij starten op benzine als op gas. De radiateur is al een keer vervangen, dit lost niets op. Volgens de garage, die het probleem ook niet kan oplossen, is de koppakking niet lek omdat er geen probleem is als de motor warm is. Heeft iemand een idee voor dit raadselachtige probleem? Bij voorbaat hartelijk dank.

Geplaatst door

jurgenvdv (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

jurgen toch lijkt het me verstandig om een koppakking test telaten uitvoeren wat al lekt hij maar een klein beetje en er komt een lucht bel bij de thermostaat tezitten als de motor afkoelt en als dan de motor gestart wordt loopt de themperatuur eerst snel op en wordt hoog soms zelfs zeer hoog totdat dan eindelijk de thermostaat tocg nog open gaat dan is ook gelijk de lucht weg en heb je geen last meer die dag totdat je weer een nachtje gestaan hebt.
dus daarom mijn advies laat je koppakking testen bij een bedrijf wat zo ding heeft dat gaat met vloeistof die blauw is en als dar co bij komt(door de koppakking die lekt) dan verkleurt die en wordt groen/geel blijft het blauw dan weet je zeker dat je geen koppakking hebt.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

18 jaar

Hartelijk dank Jan. Klinkt logisch dat het toch de koppakking is. Kun je me vertellen of elke garage of dealer deze test zou moeten kunnen uitvoeren?
Bedankt voor je antwoord!

jurgenvdv 0

18 jaar

jurgen of alle bedrijven dat kunnen weet ik niet maar de meeste denk ik wel je moet dat gewoon vragen denk ik wat met dit gereedschap steld het niet zoveel voor ; als de motor warm is en op benzine loopt een kwartiertje of zo.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

18 jaar

Laten doen bij Citroen in Sneek. Was even zoeken tot ik een garage vond die zo'n apparaatje heeft. Geen verkleuring dus koppakking gelukkig niet lek.
Probleem is als volgt opgelost: Een ontluchtingsslangetje tussen bovenkant radiateur (andere kant dan de dop) en het thermostaathuis. Hoe het kan snap ik ook niet maar de auto geeft geen problemen meer bij koud starten. Probleem dus opgelost.

jurgenvdv 0

18 jaar

jurgen toch is het vreemd dat er lucht in komt mijn advies is hou je koelvloeistofpeil in de gatten voor alle zekerheid.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

18 jaar

het zou kunnen zijn dat je verdamper aangeeft aan een revisie toe te zijn, deze kan tijdens het afkoelen misschiejn wat gasin het koelsysteem blazen.

Succes in elk geval.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.