Peugeot 207 2009: Koelven

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 8FS, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 70

Gisteren jaren rit van 40km , na het afzetten van de motor begon de vin volop te draaien. Accu losgekoppeld en weer aangesloten de vin bleef uit. Na de terugreis weer hetzelfde. Weer de accu los en weer aangesloten en alles weer uit. Uitgelezen geen foutmeldingen. Vandaag niets aan de hand.
Iemand al iets dergelijks gehad en wat was de oplossing.

ronjo

Geplaatst door ronjo (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (1610) PRO, 3 jaar geleden

Zou beginnen met uitlezen, kan diverse oorzaken hebben .

    Is gedaan, geen fouten. - ronjo (0), 3 jaar geleden

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Ging het motormanagement lampje ook branden? De BSI heeft de mogelijkheid om eerder opgetreden storingen van alle aanwezige computers op te slaan en uit te lezen....het zogenaamde JDD. Wellicht staat daar de oorzaak tussen. Geen idee of dat lukt met universele uitleesapparatuur, maar wél bij de dealer.

    Nee, het lampje brande niet . - ronjo (0), 3 jaar geleden

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Dan is het een lastige om op afstand te beoordelen. De koelfan gaat (en blijft) op hoge snelheid draaien als er een katalysator-gevaarlijke motorstoring optreed zoals bijv. overslaande of haperende ontsteking, maar in dat geval zal ook het motormanagement lampje moeten gaan branden. Mocht het zich weer voordoen, dan eerst uitlezen voordat je de accu-klem los neemt om de koelfan te laten stoppen. De koelfan stopt sowieso na ca. 2 - 3 minuten.

    De sensor op het thermostaathuis geeft deze alleen de temperatuur weer op het dashboard of heeft deze nog meer functies.
    En de voorweerstand koelventilator wat voor een functie heeft deze. Regelt deze de snelheid of ook het koelen na stilstand. - ronjo (0), 3 jaar geleden

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Temperatuursensor dient voor de meter via de computer motormanagement en voor de regeling inspuiting en de weerstand koelfan regelt de lage en hoge snelheid van de fan en bij contact uit stopt de fan bij normale omstandigheden. Als de koelfan een snelheid zou missen, geeft dit een storing.

    Hans bedankt voor de uitleg.
    Zou de weerstand van de koelven de storing kunnen geven, of een slecht contact hebben dat daardoor de ven aansloeg.
    Vandaag ook niets aan de hand.
    . - ronjo (0), 3 jaar geleden

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Nog niet meegemaakt dat die weerstand slecht contact geeft en daardoor spontaan blijft draaien. Wat je nog wel zou kunnen controleren: als er een temperatuur sensor met een schuif- borgclip boven op het thermostaathuis zit, haal dan het stekkertje er af en check of hier toevallig geen koelvloeistof in staat/nat is van de koelvloeistof.

    Deze bedoelde ik in mijn vraag eerder over de werking hiervan. Deze ook los gehad, geen corrosie en droog. - ronjo (0), 3 jaar geleden

ronjo (0), 3 jaar geleden

Hans 4074
Kan het probleem zijn gekomen omdat de airco kapot is gegaan? Kwam er vandaag achter dat de airco het niet meer deed. Bij inschakelen hoor ik de ven niet aangaan.

hans4074 (0) PRO, 3 jaar geleden

Er zit een gestuurde thermostaat op deze auto en het komt met enige regelmaat voor dat deze defect gaan. Gevolg is o.a. dat de airco niet meer werkt, dus als het airco systeem voldoende koudemiddel heeft en desondanks niet werkt, is de kans groot dat de gestuurde thermostaat defect is, maarrrrr......ook in dat geval moet er een uit te lezen storing in het motormanagement zitten (zonder brandend motormanagement lampje overigens). Ik heb geen idee welke uitleesapparatuur je gebruikt en k heb zelf ook geen ervaring met andere uitleesapparatuur, alleen met dealer uitleesapparatuur. Ik kan me voorstellen dat een defecte gestuurde thermostaat zorgt voor het probleem met de hoge snelheid van de koelfan.

check

Beste antwoord, geplaatst door ronjo (0), 3 jaar geleden

Laat hem maandag uitlezen door Peugeot specialist.

ronjo (0), 3 jaar geleden

Uitslag van het uitlezen
P0014 Positie nokkenas verlaat.
Advies nokkenasversteller voorzijde kop vervangen

    Nokkenasversteller vervangen alle problemen weg, incl. airco. - ronjo (0), 3 jaar geleden

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.