Peugeot 207 2008: Koelventilator slaat direct aan bij koude moter

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 8FS, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 70

Beste allen,

Afgelopen zaterdag heb ik aan mijn Peugeot 207 1.4 uit 2008 de lambdasensor (vóór de katalysator) vervangen en tevens ook de pakking van het kleppendeksel vervangen. Hierna ook de olie ververst en oliefilter vervangen. Ogenschijnlijk ging alles prima. Nu is het wel zo dat ik geen momentsleutel tot mijn beschikking had. Ik had namelijk gelezen/gezien dat dit wel gebruikt zou moeten worden voor het kleppendeksel.

Kleppendeksel goed schoongemaakt en ook de randen waar hij op gemonteerd dient te worden. De hoeken heb ik nog met een vloeibare pakking gedaan. Daarna de bouten goed, maar niet te strak aangedraaid (het is immers een plastic deksel).
Na alles gedaan te hebben, sloeg direct de koelventilator aan en ging ook niet meer uit. Bij thuiskomst (heb het niet bij mij thuis gedaan), zag ik ook wat kleine spetters olie vanaf de rechter bovenhoek van het kleppendeksel.

Had ik toch een momentsleutel moeten gebruiken? Is er een andere sensor defect eventueel?
Iemand die een oplossing heeft?
Dank

.

Geplaatst door

Bart2803 (65)

al 8 maanden lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De pakking is er tussenuit gekomen in de hoek, gebeurt wel vaker tijdens de montage. Hierdoor gaat door de vacuumlekkage ook de vin draaien.

harry4203 1740
badge vip badge

1 maand

. Vanavond nog eens alles nagelopen en alles moet goed zitten. Volgens mij had ik ze ook te strak vastgedraaid op sommige punten. Nu zag ik wel dat deze sensor wat los zat en bij het aandrukken brak hij af. Weet iemand wat voor sensor dit is? Erboven (net boven de witte leiding) is de temperatuursensor dat ik weet. Maar wat is deze?

Bart2803 65

1 maand

Die sensor is van het koelwater.
Er zitten twee sensoren in het thermostaathuis.
1 voor de temperatuur aanduiding in je cockpit en 1 voor het motormanagment.
Wat betreft de bouten van de kleppendeksel het aanhaalmoment is 8Nm

Plakkie 680
vip badge

1 maand

Wel de juiste en originele lamdasonde geplaatst.
Imitaties vinden de peuegeotjes vaak niet zo leuk.
Hierdoor zou de motor in noodloop kunnen gaan.
En dan blijft de Fan ook draaien.

Plakkie 680
vip badge

1 maand

Sorry dat ik je weer moet corrigeren plakkie, maar de afgebeelde grijze sensor is voor de oliedruk. De 1.4vti heeft maar 1 koelwatertemp-sensor in het thermostaathuis voor alles, en een stekker voor de gestuurde thermostaat.

harry4203 1740
badge vip badge

1 maand

Bart, waar komt olielekkage die lekkage dan vandaan?

harry4203 1740
badge vip badge

1 maand

@Harry,
Helemaal correct.
Ik dacht daar het thermostaatkraan te zien.
De 1.4 TU blok heeft wel twee temperatuur sensoren.
Aangezien ik niet wist of het om een VTI blok ging of een TU blok ben ik uitgegaan van het TU blok

Plakkie 680
vip badge

1 maand

Thermostaatkraan moet thermostaathuis zijn.

Plakkie 680
vip badge

1 maand

. Bedankt voor alle reacties ten eerste! Zeer welkom!
Ik ben te beroerd om erg veel geld uit te geven aan een garage en ik vertrouw ze allemaal niet! De ene zegt dat je helemaal geen momentsleutel nodig hebt, terwijl ik overal lees van wel. Stinkt naar de misdaad vind ik dan. Maargoed, ik ben onwetend en doe graag zelf onderzoek.

Ik ben er inmiddels ook achter dat het de oliedruk sensor is. Bedankt Harry4203 ;), maar ook de anderen voor het meedenken uiteraard.

De lambdasensor heb ik besteld bij een automaterialenzaak hier in Breda. "Als ik echt de originele wil met originele stekker, dan moest ik deze nemen". Deze was van NTK: UAR9000-EE007 (93195). Ik vertrouw daar dan maar op..........

Wat betreft de olielekkage. Deze komt duidelijk vanaf boven. Dus als eerste kleppendekselpakking vervangen. Bij het verversen van de olie zag ik dat de carterplug ook aardig verrot was. Ook een nieuwe plug gemonteerd.
Nu dit alles gedaan te hebben zie ik dus nog steeds spetters in de rechter bovenhoek van het kleppendeksel.
Maar dit zou misschien te maken kunnen hebben omdat ik geen moment sleutel heb gebruikt. Nu heb ik alle aandraaimomenten van mijn Peugeot opgevraagd bij de Peugeot dealer.
Nu alleen die momentsleutel dus nog.

En wat betreft de oliedruksensor. Ik zie op Winparts ook een kabelreparatie set. Dat is ook wat ik nodig heb. Maar moet ik dan de dubbele of de enkele hebben?
En tot slot: Wat is het aandraaimoment van de lambdasensor? De eerste vóór de katalysator? Kan dat nergens vinden

Bart2803 65

1 maand

Die is voor koelwater, niet voor oliedruk. Kabeltje heb je nodig bij het nieuwe type thermostaathuis omdat de stekker is verplaatst naar een plek waar hij niet gaat lekken, kabeltje is dan te kort.

JGC 95

1 maand

En als er iemand in de buurt woont van Breda of in Breda en je hebt een momentsleutel..........Ik zou je dankbaar zijn.
Een momentsleutel met bereik vanaf 8 Nm

Bart2803 65

1 maand

Voor de VTI is het aanhaal moment van de kleppendeksel 9 Nm

Plakkie 680
vip badge

1 maand

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.