Peugeot 206: peugeot

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1100

Dag allemaal,

heb 2 vragen.
Mijn dochter heeft een peug 206 1100cc. Deze gaat de laatste tijd steeds duurder lopen. Inmiddels rijdt zij 1 op 9. Voorheen 1 op 15. (140.000 km gereden)
Waar zou dat aan kunnen liggen?
Zelf heb ik de indruk dat ik de kleppen hoor. Is er een monteur op de site die er feeling voor heeft deze te stellen ? (als ik tenminste gelijk heb).

Voor de rest wil ik halverwege volgend jaar een 206 diesel kopen.
Waar let ik op ? zijn er bepaalde klachten bekend ?
bij voorbaat dank.
grt
Tanja

de kroon

Geplaatst door de kroon (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

49 Reacties

Santa (0), 17 jaar geleden

Het toegenomen verbruik kan vele oorzaken hebben. Om te beginnen zou ik de computer eerst laten uitlezen om te zien of deze storingen aangeeft.
Indien dit NIET het geval is kun je gaan denken aan de LM-meter, temperatuursensors, injector, slepende remmen, vuil luchtfilter, oude bougie's, etc.

Houd er echter WEL rekening mee dat auto's in de winterperiode meer brandstof verbruiken dan in de zomerperiode, maar 1 op 9 voor zo'n autootje is idd wel fors.

Santa (0), 17 jaar geleden

De JTD dieselmotor van Fiat is het probleem niet. Die is gewoon goed.

2062001 (0), 17 jaar geleden

Het toegenomen verbruik kan vele oorzaken hebben. Om te beginnen zou ik de computer eerst laten uitlezen om te zien of deze storingen aangeeft.
Indien dit NIET het geval is kun je gaan denken aan de LM-meter, temperatuursensors, injector, slepende remmen, vuil luchtfilter, oude bougie's, etc.

Houd er echter WEL rekening mee dat auto's in de winterperiode meer brandstof verbruiken dan in de zomerperiode, maar 1 op 9 voor zo'n autootje is idd wel fors.[/quote]
Hier de dochter van Tanja, diegene waar het dus om gaat.

Ten 1e: wat is een LM meter?

Ten 2e:
Ik heb een [b]nieuw injectiesysteem[/b],
ik heb 2 weken geleden [b]nieuwe bougies[/b] bij de APK gehad,
ik heb 3 maanden geleden [b]nieuwe remschijven en remblokken[/b] erop gezet,
mijn [b]luchtfilter[/b] is net 2 maanden geleden [b]vernieuwd[/b] door een K&N Luchtfilter.


Dus daar ligt het niet aan. Ik heb een monteur hier van de garage gesproken en die zegt dat het wel degelijk daaraan ligt omdat het bij mijn auto nergens anders aan KAN liggen.Nieuwe banden, juiste spanning (wat ik elke 1 weken nakijk) nieuwe filter, nieuwe bougies etc etc.

Ik rij ELKE ochtend in de file, en na 3 dagen amstersam op en neer is mijn tank a 55 liter LEEG. Ik tank voor ongeveer 140 euro in de week met een 1.1 en dat vind ik echt te gek voor woorden.

Santa (0), 17 jaar geleden

Hallo, dochter van Tanja!" ;)

een LM meter is een Lucht Massa Meter.
Ik ga er gemakshalve maar van uit dat jouw monteur de computer heeft uitgelezen c.q. überhaupt KAN uitlezen?
ook bij nieuwe bougie's moet je de electrodenafstand opmeten en evt. nastellen. Ik ga er maar weer van uit dat dit gebeurd is.
Nieuwe remschijven en blokken zeggen niets over de werking van je achterremmen, er van uitgaande dat je het over de voorremmen hebt.
Plaatsing van een K&N luchtfilter zal de auto ZEKER niet zuiniger maken omdat de motor door dit filter makkelijker lucht kan aanzuigen, waardoor de computer dit via de LM meter kan meten en dus ook meer brandstof zal inspuiten.
Daarnaast is file rijden altijd slecht voor je gebruik.....

2062001 (0), 17 jaar geleden

In het begin reed ik 1 op 22. Toen een tijd 1 op 10, en dat kwam door kromme schijfremmen. De garage heeft dit uiteraard gratis voor mij allemaal vervangen. Het was immers niet mijn schuld, aangezien ik weet dat je de eerste zoveel kilometers NIEt keihard mag remmen met nieuwe remschijven etc etc. Ik heb me daar keurig aan gehouden en na 2 weken trilde mijn stuur uit mn handen als ik remde. Is ook topic over geweest en op aanraden van jullie teruggegaan en het waren idd kromme remschijven.

Hij remt ontzettend goed, hij trekt goed op, merk niets aan mijn remmen. Na het vervangen van de schijven en blokken reed ie weer een tijdje 1 op 18. En nu rij ik 1 op 8 1 op 9. Ik rij NET aan 600 km op ruim 55 liter, en dan rij ik em bijna helemaal leeg. Niet totaal leeg aangezien dat slecht is voor je injectoren heb ik me laten vertellen.

Toen ie op een gegeven moment 1 op 14/16 reed kreeg ik hier ook advies dat je luchtfilter goor kon zijn. Die heb ik vervangen, maar het verbruik bleef gelijk.

Ik heb nog een vraag:

Als ik in de file rij zie ik mijn meter achteruit lopen. Tot (ik noem maar wat) 1 streepje onder de volle tank. een kwartier later zit er inene zogenaamd wer MEER in en dan geeft de meter een half streepje onder de tank aan?

2062001 (0), 17 jaar geleden

Ik heb een Peugeot 206 1.4HDI zien staan.

Weet u ook nog wat te vertellen over een HDI en over het verbruik?

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

p.s, 1 op 22...............doe mij der ook zo'n 1.1 tje.

Santa (0), 17 jaar geleden

ja, is wel ERRUG zuinig........

2062001 (0), 17 jaar geleden

[quote=arie549]p.s, 1 op 22...............doe mij der ook zo'n 1.1 tje.[/quote]
Ik reed 1 op 22 ja. 1195 km op 1 tank. A 55 liter. Bijna 1 op 22 dus. Weliswaar maar een maandje of 2, toen was het ook afgelopen. Maar dan heb je ook net je rijbewijs en dan scheur je natuurlijk niet met 150 over de snelweg en trek je hard op he.

Santa (0), 17 jaar geleden

Daar ligt natuurlijk WEL een heel belangrijke oorzaak, Amber.........
Verbruik is direct gerelateerd aan je rechter voet.
Bovendien, nu het kouder wordt, verbruikt elke auto meer brandstof....

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=2062001][quote=arie549]p.s, 1 op 22...............doe mij der ook zo'n 1.1 tje.[/quote]
Ik reed 1 op 22 ja. Weliswaar maar een maandje of 2, toen was het ook afgelopen. Maar dan heb je ook net je rijbewijs en dan scheur je natuurlijk niet met 150 over de snelweg en trek je hard op he.[/quote]
206,

een verbruik van 1 op 22 is zelfs met de moderne diesels amper te halen....!

en veel fileverkeer rijden, en je zegt zelf al toen je net het rijbewijs had reed je geen 150km, nu wel? verklaart ook eningzins het verbruik van jouw peug..

ik gooi dit toch op een zware rechtervoet in combinatie met veel file rijden...!
sluit mij hierbij ook helemaal bij santa aan, ook het weer speelt parten in dit geval.
immers je hebt de lampen langer aan, je wil je kacheltje warm en je achteruitje wasemvrij.
neemt allemaal stroom...en je stroom word aan het eindje van de loop betaald per liter.

je zal met een 1.4 hdi indd goedkoper rijden, maar een strepentrekker is de 1.4 diesel niet.

2062001 (0), 17 jaar geleden

[quote=Santa]Daar ligt natuurlijk WEL een heel belangrijke oorzaak, Amber.........
Verbruik is direct gerelateerd aan je rechter voet.
Bovendien, nu het kouder wordt, verbruikt elke auto meer brandstof....[/quote]
Ja maar ik wil niet zeggen dat ik dat nu doe!

Hoe wil ik hard rijden als ik elke ochtend 3 uur lang in de file sta?
Ik bedoel te zeggen, dat als je NET je rijbewijs hebt, je uiterst voorzichtig rijd, en dat dat nu NATUURLIJK minder is geworden.

En ja,e en auto verbruikt in de winter meer brandstof. Maar de Passat die mijn vriend had , een 1,9 TDI a 1270 kilo reed 1 op 18 gemiddeld.

En dan zou een 1.1i a 865 kilo 1 op 9 rijden?

Santa (0), 17 jaar geleden

En vergeet niet wat je moet toebetalen...!!

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Santa]En vergeet niet wat je moet toebetalen...!![/quote]
je was me net voor santa....

daar kun je weer een heleboel benzine voor kopen......

je weet nu wat je hebt....een betrouwbare auto is tegenwoordig al heel wat.

2062001 (0), 17 jaar geleden

[quote=Santa]En vergeet niet wat je moet toebetalen...!![/quote]
reken eens uit.

1.23.9 voor een liter benzine
0,91 cent voor een liter diesel.


206 1.4 HDI: 949 kilo
206 1.1i : 865 kilo

Wegenbeslating 1.1i: 54 euro per kwartaal
Wegenbelasting 1.4 diesel: 161 euro per kwartaal.

4000 km per maand, 48.000 per jaar.

Wat is goedkoper;)


Ben niet helemaal een noob op autogebied hoor. Ik weet waar ik naar moet kijken en ik schaf niet zomaar blind een auto aan.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=2062001][quote=Santa]En vergeet niet wat je moet toebetalen...!![/quote]
reken eens uit.

1.23.9 voor een liter benzine
0,91 cent voor een liter diesel.


206 1.4 HDI: 949 kilo
206 1.1i : 865 kilo

Wegenbeslating 1.1i: 54 euro per maand
Wegenbelasting 1.4 diesel: 161 euro per kwartaal.

4000 km per maand, 48.000 per jaar.

Wat is goedkoper;)[/quote]
zeker zal de diesel op jaarbasis stukken voordeliger zijn......maar je moet ook toebetalen op een andere auto. en dit is in de regel geen kleinigheidje.

2062001 (0), 17 jaar geleden

en die 48.000 km per jaar is dan alleen woon-werk verkeer.

Santa (0), 17 jaar geleden

1 hele grote misser van veel mensen is dat ze denken dat ALLEEN te snel rijden veel brandstof verbruikt en dat je, wanneer je je aan de max. snelheid houdt, automatisch ook zuinig rijdt.
Niks is minder waar.
Pittig accelereren tot aan de max. snelheid kost veel peut. Het gaspedaal behandelen alsof het een glazen eitje was, moet je leren. Heeft niet zoveel met het nieuwe rijden te maken alswel met gevoel voor techniek.
Anticiperen bespaart brandstof, max. snelheden rijden NIET.....

2062001 (0), 17 jaar geleden

[quote=arie549][quote=2062001][quote=Santa]En vergeet niet wat je moet toebetalen...!![/quote]
reken eens uit.

1.23.9 voor een liter benzine
0,91 cent voor een liter diesel.


206 1.4 HDI: 949 kilo
206 1.1i : 865 kilo

Wegenbeslating 1.1i: 54 euro per maand
Wegenbelasting 1.4 diesel: 161 euro per kwartaal.

4000 km per maand, 48.000 per jaar.

Wat is goedkoper;)[/quote]
zeker zal de diesel op jaarbasis stukken voordeliger zijn......maar je moet ook toebetalen op een andere auto. en dit is in de regel geen kleinigheidje.[/quote]
wat bedoel je met toebetalen :s

2062001 (0), 17 jaar geleden

[quote=Santa]1 hele grote misser van veel mensen is dat ze denken dat ALLEEN te snel rijden veel brandstof verbruikt en dat je, wanneer je je aan de max. snelheid houdt, automatisch ook zuinig rijdt.
Niks is minder waar.
Pittig accelereren tot aan de max. snelheid kost veel peut. Het gaspedaal behandelen alsof het een glazen eitje was, moet je leren. Heeft niet zoveel met het nieuwe rijden te maken alswel met gevoel voor techniek.
Anticiperen bespaart brandstof, max. snelheden rijden NIET.....[/quote]
Lieve schat, ik weet hoe ik normaal moet optrekken en dat doe ik ook gewoon. Kan niet anders met een stel zeikerds voor je.

Ik weet dat als je ver doortrekt dat dit veel meer benzine kost dan dat je gewoon keurig schakelt.

Santa (0), 17 jaar geleden

Hoeveel moet jij betalen na inruil van je 206 op benzine voor een 206 op diesel?

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=2062001][quote=Santa]Hoeveel moet jij betalen na inruil van je 206 op benzine voor een 206 op diesel?[/quote]
Ooooooh ja. Ja dat snap ik. Daar hou ik ook rekening mee, heb al zat inruil van autos meegemaakt. Ik weet dat ik niet hem zo in kan ruilen en de ander mee kan nemen;)[/quote]
dat moet lukken, als jij tevreden bent met een peug 205 diesel lukt dit zonder meer hehe

Santa (0), 17 jaar geleden

Ik doel dus NIET op ver doortrekken......
OOK zo'n ingebakken wijsheid, lieverd.......

2062001 (0), 17 jaar geleden

[quote=Santa]Hoeveel moet jij betalen na inruil van je 206 op benzine voor een 206 op diesel?[/quote]
Ooooooh ja. Ja dat snap ik. Daar hou ik ook rekening mee, heb al zat inruil van autos meegemaakt. Ik weet dat ik niet hem zo in kan ruilen en de ander mee kan nemen;)

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Santa]Hoeveel moet jij betalen na inruil van je 206 op benzine voor een 206 op diesel?[/quote]
hehehe 1 ding scheelt santa...ze vind jouw nog wel lief hehe

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

.

Santa (0), 17 jaar geleden

probeer eens bij het optrekken de motor rustig op toeren te laten komen. Dus heeeeel zachtjes het pedaal intrappen en GELEIDELIJK doortrappen.
De meesten trappen het pedaal direct te diep in. De auto trekt dan wel pittig op maar zuipt dan ook benzine.....

Santa (0), 17 jaar geleden

En ja, Arie, ik BEN ook lief. Leg wel vaak de vinger op de zere plek, maar je kent dat gezegde over die zachte heelmeesters...?

2062001 (0), 17 jaar geleden

Ik weet hoe ik moet rijden, daar heb ik lessen voor gehad en die lessen krijg ik NU ook wéér. Ik rij niet op toeren want ik heb geen toerenteller.whahaha :P

Ik rij hetzelfde als voorheen, dus ik rij net zo alsdat ik 1 op 16 reed.

Santa (0), 17 jaar geleden

Hmmmm, ik heb daar mijn bedenkingen over maar kan dat op een afstand niet staven.
Dan zou je eens langs moeten komen.
De rijstijl van iemand verandert ZODRA het rijbewijs gehaald is........

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Santa]En ja, Arie, ik BEN ook lief. Leg wel vaak de vinger op de zere plek, maar je kent dat gezegde over die zachte heelmeesters...?[/quote]
heb hem weleens voorbij horen kome ja haha

Santa (0), 17 jaar geleden

Errata: je hoeft dus GEEN toeren te draaien om je motor benzine te kunnen laten zuipen......

Santa (0), 17 jaar geleden

Wist niet dat jouw huisarts nog te paard langs komt, Arie...?

2062001 (0), 17 jaar geleden

[quote=Santa]Hmmmm, ik heb daar mijn bedenkingen over maar kan dat op een afstand niet staven.
Dan zou je eens langs moeten komen.
De rijstijl van iemand verandert ZODRA het rijbewijs gehaald is........[/quote]
Ik weet zelf HOE ik rij en HOE ik gas geef en HOE ik schakel etc etc. En dat is precies hetzelfde als voorheen. En ja de rijstijl verandert inderdaad.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Santa]Wist niet dat jouw huisarts nog te paard langs komt, Arie...?[/quote]
hehehe.

helaas gaan wij hier in het hoge noorden nog nie erg mee met de moderne tijden..zandwegen..hondekarren...en zo enkel eens eens een moderne bromfiets... maar das weer meer voor onze huisarts en notaris hehe.


en nou weer serieus.....206, als jouw computer geen foutmeldingen geeft, en alles daait lekker vrij...en motortje loopt naar behoren...en er van uit gaande dat jouw tank niet lekt......vrees ik dat er niks anders op zit dan dit verbruik in deze omstandigheden te accepteren..
en je kan je zeer zeker eens gaan verdiepen in een dieseltje..!

maar maak voor je zelf de berekening,

toetebetalen bedrag
houderschapsbelasting
afschrijving etc etc.

en maak deze zelfde berekening met je huidige peug..

zo kom je achter de ware km prijs..! en daar gaat het om.

2062001 (0), 17 jaar geleden

kan je die mailtjes niet uitzetten? Mijn hele inbox is propvol van die rotmailtjes.

Santa (0), 17 jaar geleden

Mail mij maar ff, Amber.....
zal je veel duidelijk worden.....

2062001 (0), 17 jaar geleden

[quote=Santa]Mail mij maar ff, Amber.....
zal je veel duidelijk worden.....[/quote]
Doe ik morgen!
Ik ga nu slapen. Morgen vroeg op en naar Apeldoorn.Eerst tanken :P

in ieder geval bedankt!

Santa (0), 17 jaar geleden

.

2062001 (0), 17 jaar geleden

Wat moet ik je allemaal mailen?

Santa (0), 17 jaar geleden

Klik ff op EMAIL en stel een vraag.......

2062001 (0), 17 jaar geleden

Ik heb hier toch al alles gevraagd? Of bedoel je over die mailtjes uitzetten?

Ik heb hier mijn antwoord wel gevonden etc etc

de kroon (0), 17 jaar geleden

Dag allemaal,

Tjonge wat je met twee simpele vragen allemaal voor discussies kan oproepen.
Maar om het even kort te sluiten. Bougies, luchtfilter, remmen etc is allemaal gebeurd.
Auto even naar een garage om aan de computer te hangen.

Dochter was in een iets opstandige bui geloof ik, maar ze is echt erg lief hoor over het algemeen.
bedankt allemaal.
grt
Tanja

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Tja zou de auto idd even laten uitlezen. Misschien dat een temp. sensor constant koud aangeeft en dus de injectoren overuren maken.

Misschien dat de lambda werking (regeling brandstofmengsel) ook niet optimaal werkt. Waar de lambda-sonde zit, wil nog wel eens roesten. Als daar een klein gaatje onstaat, krijg je al een verkeerde werking er van.

Open luchtfilter lijkt mij hier niet zozeer het probleem te zijn.

Mijn zus heeft ook een 206 1.4 HDI. Deze bevalt erg goed. Tot nu toe is de startmotor kapot gegaan en 2 draagarmrubbers verder standaard onderhoud.
Die startmotor had ze gewoon pech mee, normaal komt dat eigenlijk nooit voor. Tenminste heb ik zelf nog niet meegemaakt bij deze motor. Ze heeft de auto bij 110000 km gekocht en staat nu op 140000 km. De gehele historie was ook bekend. Dit was behalve een RAW schakelaar en stab. stang gewoon standaard onderhoud.

Zwakke punten zijn:

-stab.stangen voor
-draagarmen (rubbers en fusseekogels)
-Raw schakelaar (lam worden van het richtingwijzer gedeelte)
-soms wat hakerig schakelen koud.

Plus punten:

-verbruik (zus rijd 1 op 20gem veelal snelweg)
-dist. riem bij 240000 en geen kleppen stellen t.o.v gewone 1.9 diesel 120000 km en kleppen stellen.
-soepele motor kwa gasgeven
-1.4 HDI is sneller als 1.9D

Succes!!
Robert

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

Auto ging meer verbruiken, toen een schijvenwissel en toen was het weer goed. Lopen die remmen niet gewoon weer aan? Bijvoorbeeld remklauw geleiders niet gangbaar? Als je bijna stilstaat tijdens afremmen moet je de auto eens laten uitrollen tot íe stil staat. Als het goed is voel je "niets" op het moment dat de auto echt tot stilstand komt. Hij moet dus volledig soepel uitlopen tot stilstand. Als je auto dit niet doet (je voel een sterke remwerking als de auto stopt) dan lopen je remmen misschien aan? Laat je garagist er anders eens in rijden.

En haal alsjeblieft dat k&n filter eruit en stop het originele er terug in.

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

Auto ging meer verbruiken, toen een schijvenwissel en toen was het weer goed. Lopen die remmen niet gewoon weer aan? Bijvoorbeeld remklauw geleiders niet gangbaar? Als je bijna stilstaat tijdens afremmen moet je de auto eens laten uitrollen tot íe stil staat. Als het goed is voel je "niets" op het moment dat de auto echt tot stilstand komt. Hij moet dus volledig soepel uitlopen tot stilstand. Als je auto dit niet doet (je voel een sterke remwerking als de auto stopt) dan lopen je remmen misschien aan? Laat je garagist er anders eens in rijden.

En haal alsjeblieft dat k&n filter eruit en stop het originele er terug in.

de kroon (0), 17 jaar geleden

Hai

Tja remmen schijnen ok te zijn. Zal als mijn dochter weer eens langskomt er eens mee rijden.
Fijn robert dat we weten waar we op moeten letten als we voor de 206 diesel gaan.
Zal nog wel even duren, flink sparen maar.

Zal waarschijnlijk echt een peugeotje worden (sorry santa). Of zijn er nog andere merken waarvan jullie als mensen met meer verstand van zaken dan ik voor zouden gaan kijken. te letten valt dan natuurlijk op kwaliteit en gewicht ivm wegenbelasting.
(echt mijn laatste vraag hoor) Met dank voor jullie interesse en de bereidwilligheid om te antwoorden.
grt
Tanja

Krijg de mailtjes van jullie trouwens 3x.

Santa (0), 17 jaar geleden

Amber weet nu hoe de vork in de steel zit, Tanja.
Ze zal het je wel uitleggen, denk ik. De "schade" is gelukkig beperkt gebleven!

de kroon (0), 17 jaar geleden

Gelukkig maar.
met dank
grt
Tanja

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.