Peugeot 106 1995: Koelvloeistof temperatuur meter te hoog

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 XSI

Hallo,

Sinds gister slaat de temperatuurmeter van de koelvloeistof vrij hoog uit na een ritje door de stad.
Eenmaal thuis viel mij op dat de ventilator van achter de radiateur niet aansloeg. Dit gebeurde eerder wel als de motor dermate warm is. Ik heb nog even gevoeld aan de radiateur maar deze was zeker niet heet. Kom met gemakt m'n hand erop leggen.

Kan het zijn dat de koelvloeistof temperatuur sensor stuk is?

bill_rulez

Geplaatst door bill_rulez (50) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 106? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

oldtimer (0) PRO, 10 jaar geleden

kan , maar het kan ook zijn dat er te weinig circulatie is , bv door een kapotte thermostaat of waterpomp.

bill_rulez (50), 10 jaar geleden

Hoe kan ik uitsluiten welk onderdeel defect is?

oldtimer (0) PRO, 10 jaar geleden

Als de bovenste radiateurslang (dik)niet warm (heet)wordt terwijl de temperatuurmeter bijna in het rood staat kun je er eigenlijk wel van uit gaan dat de thermostaat stuk is.

bill_rulez (50), 10 jaar geleden

heb net een stuk gereden. De temperatuurmeter stond bijna in het rood. De bovenste radiateurslang kon ik toen met gemak vastpakken (was lauw/warm, zeker niet heet). Zometeen maar beginnen met de thermostaat vervangen.

bill_rulez (50), 10 jaar geleden

Vandaag de distributieriem, waterpomp en thermostaat vervangen. Nieuwe koelvloeistof erop en ontlucht. Het probleem is nog niet verholpen. De verwarming van de auto wordt ook niet echt heet op de hoogste stand. Soms wordt deze iets warm waarna de verwarming weer koude lucht gaat blazen. Toch de koelvloeistof temperatuur sensor vervangen? Of zijn er nog mogelijke andere oorzaken?

oldtimer (0) PRO, 10 jaar geleden

ik ben bang dat je koppakking lek is compressie in je koelsysteem blaast en daarna steeds een luchtbel onder de thermostaat.

bill_rulez (50), 10 jaar geleden

Hoe kan ik dat met zekerheid vaststellen?

check

Beste antwoord, geplaatst door bill_rulez (50), 9 jaar geleden

Uiteindelijk bleek de koppakking het probleem te zijn. Er was een stukje uit. Koppakking vervangen en toen liep ie weer als een trein.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.