auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 206: Koelvloeistofniveau zakt, lekkage in de auto geconstateerd.

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i 8V TU3

Ik heb een probleem met de Peugeot 206 van mijn vriendin.

Ze merkte gisteren al op dat het matje bij de pedalen nat was en dat het een plakkerige vloeistof was.
Ik vermoedde al dat het koelvloeistof was en dat werd zojuist bevestigd omdat er geen koelvloeistof meer in het reservoir zat.
Heb 1,5 liter bij moeten vullen om het niveau weer op maximum te krijgen.

Nu heb ik even snel met een zaklamp ten hoogte van de pedalen gekeken en heb geconstateerd dat er op een plaats waar 2 delen aan elkaar gekoppeld zit lekkage is, zie foto hieronder.

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/832...][img]http://img832.imageshack.us/img832/9687/...[/img][/url]

Kan iemand mij vertellen of dat een bekende kwaal is en of dat makkelijk verholpen kan worden?
Wat tref ik aan als ik deze koppeling losmaak, een lekke O-ring/pakking?

Geplaatst door

Jeroen1978 (395)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

moet een nieuwe kachelradiateur in die is lek die zit onder de dashboard in al dat plastic.

mark clio 0

12 jaar

Als het duidelijk alléén lekt (of zweet?) op die aansluiting, dan kun je waarschijnlijk volstaan met de afdichting er tussen. Zo op de onderdelen-site van Peugeot te zien, krijg je dan een setje bestaande uit het stukje kunststof pijpgedeelte welke door het schutbord naar de motorruimte loopt en daar overgaat in de slangen, de 2 O-ringetjes en een nieuw boutje om kachelradiateur en pijp aan elkaar vast te zetten. Kosten: 13,50 incl BTW.
Heb je zoiets van: gezien de leeftijd enz. dan kun je overwegen om de kachelradiateur gelijk mee te vervangen, alleen kost het je dan nog eens 128,-incl BTW extra. Wellicht is deze kachelradiateur ergens anders goedkoper te krijgen.

hans4074 0
badge

12 jaar

Beste Hans,

Ik ga het morgen nog even goed bekijken of hij alleen op die koppeling lekt of dat het ergens anders vandaan komt maar zoals ik het vanmiddag even zo gauw gezien heb lekt (drupt) hij alleen op de koppeling.

Zolang de kachelradiateur zelf niet lekt dan laat ik deze, gezien de kosten en waarschijnlijk het rampzalige werk, liever nog even zitten.
Als ik voor het vervangen van dat kunststof pijpje en de O-ringen toch het halve dashbord uit elkaar had moeten halen, dan had ik de kachelradiateur misschien wel meteen meegepakt.

Weet niet of het bij een Peugeot 206 vaker voorkomt dat zo'n kachelradiateur lek raakt?

Jeroen1978 395

12 jaar

Nog geen oplossing want tot op heden heb ik er nog niets aan gedaan want het lijkt niet meer te lekken.

Het is en blijft een rare Franse stokbrodenauto.

Jeroen1978 395

12 jaar

Mooi man! Blijkt weer eens hoe je met je vriendin omgaat!? Als je van haar zou houden, zou je haar niet in een rare franse stokbrodenauto de weg op sturen.

hans4074 0
badge

12 jaar

Hoi,
dit is een redelijk oude post alweer maar dit is exact het probleem wat ik ook heb, de pakking of O-ringen tussen de koppeling tussen de radiator en de pijpen lekt. In mijn 206 (1999) zit overigens maar één bout in die koppeling, er is plaats voor 3. Die heb ik nu los, maar ik krijg er geen enkele beweging in. De radiator krijg ik er niet uit omdat die pijpen er nog aan zitten (het hele zaakje is nogal stug, die pijpen zijn harde kunststof). Het lijkt erop dat de clipjes alleen aan de voorkant en zijkant zitten, waardoor ik nog dacht dat ik het zaakje er wellicht af kon schuiven maar ook dat lukt me niet. Simpel openklikken van die clipjes en geweld gebruiken lukt me zelfs niet.

Kortom, hoe krijg ik die twee delen zoals zichtbaar in de foto in de opeingspost uit elkaar?

Rataplan626 0

12 jaar

Hoi Rataplan626,

Ik kan je niet vertellen hoe je deze los kunt krijgen want ik heb tot vandaag de dag de lekkage niet meer terug gezien.
Misschien kan iemand anders je verder helpen en heb ik ook wat aan die info indien het wel weer begint te lekken.

Gr. Jeroen

Jeroen1978 395

12 jaar

Van de week geconstateerd dat de ramen weer begonnen te beslaan en ja hoor, de koppeling lekt weer.

Ben er langzamerhand wel eens een keer klaar mee met die af en toe klachten.
Heb liever dat iets gewoon duidelijk stuk is dan kan je dat vervangen en is het probleem zeker opgelost.

Kan iemand mij inmiddels vertellen hoe je dat pijpje kunt demonteren?
Bovenstaand forumlid gaf aan dat het pijpje klem zit tussen het schudbord en de kachelradiateur.

Gr. Jeroen

Jeroen1978 395

12 jaar

Temperatuur vandaag net boven het vriespunt (1 graad boven nul), mooie buitentemperatuur om naar de lekkage tussen het verlooppijpje en de kachelradiateur te kijken.

In de motorruimte:
Eerst koelwater aftappen door de onderste slang van de radiateur in de motorruimte los te nemen en het koelwater in een bak te laten lopen.

Dan in de motorruimte de 2 slangen voor de kachelradiateur loskoppelen zodat je tegen 2 tuutjes aankijkt.
Onder het onderste tuutje een bakje doen en in het bovenste tuutje met een compressor lucht blazen totdat er geen koelwater meer uit het onderste tuutje komt.
Er loopt dan geen koelvloeistof meer uit als je de koppeling losmaakt.

Torx-schroef tussen beide tuutjes van de radiatorslangen eruit draaien en het metalen plaatje en afdichtrubber losnemen.

Bij de pedalen:
Boutje bij de koppeling losdraaien.

Torx-schroef eruit draaien (zit ongeveer halverwege tussen de koppeling van de kachelradiateur en het schutbord)

1 persoon voorzichtig aan de pijpjes in de motorruimte trekken en op spanning houden en de ander alle 4 lipjes van de koppeling onwijd zien te buigen.
Omdat het erg lastig was (stug plastic en 1 nokje slecht bereikbaar) om alle 4 de nokjes tegelijkertijd goed onwijd te buigen was er geen beweging in de koppeling te krijgen maar naardat er uiteindelijk 1 nokje lam raakte en de overige 3 afbraken kwam de koppeling dan eindelijk los.
Maar geen paniek, Peugeot heeft dit al voorzien want zij hebben in de flens van het verlooppijpje/kachelradiateur onder en boven 2 loze gaatjes gemaakt zodat je de koppeling met een boutje en moertje weer goed kan aandraaien.

Pijpje kon echter nog niet verwijderd worden omdat deze nog steeds tussen de kachelradiateur en het schutbord vast zat dus tussen de koppeling voorzichtig een schroevendraaier gezet, ruimte gecreëerd en het pijpje opzij getrokken (en dat kon maar net).

De orginele O-ringen zijn O-ringen met een platte binnen- en buitenkant en lijken een beetje taps te lopen maar ik heb gewoon ronde O-ringen gebruikt van ca. 25mm buitendiameter en 2,5mm dik.

Inbouwen gaat op de omgekeerde volgorde.

Na het monteren nog even het koelsysteem ontlucht.

Tot zover lekt de koppeling niet meer, hopen dat het zo blijft.

Jeroen1978 395

12 jaar

Beste jeroen

UIk had ook binnen lekkage en heb O ringen geplaatst, ZONDER dashboard los te halen, wel even zoeken naar ruimte-gaspedaal weg etc. probleem opgelost

ALLEEN nu ander probleem ontdekt:
In de metal;en buis waar t verbidning op zit naar binnen kachel, zit minuscull gaatje. Hoe kan ik dit beste dichten?
heb al dikke rubber slang met slangklem geoprobeerd blijft lekken
Is dze buis van ijzer of aluminium?

Wie heeft er idee dit gaajte te dichten?

gro
Frank

Oplossing heb je aan het begin hiervan al gekregen. Plaats een nieuwe kachel radiateur in en heb je geen problemen meer!

voyager 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.