Peugeot 307 SW 2004: Koelvloeistof kookt

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: RFN, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 100

Beste mechaniekers!

Ik zit een beetje met mn handen in het haar. Mijn hele fijne 307sw is even out of the running. Probleem is als volgt:

De temperatuur word veel te hoog. Met stationair draaien, kan ik hem zo een uur laten draaien. Fan springt aan, en koelt weer af.

Zodra ik ga rijden, loopt de temperatuur op. Bij rustig rijden tot een 70 a 80kmh, is er ook nog niet veel aan de hand maar word hij wel al wat warmer (93, 95°C). Zodra ik harder dan dat ga rijden blijft de temperatuur oplopen, en koelt hij niet meer af. Fan draait dan ook op de 2e trap. Met of zonder thermostaat, maakt allemaal niks uit.

Wat heb ik al getest:

Koppakking laten testen, daar is geen enkel teken van te zien dat ie stuk is. Er zit geen co in het koelwater, in de olie ook geen drab.

Waterpomp eruit gehad, deze lijkt gewoon prima

ALLE koelers doorgespoten, automaatbak koeler, radiator zelf, kachelradiator, oliekoeler, en dat lijkt allemaal heel erg goed door te stromen.

Het koelwater word ook echt daadwerkelijk te warm, het is niet zo dat mijn sensor me voor het ootje houd. Het water borrelt echt, en hij word met een laser temperatuurmeter ook echt zo warm als hij aangeeft in mn klok.

Wie van jullie heeft suggesties? Het zou normaal niet zo moeilijk moeten zijn!

Alvast bedankt!

Groet, Gaston

TheCoon

Geplaatst door TheCoon (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

JGC (35), 2 jaar geleden

Blaast ie ook af bij de dop, evt zelfs met lekkage?

Koelvloeistof kan onder druk boven de 100 graden zonder dat het kookt. Valt die druk weg gaat het koken.

Ik heb het met de vorige 206 gehad, lekket over het potje heen koken, nieuwe dop en klaar.

TheCoon (0), 2 jaar geleden

Dop is ook vernieuwd, vergeten te vermelden😅

bert klein (85) PRO, 2 jaar geleden

Te weinig doorstroming koelsijsteem, verstopping radiateur ketelsteen,vervuild koelsijsteem.
Onvoldoende doorstroomsnelheid koelvloeistof ,opbrengst waterpomp onvoldoende door,loszittend schoepenwiel ,gaan loszitten als de temperatuur hoger worden,testen in warm water.
Radiateurdop /drukdop koelsijsteem testen.
Uitlezen van de automaatbak inwendige slijtage kan de temperatuur om hoog stuwen.

    Hoi Bert

    Doorstroming heb ik gecheckt. Ook is er een reinigingsmiddel in geweest. Kon niet met zeggen dat daar ook echt veel vuil mee eruit kwam. Schoepen zitten vast, al is dit niet getest in warm water. Drukdop is nieuw. Ik heb de hele boel doorgespoeld. De automaat schakeld echt heel erg goed. Bij dermate slijtage moet ik iets merken lijkt me. Wat bedoel je met ketelsteen? - TheCoon (0), 2 jaar geleden

bert klein (85) PRO, 2 jaar geleden

Ketelsteen zet zich vast hoofdzakelijk in de kleine kanalen van de radiateur waardoor de doorstroming te gering wordt,en deze onvoldoende kunnen koelen

    Ik zal van de week eens een nieuwe radiator bestellen. Deze kost immers maar 50 euro. - TheCoon (0), 2 jaar geleden

gbsingh (0) PRO, 2 jaar geleden

Slecht werkende waterpomp of lucht in het systeem kan ook oorzaak zijn van de slecht doorstroming.

    Waterpomp is eruit geweest en gecontroleerd, en goed bevonden. Systeem is meerdere keren al ontlucht, dus hier ga ik het ook niet meer zoeken :P - TheCoon (0), 2 jaar geleden
off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.