Schommelingen zijn niet normaal. Je probleen is dat het koelsysteem niet goed ontlucht is, er zit hoogstwaarschijnlijk nog een grote luchtbel in. Als de temperatuursensor de temperatuur van het koelwater meet geeft hij 90 graden aan, als hij droog komt te staan door de luchtbel meet hij de luchttemperatuur en dan zie je 80 graden.
Even terug naar de garage om de boel fatsoenlijk te laten ontluchten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Betreffende: Peugoet 206 uit 2004 1.4L 16V motor + A/c.
Vorige week is mijn thermostaat + radiateur vervangen (i.v.m. lekkage). Voor vervanging van deze onderdelen bleef het koelvloeistof (KVS) bij warme motor na ca. 10min netjes constant op 90 graden. Met de nieuwe onderdelen gemonteerd loopt de temperatuur (KVS) na ca. 10min op tot 90 graden, daarna naar 80 graden en dan weer naar 90 graden en zo gaat dat constant door ongeacht als ik nu stil sta of 100 km/h rijdt.
Mijn vraag is: Is dit normaal? Zie ik nu de werking van de thermostaat (open en dicht gaan) terug op mijn metertje?
Graag jullie mening en reacties :)
Als het aan thermostaat ligt, zou het schommelen moeten stoppen na een uur of iets langer rijden. Wel is het mogelijk met de lagere temperaturen van nu dat het iets langer duurt. Maar, dan moet het ook stoppen. Werking van thermostaat zie je in principe niet op je meter.Vershiel tussen rijden in de stad en op de snelweg is den mogelijk zichtbaar. Maar dan moet dat in het verleden ook zichtbaar geweest zijn.
8 jaar
Bedankt voor je reactie Voyager. Ik kijk het eerst wel even aan, had net ook contact met de garage die zei dat schommelingen van 5 graden in temp. normaal zijn in de winter (bij koud weer). Normaal lees je dit niet af van de sensor maar het kan zijn dat mijn sensor gevoeliger is waardoor je dit dus wel ziet.
8 jaar
Update: Ben terug gegaan naar de garage, ze hebben een nieuwe temperatuur sensor en een nieuwe thermostaat (afkomstig van de Peugeot dealer) erin geplaatst (dus ook het systeem ontlucht). Ook hebben ze even aan de elektronica gezeten achter het dashboard. De garage zegt dat het waarschijnlijk aan de elektronica achter het dashboard ligt, maar kan het niet oplossen.
Het probleem is nog steeds hetzelfde. Ik heb geen idee meer wat het kan zijn nu :S. Misschien zijn er mensen die iets vergelijkbaars mee hebben gemaakt en die kunnen bevestigen of de elektronica inderdaad een rol speelt in bovenstaande verhaal.
8 jaar
Naar mijn idee speelt de elektronica in dit geval geen rol.Had ie dit probleem ook al toen je dingen ging vernieuwen?
Nee dit is ontstaan nadat er een nieuwe radiateur en thermostaat op zijn gekomen.
8 jaar
Mooi!Dan is het eigenlijk duidelijk dat het zeer waarschijnlijk is dat het probleem dus ook hierin zit,behalve als in tussentijd je koppakking het heeft begeven.Word je verwarming net zo goed warm als voor de reparatie?
De verwarming wordt wel wat sneller warmer dan voor de reparatie. Oude thermostaat zat waarschijnlijk op het eind van zijn levensduur (na 170. 000 km) het duurde soms wel aardig lang voordat ik warme lucht had met mijn oude thermostaat.
8 jaar
Ik heb het idee dat er lucht in je koelsysteem zit die de zaak verstoort.
Ik heb dat wel vaker gezien bij de 206. Waarschijnlijk is de radiateur die er nu voorzit veel groter dan de originele. Je temperatuur varieert dan inderdaad wat meer dan normaal. Je zou eventueel een deel van de radiateur kunnen afdekken.
Ik geloof absoluut niet dat hier de oorzaak in zit!Trouwens waarom zou hij er een grotere in gezet hebben?
Bieuwke, ik heb exact hetzelfde gehad.
Dat was na montage van een nieuwe radiateur, deze was groter omdat de originele maat niet leverbaar was.
Daarna zag je de temperatuur constant iets wisselen.
Aangezien hier thermostaat en radiateur vervangen zijn dan is er kans groot dat daar het probleem zit.
Inderdaad worden er meerdere maten geleverd,maar dit is een auto met airco en daar hoort de grotere in.
Bedankt Arjen en Bieuwk voor de reacties, ik zal eens kijken of ik verschil zie wanneer ik de radiateur voor een gedeelte afscherm.
8 jaar
Hierbij eigen ervaring met een 1.4-16v, motorcode KFU.
Heb een auto gekocht met waarschijnlijk hetzelfde euvel.
Dit is nu opgelost.
Daarom wil ik de oplossing graag delen.
In mijn situatie lag de oorzaak in de thermostaat!!
Kenmerkend was het volgende:
Vanuit een koude start komt de motor normaal op bedrijfstemperatuur (90gr).
Zodra de temperatuur de 90gr bereikt en de thermostaat opent dan dipt de temperatuur binnen een paar seconden terug naar de 70. Om vervolgens terug te komen richting 90gr en daarna een beetje te schommelen tussen 80 en 90gr afhankelijk van motor-belasting.
Systeem was goed ontlucht. Ontluchtingspunten zitten op thermostaathuis en bij het schutbord naar interieurradiator.
Er blijken thermostaten in de handel van diverse fabrikanten.
Dus toen maar eens een paar thermostaten naast elkaar gelegd.
Het huis van de verschillende thermostaten lijkt vrijwel identiek.
Maar de thermostaten zelf hebben duidelijk andere mechanische opbouw van klep en de veer.
Zie foto's voor uiterlijke kenmerken.
Mogen ervaren dat goedkoop in deze het probleem niet oplost.
Er zit nu een thermostaat in van het merk "Calorstat by Vernet" en deze doet het goed.
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar