close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Koelwatertemperatuur 70-75 graden

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Het valt me op dat de laatste (koude) weken de temperatuur van het koelwater tijdens het rijden tussen de 70 en 75 graden blijft hangen.
Voorheen zat dit altijd rond de 90 graden. ( de verwarming geeft gewoon warmte )
Kort geleden heb ik de auto tijdens stilstand even ( misschien 2-3 minuten) iets verhoogt stationair laten lopen, toen begon de temperatuur tot boven de 80 graden door te lopen.
Ik heb begrepen dat het mogelijk is dat er een thermostaat in zit die vroeg opent,
als dit zo is, kan ik die dan beter laten wisselen voor een die later opent om een betere bedrijfstemperatuur te bereiken?
Of is de thermostaat gewoon niet goed meer?

Alvast bedankt voor reacties,


Peter

Geplaatst door

Pjotr9136 (50)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een slechter werkende thermostaat zou best de oorzaak kunnen zijn. Mocht het inderdaad aan de thermostaat liggen, dan moet je gewoon de thermostaat vernieuwen en de voorgeschreven openingswaarde aanhouden, dus niet gaan expirimenteren met andere warmtegraad. Je had voordien toch geen temp. probleem?

hans4074 0
badge

14 jaar

Hoi Pjotr,

Zelfde probleem heb ik ook gehad.
Op de snelweg niet boven de 80 graden en doorsnee rond de 70 graden.
Oorzaak, de thermostaat stuk.
Dus vervangen en hij was weer netjes rond de 90 graden.

Gr, Jerommeke

jerommeke748 0

14 jaar

Ik ga volgende week de thermostaat vervangen en laat weten of het hiermee is opgelost.

Bedankt zover,

Peter

Pjotr9136 50

14 jaar

Inderdaad..Gewoon een nieuwe thermostaat monteren met dezelfde openingstemperatuur en het probleem is verholpen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

De thermostaat en zijn behuizing zijn vervangen, de motoer komt weer beter op temperatuur.
( nog geen langere rit gemaakt )

Pjotr9136 50

14 jaar

Probleem nog niet opgelost.
Loopt bij langere rit niet verder op dan tot bijna 80 graden.
( als de auto enkele minuten wordt stilgezet en dan het contact wordt aangezet loopt de meter eerst wel even verder op)
Volgens garage is er een sensor defect.
Deze is niet op voorraad, wordt maandag vervangen.
Wordt vervolgt . .

Pjotr9136 50

14 jaar

De sensor is nu ook vervangen, de temperatuur loopt op tot 80 graden, alles dus weer oké.

Pjotr9136 50

14 jaar

mooi zo...bedankt voor de feedback.

Hans4040 1285
badge vip badge

14 jaar

Hoi Peter,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn 306 sw 1998. De auto blijft altijd rond de 70-75°C, ik heb de thermostaat en de sensor op de radiateur vervangen, maar de auto blijft 70-75°C aangeven...
Voor de zekerheid maar eens gekeken of alle contactjes nog goed zijn en deze met WD40 ingespoten, maar temperatuur word nog steeds niet goed aangegeven. Auto komt nooit boven de 95°, ook al sta ik langere tijd stil.

Welke sensor is bij jou vervangen ???

Alvast bedankt,

Peter

uno1990rijder 0

14 jaar

De bovenste sensor op de thermostaathouder is vervangen.
Ik ben er overigens nog steeds niet zeker van dat alles 100% functioneerd zoals het hoort.
Mijn vrouw rijdt ermee en zegt dat hij oploopt tot net geen 80 graden, alleen in de stad bij stilstand loopt hij kort op tot 90 graden.
Vandaag (nu de buitentemperatuur wat hoger wordt ) gaan we er een uitgebreidere rit mee maken.
Ik dacht zelf dat hij tevoren op bedrijfstemperatuur 90 graden aangaf, al lees ik ook wel over Peugeots met een 80 graden thermostaat.
Peter, welke temperatuur was bij jou tevoren normaal?
Peugeot experts, is er nu nog wat aan de hand (en wat kan het zijn?) of is het zo goed?
Kan het ook zijn dat alles goed functioneerd maar de meter te laag aangeeft, hoe dit te controleren?

Pjotr9136 50

14 jaar

Net een uitgebreide en afwisselinde rit gemaakt.
Het duurt ruim 10km ( 60 km weg + 100km weg) voor de temperatuurmeter stopt met (zeer langzaam) oplopen, dan staat hij iets onder de 80 graden.
Tijdens het rijden blijft dit zo, ongeacht snelheid enz.
Er zijn 2 momenten waarop de meter oploopt tot de 90 graden:
-bij water langere stilstand / stapvoets rijden
-als de motor afstaat en het contact wordt aangezet (zo gauw er gestart/gereden wordt loopt hij weer terug tot net onder de 80 graden)

Volgens mij werkt de thermostaat dus goed, ik twijfel alleen of er dan wel de goede is ingezet omdat de temperatuur 80 graden is,
of is dit de juiste bedrijfstemperatuur voor deze auto?

Alvast bedankt voor reacties!

Pjotr9136 50

14 jaar

Oke, die zou ik dan ook moeten vervangen denk ik.
Wat ik weet van toen we net de auto hadden was de temperatuur altijd op 90°, wanneer de auto op gas loopt. Op benzine was het altijd iets minder en bleef het altijd rond de 85°.
Als je stilstond bij de stoplicht, ging de temperatuur wel (normaal) tot net onder de 100° voordat de ventilator aansloeg en de temperatuur weer zakte.
Gisteren heb ik een lange trip gemaakt (520 km) en net na het verlaten van de snelweg bij een stoplicht ging de temperatuur tot over de 90° en ging de ventilator gewoon draaien. Dit heb ik denk ik in een jaar tijd gewoon niet gehad. De temperatuur kwam echt nooit boven de 90° uit. Verder voelt de motor ook niet extreem warm aan (zoals dat was met mijn uno).
Dus er is definitief wel iets verandert nu met de nieuwe sensor op de radiateur en thermostaat. Ik heb eigenlijk geen idee wat voor een thermostaat er in zit, dus dat zal ik even na moeten kijken...
Maar als er inderdaad een 80° thermostaat in zit, dan verbaasd het me niets dat de temp zo laag blijft...
Een jongen hier bij een garage zei dat ik de temp sensor eens in een waterketel moet gooien met een thermometer en dan kijken wat beide thermometers aangeven...
Praktisch lijkt het me wel te doen, alleen of de vrouw er zo blij mee zult zijn !
Ik hou je op de hoogte !

uno1990rijder 0

14 jaar

Zo heb net de factuur bekeken van Peugeot...
Ze hebben inderdaad de thermostaat vervangen, maar niet de sensor, wat wel is vervangen... is de schakelaar voor de ventilator...

Misschien toch nog de temp sensor ?

uno1990rijder 0

14 jaar

Beste Peter,

Welke temperatuur geeft je auto nu aan tijdens het rijden?
Is deze lager dan voorheen?
Als deze ook rond de 80 zit dan is het hetzelfde als bij ons ( ook ik heb in gedachten dat het voorheen rond de 90 was, misschien denkt Peugeot tegenwoordig dat 80 graden beter is?).
Ik hoop dat er dan een Peugeotmonteur (Oldtimer Jansen misschien) kan vertellen of dit de juiste temeperatuur is en als het te laag is wat er dan gedaan moet worden?
Ik denk niet dat je verbetering krijgt door de sensor te vervangen.

Met vr.gr.

Peter
Dan weten we beiden zeker of er nog een probleem is.

Pjotr9136 50

14 jaar

Niemand die kan vertellen wat de juiste bedrijfstemperatuur is (en of er nog een probleem is met beide auto's?
Misschien iemand zonder problemen die kan aangeven welke temperatuur zijn koelwater heeft?

Alvast bedankt,

Peter

Pjotr9136 50

14 jaar

De thermostaat die er in hoort opend bij 83 graden.
Dus een bedrijfstemperatuur van 80 graden is normaal.

Waarom wil je de temperatuur hoger hebben?

Hans4040 1285
badge vip badge

14 jaar

Beste Hans,

Bedankt voor je reactie.
De temperatuur hooeft van mij niet hoger te zijn, maar ik wil wel zeker weten dat de juiste bedrijfstemperatuur bereikt wordt.
En ik en de andere vraagsteller hadden beide het idee dat voor de problemen waarvoor bij ons beide de thermostaat is vervangen, de temperatuur normaal rond de 90 graden lag.
Omdat ik al eens gelezen had dat bij Peugeot ook wel eens rond de 80 graden wordt gehanteerd wilde ik zeker weten dat alles nu normaal was, en dat is dus zo.
Ik denk dat we hiermee kunnen afsluiten,

Nogmaals bedankt,


Peter

Pjotr9136 50

14 jaar

Beste Hans,

Bedankt, precies wat ik wilde weten !

Probleem dus opgelost met een nieuwe thermostaat...

Groeten,
Peter

uno1990rijder 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.