Peugeot 206: aandrijfas links voor MUURVAST!

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9d

Hallo allemaal,

Ik heb jullie hulp nodig. Ik ben bezig om mijn aandrijfassen te vervangen, maar nu krijg ik de aandrijfas links er niet uit. Deze zit muurvast. De aandrijfas recht ging wel redelijk makkelijk, terwijl deze doorgaans het probleem geeft.
Ik heb het gevoel dat de borgring op een of andere manier de bol blokkeert.

Wie kan me helpen, ben al aardig grof te keer gegaan, maar krijg hem niet los. Ben bang dat ik de bak dadelijk sloop...

Alvast bedankt Roel

roelio123

Geplaatst door roelio123 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 206? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Zo uit je verhaal op te maken zit de as-tap muurvast in de versnellingsbak? Zeer vreemd want een borg-ring heeft de as daar niet en bij deze zogenaamde BE versnellingsbak staat dit gedeelte eigenlijk constant in verbinding met de versnellingsbak-olie, dus vast geroest zitten is m.i. onmogelijk. De wielzijde van de as kan inderdaad wel eens flink vast zitten op de groeven. Je bedoeld toevallig niet de andere linkerkant, dus de rechter-as met het steunlager??

roelio123 (0), 12 jaar geleden

Hans,
Bedankt voor je reactie. Je hebt gelijk er hoort helemaal geen borgring op te zitten. Kwam ik ook achter na een belletje met Peugeot. Alhoewel ik had in hun servicebox gekeken en ik dacht zelf dat het borgringetje er ook op hoorde. Het gaat trouwens echt om het linker aandrijfas. Ik ken het probleem met het rechter met die lager halverwege...
Ik was maar aan het beuken en beuken, maar hij kwam maar niet los. Dus dacht hier kan ik echt niet tegen. Dus toen heb ik het subframe een stukje laten zakken, de motorsteun losgehaald en het differentieel verwijderd. Toen ik deze er eindelijk uit had zag ik 2 x raden. Wel een borgring. Dit was dus het probleem. Nu hopen dat ik het differentieel er weer netjes in krijg.
Even nieuwe keerringen halen en de randen met easy gasget insmeren of niet?

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Vreemd, want als ik op servicebox onder 206 DW8 aandrijfassen kijk, dan staat er enkel een borg-veertje bij de buitenste homokineet.

Overigens wel inventief om het op jou manier op te lossen alhoewel ik me wel afvraag hoe je toen de as er toen uitgekregen hebt? De nieuwe keerringen zou ik zonder easy gasket monteren. Een beetje vettigheid in de vorm van vingertje met (versnellingsbak) olie is voldoende, en natuurlijk de aandrijfassen t.h.v. de afdichtingen reinigen. Het achterdeel van differentieelhuis zal overigens wel met easy-gasget moeten. Verlies de waarschijnlijk aanwezige vulring achter het lagerschaaltje niet he!

roelio123 (0), 12 jaar geleden

Hans wederom bedankt,

Met easy gasket aanbrengen, bedoel ik op het diffhuis idd. Nee ik zag dat borgringetje op de afbeelding staan achter het schaaltje, maar eens kijken of ik die nog wel aanwezig is. bedankt.
Ben maar een doe-het-zelf'er die alles van internet haalt... hehe, maar goed beetje eigenwijsheid en veel uren en ik kom er hopelijk wel...

Ps: destijds wist ik iets minder dan nu en toen heeft een beun die as erin ingerost. Achteraf een beetje waardeloze beun..

Het oorspronkelijke probleem was eigenlijk dat de auto kraakte bij het wegrijden. Ik ben er achter gekomen dat linksvoor bij de aandrijfas de veer bij de tripode naar de ratten was gegaan. Of dit ook het geluid veroorzaakt weet ik niet. Misschien heeft iemand een ingeving. Tevens heb ik de aandrijfassen eruit gehaald omdat de keerringen niet meer goed waren... Moest erg vaak bakolie bijvullen.

Hans bedankt... toppie...

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Als dat drukveertje binnenin gebroken is, en dus naast het schoteltje terecht gekomen is, kan dit inderdaad kraken/vreemde geluiden veroorzaken. Veertje is geen los onderdeel

roelio123 (0), 12 jaar geleden

Nou, ik heb de boel gerepareerd, maar ik blijf het volgende probleem behouden. Ik ben al bezig geweest met de vering, aandrijfassen en de draagarmen. Het probleem is een soort van knoekend/rammelend geluid tijdens het rijden. Net alsof er iets niet goed vast zit. Het geluid is iets erger als ik stuur. Hans, misschien weet je hier iets op, ik word er knetter van dat ik het niet kan vinden...
Alvast bedankt.

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Als het geluid niets met hobbels o.i.d. te maken heeft, kun je het geluid dan niet oproepen door de (voor)wielen 1 voor 1 opkrikken en dan stilstaand gaan "rijden" dus met 1 wiel van de grond? Wel alles even op save, dus degelijke ondersteuning, handrem vast, t'liefst vrije ruimte aan de voorzijde en dan 3de of 4de versnelling, koppeling voorzichtig op laten komen en gasgeven. Hoeft echt niet volgas. Tot een ca.50km/u op de klok is hard zat.
Je omschrijving is voor jezelf vast duidelijker als voor een ander die dit vanachter een PC mag beoordelen, maar is het toch geen wiellager?

roelio123 (0), 12 jaar geleden

Nee, het wiellager is onlangs vervangen. Dus gewoon de auto aan de voorzijde op bokken en dan een krik onder een draagarm zetten en rustig rijden?

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Een auto heeft 2 zijden aan de voorkant, dus ook 2 wiellagers. Je geeft aan wiellager vervangen. Blijft er nog steeds 1 kant over toch?
Je moet de auto aan 1 kant opkrikken dus 1 wiel voldoende vrij. Het andere wiel blijft op de grond. Probeer eerst eens of je iets hoort als je het vrijhangende wiel gewoon op handkracht een slinger geeft. Hoor je niets, dan de methode proberen zoals in m'n vorige bericht, maar dus ook met 1 wiel vrij en het andere wiel op de grond. Doe het rustig aan en hoeft echt niet met veel gas. Gewoon rustig aan op laten komen. Je ziet de snelheidsmeter gaan oplopen op moment van draaien van het wiel. Vertrouw je jezelf niet, of durf je t´niet aan, dan gewoon niet doen.

roelio123 (0), 12 jaar geleden

hans,

bedankt voor je info, ben er al achter. Ga je niet geloven... Zat een scheurtje in het fusee, bij de aansluiting van de draagarm.

anoniem-1573996169 (0), 12 jaar geleden

wel vaker gehad een oog oplassen dan met slagtrekker eruit trekken,voor de volgende keer.[url=http://imageshack.us/photo/my-images/651/img0613kt.jpg/" target="_blank" rel="nofollow">http://imageshack.us/photo/my-images/651...][img]http://img651.imageshack.us/img651/4989/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Slim idee Robby, ware het niet dat er bij de versnellingsbak van roelio normaal gesproken helemaal geen borg-veerring op hoort te zitten op het as-tap deel wat in de versnellingsbak gestoken zit. Misschien zijn de assen niet origineel geweest?

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

[quote=roelio123]hans,

bedankt voor je info, ben er al achter. Ga je niet geloven... Zat een scheurtje in het fusee, bij de aansluiting van de draagarm.[/quote]
Oei! Das voor het eerst in al m'n jaren dat ik dit te horen krijg en/of mee maak. Waarschijnlijk de klembout van de fusee-pen te vast gezet?? Was het de kant waar ook het wiellager van vervangen is?

Beunhaas (485) PRO, 12 jaar geleden

[quote=roelio123]hans,

bedankt voor je info, ben er al achter. Ga je niet geloven... Zat een scheurtje in het fusee, bij de aansluiting van de draagarm.[/quote]
Dan heb je de zaak niet goed beschreven.
Je suggereerde dat de as in de bak bleef hangen.....

hans4074 (0) PRO, 12 jaar geleden

Misschien moet je het hele verhaal even lezen Kees. De vraag begon met een vast zittende aandrijfas. Nadat dit was opgelost, kwam het volgende probleem. Dus eigenlijk een 2 in 1 verhaal. Niet echt handig, maar ja.

roelio123 (0), 12 jaar geleden

Ja precies, 2 in 1 verhaal. Ik ben iig goed geholpen hier. Bedankt

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.