Goedenavond,
Onze 206 wil de laatste tijd moeizaam starten, lijkt op 3 poten te lopen, en stinkt naar benzine.
Bij het uitlezen geeft hij deze foutcodes P0141, p0136, volgens mijn lamddasonde, en P0115 (koelwatersensor).
Verbeter mij als dit niet het geval is.
Nu wil in de eerste plaats de koelwatersensor vervangen.
Klopt het dat bovenin het thermostaathuis zich de blauwe 3 draads zich bevind?
Hieronder op kopse kant van het blok zit een andere met 1 gele draad er naar toe, kleur kan ik niet zo zien.
In dit forum staat dat de groene voor ECU is, welke volgens mij dus stuk is.
Maar waar zit hij?(de groen dus).
Met vriendelijke groet
EWE
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
die met de enkele draad is van de meter op het dashbord..(of lampje) Dus de ander.. De lambda sonde hoeft niet defect te zijn. Omdat de ecu geen of verkeerde informatie kreeg mbt de temperatuur, is het injectie systeem verstoord. Voor alle zekerheid zou ik naast het herstellen van de temperatuur sensor ook de bougies verwijderen. Deze moeten alle 4 hetzelfde ogen.. Als er 1 anders lookt?? kan die bougie defect zijn, maar het komt ook vaak voor dat de bobine stuk is... Kost je dan een set van 4 want het is 1 geheel.....
Oh ja.. Alhoewel de sensor niet zo duur is hoef je hem misschien niet te vervangen.. De bedrading (verbindingen) ervan moet in orde zijn.. Als daar iets mee mis is helpt een nieuw element niet..En nog wat Bij lopende motor wordt de lambdasonde extra verwarmd..Meet eens door of die verwarming in tact is. 1 kant 12 Volt en andere massa.
Goedenavond,
Cor bedankt voor je reactie.
De bougies had ik al vervangen, 2 ervan zaten ontzettend vast en een was vochtig van de benzine, scan gaf ook misfire in codes.
De koelwatersensor heb ik doorgemeten met de steker los.
Motor koud, en buitentemperatuur van -4 graden.
Hierbij is de waarde op de pen( witte draad) van de koelwatersensor en massa ongeveer 7200 ohm.
Tussen pennen van de sensor(roze en groene draad) is deze waarde 15500 ohm.
Op het contact meet ik op de groene draad 3,8 volt, en op de witte 3,6 volt op de roze niets.
Kloppen al deze waarden?
Bij voorbaat bedankt.
Met vriendelijk groet,
EWe
11 jaar
Vergelijken met een nieuwe zou ik zeggen, controleer of de weerstand geleidelijk minder wordt bij opwarming.. Een hapering kan duiden op een slecht inwendig contact erin.
of een voltmeter erbij plaatsen.. en kijken of de spanning gaat varieren tijdens opwarmen.. Meet je ook gelijk de bedrading mee.. Het is een zg NTC Negatieve Temperatuurs coefficient. Als de temperatuur oploopt wordt de weerstand erin minder.
Ik geef geen stuiver voor de huidige bobines... 7 tientjes op internet.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar