close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: Koppeling 306 1.6xr

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 XR break

Beste experts,

Ik heb al wat probleempjes gehad met mijn Peugeot 306, maar daarvoor heeft ie al een respectabele 205.000 km afgelegd.
Volgende doet zich nu voor:
Tijdens het intrappen van het koppelingspedaal bespeur ik een "knak" halverwege de slag van het pedaal waarna ik het pedaal door kan trappen tot op de bodem. Koppelen en ontkoppelen gaat gewoon goed. Ik heb gekeken naar het pedalenmechanisme maar kan niets ontdekken aan bijvoorbeeld het scharniermechanisme of de koppelingskabel. Ik denk dat het toch ergens in de bak moet zitten, druklager misschien?
Wie komt dit fenomeen bekend voor?

Alvast bedankt,

Jerommeke.

Geplaatst door

jerommeke748 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er zit een zelfstellende koppelingskabel op.
Als hij verder goed schakeld zou ik die eerst vervangen.
En even iemand in de auto de koppeling laten bedienen en zelf lokaliseren waar het geluid vandaan komt.
Dan weet je het zeker.
Als het wel de koppeling is heb je toch grote kans dat de oude kabel niet goed terug stelt en je die toch moet vervangen.
Kabel kan je origineel bestellen bij Peugeot ca €55.
Is goed zelf te doen, aan de nieuwe kabel kan je wel herleiden hoe deze vervangen moet worden.

Succes

William12146 0

14 jaar

Hoi William,

Bedankt voor je antwoord.
Wat ik nog vergeten was te vermelden is dat het punt waarop de koppeling normaal altijd aangrijpt soms wil verschillen.
Soms grijpt ie heel vroeg aan na een slag van zeg een centimeter van het koppelingspedaal ( bij opkomen dus ) en soms op het normale aangrijp punt, zeg op halverwege de slag van het koppelingspedaal.
Zou het dan toch aan de zelfstellende kabel liggen?

groet,

Jerommeke.

jerommeke748 0

14 jaar

Jerommeke

Dat kan goed aan de zelfstellende kabel liggen! Zou deze zowiso vernieuwen..

Die knak die je omschrijft klinkt me ook bekend, heb het al een aantal keren meegemaakt bij vw, schakelen,koppelen e.d. ging perfect, tot op vandaag niks aan gedaan, en is enkel te horen als je de koppeling intrapt als de motor niet loopt anders overheerst het motorgeluid, waarschijnlijk het druklager of de vingers van de drukgroep o.i.d. die dat veroorzaken.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Heren,

Ik ga morgen een kabel halen bij de dealer en uitwisselen die hap.
Ik hou jullie op de hoogte.

Gr.

Jerommeke

jerommeke748 0

14 jaar

Hallo,

Vandaag de nieuwe zelfstellende koppelingskabel ingebouwd.
Was een klus van ongeveer 1 1/2uur, voor de betere fietsenmaker.
Let op, voordat je de kabel inbouwt wel even naar de maximale lengte trekken anders staat ie te strak en koppelt ie niet.
( heeft me een half uurtje gekost voordat ik er achter kwam. :-)
Het probleem is opgelost.
Toch maar eens even de oude kabel onder de loep genomen. ( gesloopt )
Het zelfstellende mechanisme is eigenlijk niets anders dan 2 tonnetjes die tegen een wig aanlopen wanneer er spanning op de kabel gezet wordt.
Welnu door het veelvuldige gebruik van dat mechanisme waren de "tonnetjes" ingevreten op de loopbaan waardoor er 2 afdrukken te zien waren.
Dit kan overeenkomen met het verschil in aangrijppunt dat ik meende te voelen.
De kabel kostte bij de dealer net geen 53 Euro.

Afijn , de auto koppelt weer lekker soepel.

Bedankt voor de antwoorden,

groet, Jerommeke.

jerommeke748 0

14 jaar

Bedankt voor de feedback.

Hans4040 1205
badge vip badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.