Peugeot 207 2009: Koelvl.temp. schiet omhoog

Bouwjaar: 2009, Brandstof: Benzine, Motorcode: 5FW, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 88

Beste,
Betreft Peugeot 207cc 2009, 1.6VTI 120pk
Sinds 2 dagen het probleem dat de koelvloeistoftemperatuur veel te snel oploopt. Na circa 1km staat deze op 90 graden, daar blijft het even bij (circa 1km) en daar schiet de temperatuur door naar het rood en verschijnt de melding "koelvloeistof temperatuur te hoog" en "stop". Gezien andere adviezen hier op het forum heb ik vandaag de koelvloeistof temperatuur sensor vervangen. Helaas blijft het probleem bestaan.
Het klinkt niet alsof de koelvloeistof echt aan de kook raakt, het borrelt niet. Ik heb de motor warm laten draaien zonder de dop op het reservoir en daarna de koelvloeistof bijgevuld.
Zou het de waterpomp kunnen zijn? Of de koppakking? Of de carterventilatie (ook iets over gelezen)? Of toch heel iets anders?
Als de motor op temperatuur komt en de thermostaat open gaat blaast de kachel warmere lucht.

Ik hoor graag jullie ideeën en tips hoe ik e.e.a. uit kan sluiten en het probleem kan oplossen.

Alvast bedankt voor jullie input.

JMVE

Geplaatst door JMVE (70) , lid sinds 3 weken geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 207? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

3 weken geleden - harry4203

Heb je de juiste sensor vervangen? (foto) Zou de auto ook eerst eens uit(laten) lezen. lijkt toch op een electrisch probleem storing als ik de klacht zo lees.

3 weken geleden - JMVE

Dank voor je reactie Harry, in de bijlage een foto van de sensor die ik vervangen heb. (Aan de zijkant van de motor).

.

3 weken geleden - bert klein

Schoepenwiel waterpomp verdacht

3 weken geleden - Master_

Gaat je thermostaat wel open (of zit hij vast)? De kachel wordt immers ook warm zonder dat de thermostaat opent!

3 weken geleden - JMVE

Thermostaat gaat wel open. Zowel de bovenste als onderste slang op de radiateur komen op druk.
Eventueel tips om de waterpomp te testen?

3 weken geleden - harry4203

draaid de watepomp wel, de rubber laag voor de aandrijving op de poelie wil wel eens defect gaan. of de bedieningsarm voor de overbrenging tussen de krukas en de waterpomp.

3 weken geleden - JMVE

Ik ga het controleren, zal waarschijnlijk wel pas in het weekend worden.

2 weken geleden - JMVE

Het probleem is gevonden. Inderdaad de waterpomp. Dank voor het meedenken allemaal.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 207 of stel zelf een nieuwe vraag.