auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: Koelwater 406

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16V

Moet regelmatig koelwater bijvullen, volgens mij gaat het eruit bij het koelwaterreservoir aan de bovenkant voor de dop denk overdrukventiel. Van de week stond ik poosje te wachten voor rotonde na weer wegrijden ging "stop" branden en stond temperatuurmeter helemaal maximaal. Na even wachten weer gestart temperatuur zakte weer vlot naar 90 graden.
Ook als auto thuis stationair loopt blijft hij mooi op 90 graden. Kan het zijn dat ventilatoren soms niet aangaan?
Wie weet raad

Geplaatst door

Fryslan3448 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Tesen f de ventilatoren aan gaan door warm draaien, zullen op een gegeven moment toch moeten aanslaan.

Misschien afsluitdop expantievat niet goed?
Moet pas bij een bepaalde overdruk het overtollige druk aflaten, het koelsysteem werkt op overdruk.

Cor1822 0
badge

18 jaar

Ventilatoren slaan bij testen vanmorgen wel aan, volgens mij zit er bij de dop van het expansievat ook nog een overdrukventiel of is dat wat anders. In het opstaande randje van dat ding staat wel eens water en onder het expansievat is het ook nat. Vul nu tijdelijk effe bij met gewoon water ipv koelvloeistof.

Fryslan3448 0

18 jaar

Er zit een overloop op het expantievat, bij eventueel teveel vloeistof in het vat is dat de weg voor de overloop.

De dop sluit af ook met overdruk, tot een bepaalde waarde en dan als er teveel druk komt gaat ie open en het teveel aan vloeistof gaat via de overloop weg.

Vul het vat tot de aangegeven streep bij koude mtor, er staat een streep boven, deze is voor als de motor heet is en het koelvloeistof zou dan daar moeten staan.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Er komt lucht in het systeem door een lekke kop (pakking) of een defecte LPG verdamper die gasdruk op het koelsysteem zet.

paulmichiel 0
badge

18 jaar

Hallo

Hoe kan ik dat het beste controleren?

Timo

Fryslan3448 0

18 jaar

Met een snuffelaar boven de vuldop. Heb je niet dus laat dit door de garage even doen.

Je kan zelf de verdamper testen door te kijken of hij op benzine ook druk gaat opbouwen. Als hij dit op benzine niet doet dan verdaper lek.

paulmichiel 0
badge

18 jaar

Oke bedankt

Timo

Fryslan3448 0

18 jaar

Tip om te controleren of je koppakking lekt: Enkele garages hebben een klein apparaatje met gekleurde vloeistof wat ze op je radiateur zetten in plaats van de dop. Als er CO in je koelsysteem wordt gemeten verkleurt de vloeistof en heb je een lekke koppakking. Ik heb het laten doen bij Citroen POISZ in Sneek. Succes!

jurgenvdv 0

18 jaar

Heb vandaag de verdamper van de gasinstallatie tussen het koelsysteem vandaan gehaald, en toch alweer
100 KM gereden, koelwaternivo lijkt gelijk gebleven. Van de week nog even afwachten? En dan blijft het hopelijk bij nieuwe verdamper kost wel wat maar in verhouding met koppakking weinig werk.

Fryslan3448 0

18 jaar

Laat de motor afkoelen en voel de slangen. Na een nacht staan mag er heel klein beetje druk op staan. Is de verdamper lek of de koppakking dan spuit het water je om de oren..........

paulmichiel 0
badge

18 jaar

Laat de motor afkoelen en voel de slangen. Na een nacht staan mag er heel klein beetje druk op staan. Is de verdamper lek of de koppakking dan spuit het water je om de oren..........

paulmichiel 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.