close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Koelsysteem ontluchten

Bouwjaar: 1999

Wie kan mij precies vertellen hoe je bij een 406 (16V 1.8 aug. '99 benzine/lpg) het koelsysteem moet ontluchten?

Geplaatst door

bob1343 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dop er af; reservoir volgooien.
Auto starten (dop er af laten) en geleidelijk bijvullen.
Als er een dop op de radiateur zit is het makkelijker om het daar te doen. Daarna een tijdje (dagelijks) controleren en weer bijvullen.

pvnanninga 0

18 jaar

Op thermostaathuis (dacht op de zijkant) zit een koperen inbusje (5). Deze draai je eerst los. Dan kan er nog een ventieldopje achter bij de kachelslangen zitten.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Bij de oude 1.8 zit het busje volgens mij idd aan de zijkant van het thermostaathuis. Bij de nieuwe 1.8 zit deze bovenop. Daarvoor moet de sierplaat even verwijderd worden. De nieuwe 1.8 heeft ook op de radiateur aan de bovenzijde een mogelijkheid tot ontluchten.

De ontluchtingsmogelijkheden open zetten, daarna de het reservoir rustig vullen en de ontluchtingspunten in de gaten houden. Zodra er bij een ontluchtingspunt vloeistof zonder luchtbellen uitkomt, dat punt dicht draaien. Nadat alle ontluchtpunten dicht zitten het reservoir tot de maximum hoeveelheid bijvullen, dop er op en de auto starten. Rustig iets verhoogd stationair laten draaien (1000 tot 1500 toeren). Zodra de koelvin voor de 2e keer is aangeslagen motor afzetten en laten afkoelen. Zodra mogelijk het vloeistof niveau controleren (niet met hete motor die dop losdraaien!!!! maar ik neem aan dat dat wel bekend is) en indien nodig bijvullen.

Als je een lpg systeem hebt met een verdamper dan zit die ook op het koelsysteem aangesloten en heeft de verdamper waarschijnlijk ook wel een ontluchtingspunt. Dat dit ontluchtingspunt meenemen in de procedure van de vorige alinea.

RAH 0

18 jaar

Zelfde voorval gehad met 205!Wel bij het ontluchten de motor NIET laten draaien!!!!Pas als alle punten ontlucht zijn (Op thermostaathuis en zwarte slang bij 205)motor laten draaien en koelvloeistof enkele dagen in het oog houden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.