Peugeot 206: Koelvin slaat niet in

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Hallo,

Ik heb recent een 206 gekocht met lichte voorschade, nu deze is gerepareerd is bij de ''eindcontrole" gebleken dat de koelvin niet inslaat.
Ik heb met een universeel diagnose apparaat de koelvin aangestuurd en blijkt dat er geen spanning op de relais komen. Kan iemand mij
aan een bedradingsschema helpen met stekker locaties. Het is een 206 1.6 16v met TU5J4 (NFU) met handbediende airco en BSI systeem.

Alvast bedankt, groeten Jeroen.

jeroen5305

Geplaatst door jeroen5305 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Anita106 (0), 17 jaar geleden

is die schade linksvoor toevallig?

Anita106 (0), 17 jaar geleden

ik heb danwel een 106 maar met eveneens airco,

mijn vin kreeg ook geen stuurstroom.
die van een bitron relais moet afkomen.
en die zat bij mij linksvoor achter t voorste spatscherm, vlak achter de linker verstraler.
ik moest dus de tplastic spatbord aan de binnekant van de wielkast weghalen om erbij te kunnen.

bij waren er draden weggerot.
na lang zoeken.....

zag t niet gelijk omdat de draden iets in de isolatieribbelslang
waren doorgerot.

weet niet of jouw vin ook op deze manier word aangestuurd
maar t is t controleren waard.
en anders kan t relais zelf nog wel ns stuk zijn.
door de schade.

jeroen5305 (0), 17 jaar geleden

Hoi Anita

Ik heb inderdaad linksvoor een schade gehad maar ik heb de bedrading al terug gevolgd tot aan het schutbord en daar krijg ik al geen spanning
dus moet ik het onder het dashbord gaan zoeken.
De relais voor stand 1 en stand 2 van de koelvin(in het voorfront) werken als ik ze via een diagnose apparaat aanstuur.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groeten jeroen

harry4203 (415) PRO, 17 jaar geleden

de hoofdstroom voor de relais(koelvin komt uit de zekeringkast onder de motorkap. als je deze uit het bakje wipt zul je zien dat daar een aantal grote hoofdzekeringen in zitten, waarvan er waarschijlijk een stuk is. in de auto hoef je het niet te zoeken.

jeroen5305 (0), 17 jaar geleden

Hallo Harry4203,

Ik heb vanaf de relais terug gezocht en de 2 voedingskabels (wit of licht beige) komen bij elkaar bij de veerpoot in de hoofdkabelboom en lopen over in 1 roze kabel die waarschijnlijk het schutbord doorgaat en binnen zijn voeding krijgt. Ik ben ervan uitgegaan dat de groen/gele kabels de massakabels zijn. Let op dit is een 206 MET BSI systeem.
Ik zal voor de zekerheid je tip over de zekeringskast onder de motorkap nog eens nalopen. Ik had deze al eens losgehad en mij is toen niet
opgevallen dat er nog zekeringen onder zaten, de zekeringen bovenin had ik allemaal al eens doorgemeten alsook de zekeringen binnen in de auto.

harry4203 (415) PRO, 17 jaar geleden

beste jeroen, alle types 206 hebben een bsi, maar deze stuurt niet de koeling aan. de voeding komt echt uit de zekeringkast onder de motorkap. uit mijn hoofd zek mf2 onder de bm34(zekeringkast)

jeroen5305 (0), 17 jaar geleden

Hallo Harry,

Bedankt voor de gouden tip had de zekeringen aan de onderkant nog niet gezien en heb zelf de verkeerde draden teruggevolgd. Jammer dat ze bij peugeot/citroen zoveel dezelfde draadkleuren hebben met draadnummers erop. Vond dit in de tijd dat ik nog bij citroen werkte al zeer lastig zeker omdat ik daarvoor hoofdzakelijk aan mazda had gewerkt met elke draad zijn eigen kleurcodes.
Maar dankzij de inzet van jou is dit probleem weer opgelost, hiervoor mijn dank.

Misschien dat je ook het antwoord weet op de volgende vraag;
Bij ontkoppelen en in te laag toeren rijden als ook bij slecht wegdek een rammelend geluid in aandrijving/ophanging.
Kan nergens speling ontdekken en heb de stabilisatorverbindingsstangen al vervangen ivm speling op de kogels.
Alvast bedankt
groeten Jeroen

harry4203 (415) PRO, 17 jaar geleden

er zijn een aantal typen 206 waarbij het voorste draagarmrubber geen echt rubber is, maar een soort kogelgewricht. deze kunnen erg hard rammelen(vooral bij korte oneffenheden). de speling op dit gewricht is erg slecht te voelen(proberen op een 2 kolomsbrug met een bandenlichter) en even kijken of de steuntjes die de kantelbeweging van de rechts bovenste motorsteun beperken niet teveel speling vertonen en gerammel veroorzaken.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.