Goedemiddag heren (en dames),
Ik heb onlangs een 206 1.6 16v uit 2006 aangeschaft. Auto rijdt perfect alleen het valt me op dat de temperatuurmeter 70 graden tijdens het rijden blijft aangeven. Zodra je stilstaat loopt de temperatuur weer op naar 80-90 graden. Is dit een thermostaat die niet lekker meer is of ligt het ergens anders aan?Koelvloeistof heeft de vorige eigenaar een aantal weken geleden nog vervangen. Misschien niet goed ontlucht? Iemand een korte beschrijving hoe dat bij deze motor moet gebeuren?
Het lijkt mij dat de meter op 90 graden (in het midden) moet blijven staan. En waar staat de olietemperatuurmeter normaal op tijdens rijden? Ca. 100 graden?
Alvast bedankt voor alle info!
Gr Chris
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou chris zoals jij je klacht beschrijft zou ik zeker de thermostaat vervangen.
blijkbaar sluit deze niet meer goed.
groetjes jan.
Bedankt voor je bericht Jan. Maar hoe veroorzaakt die thermostaat dat dan precies?
11 jaar
Een thermostaat is een soort afsluiter,waar een waselement in zit.Als het water opwarmt,en dus ook de was,zal de was gaan uitzetten en zo deze afsluiter openduwen.Als er vuil in de afsluiter zit,of er zit een vervorming oid in,dan kan de afsluiter soms niet goed meer sluiten,waardoor er koelwater door de radiateur gaat lopen,ondanks dat dit gezien de temperatuur niet zou hoeven.Als je een nieuwe thermostaat plaatst zit hier soms een klein gaatje in,dit hoort zo,dat heeft te maken met eventuele lucht in het systeem.Monteer de nieuwe thermostaat met het gaatje aan de bovenkant.
11 jaar
Ok duidelijk verhaal. Maar op den duur zal het koelwater dan wel toch z'n normale bedrijfstemepratuur halen tijdens rijden en dus zal de meter iets van 90 graden gaan aangeven? Dat is bij mij niet het geval.
Zeker als je even stilstaat met bv een file. Dan loopt de temperatuur bij mij dus ook op maar zodra ik ga rijden zakt deze weer.
Is dat dan alleen de thermostaat of is er nog iets aan de hand?
Bedankt vast voor de reacties tot zover!
11 jaar
Dat is je thermostaat,door de rijwind koelt het water weer af,en als je stilstaat heb je even geen rijwind.
11 jaar
Ok :)
Dus duidelijk geval van thermostaat kapot?
Ik hoor van verschillende kanten ook dat het hoort bij deze auto's / motoren. Lijkt mij toch dat koelwater van ca 70 graden niet echt normaal is?
11 jaar
Benzine rond de 90,diesel rond de 70.
Maar een benzinemotor rond de 70 is wat aan de lage kant,als de thermostaat echt kapot is,komt de temperatuurmeter niet eens meer uit de koude hoek,dus ik vermoed dat hij een beetje lekt.
Een motor presteert het best als de bedrijfstemperatuur optimaal is,dus ik zou hem vervangen.Kost niet de wereld,en het werk valt mee.
11 jaar
Hallo,
Ik heb vandaag de thermostaat vervangen zoals hierboven was voorgesteld. De koelvloeistoftemperatuur is flink gestegen (op de dashboardmeter althans) naar iets boven de 90 graden (schommelt een beetje tussen de 90 en 100 bij warme motor). Ook de olietemperatuur is flink gestegen volgens het dashboardmetertje (naar zo'n 110 graden). De waardes lijken mij een stuk beter als de motor op bedrijfstemperatuur is, maar zijn nu wellicht iets aan de hoge kant.
Uiteraard heb ik de motor ontlucht maar ik vermoed toch dat er ergens nog een (klein) beetje lucht zit.
Hoe ontlucht je een 1.6 16v op de juiste manier? Op het thermostatenhuis zit een nippel die je eraf kunt draaien waar ontlucht kan worden en er zit een nippel op 1 van de kachelradiateurslangen. Meer kan ik er niet vinden.
Heeft iemand een goede procedure voor mij?
Alvast bedankt!
Groet,
Chris
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar