Peugeot 406: Koelwater 406

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16V

Moet regelmatig koelwater bijvullen, volgens mij gaat het eruit bij het koelwaterreservoir aan de bovenkant voor de dop denk overdrukventiel. Van de week stond ik poosje te wachten voor rotonde na weer wegrijden ging "stop" branden en stond temperatuurmeter helemaal maximaal. Na even wachten weer gestart temperatuur zakte weer vlot naar 90 graden.
Ook als auto thuis stationair loopt blijft hij mooi op 90 graden. Kan het zijn dat ventilatoren soms niet aangaan?
Wie weet raad

Fryslan3448

Geplaatst door Fryslan3448 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Tesen f de ventilatoren aan gaan door warm draaien, zullen op een gegeven moment toch moeten aanslaan.

Misschien afsluitdop expantievat niet goed?
Moet pas bij een bepaalde overdruk het overtollige druk aflaten, het koelsysteem werkt op overdruk.

Fryslan3448 (0), 17 jaar geleden

Ventilatoren slaan bij testen vanmorgen wel aan, volgens mij zit er bij de dop van het expansievat ook nog een overdrukventiel of is dat wat anders. In het opstaande randje van dat ding staat wel eens water en onder het expansievat is het ook nat. Vul nu tijdelijk effe bij met gewoon water ipv koelvloeistof.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Er zit een overloop op het expantievat, bij eventueel teveel vloeistof in het vat is dat de weg voor de overloop.

De dop sluit af ook met overdruk, tot een bepaalde waarde en dan als er teveel druk komt gaat ie open en het teveel aan vloeistof gaat via de overloop weg.

Vul het vat tot de aangegeven streep bij koude mtor, er staat een streep boven, deze is voor als de motor heet is en het koelvloeistof zou dan daar moeten staan.

Cor

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Er komt lucht in het systeem door een lekke kop (pakking) of een defecte LPG verdamper die gasdruk op het koelsysteem zet.

Fryslan3448 (0), 17 jaar geleden

Hallo

Hoe kan ik dat het beste controleren?

Timo

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Met een snuffelaar boven de vuldop. Heb je niet dus laat dit door de garage even doen.

Je kan zelf de verdamper testen door te kijken of hij op benzine ook druk gaat opbouwen. Als hij dit op benzine niet doet dan verdaper lek.

Fryslan3448 (0), 17 jaar geleden

Oke bedankt

Timo

jurgenvdv (0), 17 jaar geleden

Tip om te controleren of je koppakking lekt: Enkele garages hebben een klein apparaatje met gekleurde vloeistof wat ze op je radiateur zetten in plaats van de dop. Als er CO in je koelsysteem wordt gemeten verkleurt de vloeistof en heb je een lekke koppakking. Ik heb het laten doen bij Citroen POISZ in Sneek. Succes!

Fryslan3448 (0), 17 jaar geleden

Heb vandaag de verdamper van de gasinstallatie tussen het koelsysteem vandaan gehaald, en toch alweer
100 KM gereden, koelwaternivo lijkt gelijk gebleven. Van de week nog even afwachten? En dan blijft het hopelijk bij nieuwe verdamper kost wel wat maar in verhouding met koppakking weinig werk.

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Laat de motor afkoelen en voel de slangen. Na een nacht staan mag er heel klein beetje druk op staan. Is de verdamper lek of de koppakking dan spuit het water je om de oren..........

paulmichiel (0) PRO, 17 jaar geleden

Laat de motor afkoelen en voel de slangen. Na een nacht staan mag er heel klein beetje druk op staan. Is de verdamper lek of de koppakking dan spuit het water je om de oren..........

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.