Beste "collega`s"
Heb me onlangs een peugeot 306 aangeschaft van eind 1993
Auto heeft 130000 km gelopen en geeft een goed onderhouden indruk.
Toen ik hem afhaalde (inruil bij een dealer van een ander merk)
had hij ook een beurt gehad.
Bij het rijden bleek meteen dat ik de versnellingsbak niet in de 2 kon schakelen. Hiervoor was echt geweld nodig.
Ben meteen teruggegaan (had ca 40km gereden.)Bleek dat men vergeten was een of ander slang van de luchtfilter vast te zetten, waardoor het schakelen geblokkeerd werd(??)
Dit euvel werd meteen verholpen en ik kon weer rijden.
Na 1.5 week en enkele honderden kilometers gereden te hebben ging de temperatuurmeter raar doen en liep vrij snel veel te hoog op, ook constateerde ik olielekkages lags de moter, en ging de koude start (ondanks een nieuwe accu) zeer slecht. In het begin kreeg hij de startmoter maar net rond, maar na enige keren aanzetten ging het vlotter.Dit startprobleem heb ik trouwens al van begin aan gemerkt , maar werd steeds erger.
Ben terug naar de garage gegaan waar men constateerde dat de koppakking kapot was! De auto is momenteel in reparatie.
Nu is mijn vraag: Is er een mogelijk verband tussen de geconstateerde gebreken en het stuk gaan van de koppakking?
Kan bv het vergeten vast te zetten van de slang van de luchtfilter meer druk veroorzaken in de moter waardoor de koppakking eruit geblazen wordt? Of is dit puur toeval?
In de garage vertelde men mij dat het slecht starten waarschijnlijk een gevolg is van de koppakking lekkage; er zou hierdoor water op de zuigers kan komen waardoor de startmoter het niet meer kan trekken door de tegendruk; klopt dit?
Een andere vraag los van bovenstaande probleem: moeten bij dit type en bouwjaar 306 de kleppen handmatig worden gesteld?
Alvast bedankt voor jullie tips en antwoorden
Jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Had je garantie op die auto?
wat voor motor zit er in ?
Kleppen moeten handmatig gesteld worden, tenminste bij de 1400 motor.(TU3JP)
Hoi Sjaak,
Het betreft een 1600 moter
Hendrik,
Bedankt voor je reaktie.
Zoals je hierboven ziet is het een 1600 moter (had ik indrdaad ook niet vermeld
John
Ik heb er geen garantie op maar de garafehouder is een goede kennis en we hebben afgesproken de kosten te delen
18 jaar
Ik denk niet dat door de dingen die niet in orde waren de koppakking er tussen uit geblazen word.daar is meer voor nodig.Als je startmotor moeite heeft met ronddraaien dan kan je accu slecht zijn,merk je het snelst als het kouder wordt. Ook je startmotor heeft niet het eeuwige leven.Het nadeel van een gebruikte auto is altijd dat je weinig weet over de voorgeschiedenis.
Koppakking is inmiddels vervangen )Ook de waterpomp is op kosten van de garage)Ik heb er ook een nieuwe distributieriem op laten leggen,- deze moest toch verwijderd worden)
de kosten komen we wel uit. Dit wordt door de garage netjes afgehandeld, echter ik heb een nieuw probleem:
De temperatuurmeter blijft oplopen tot ruim 110gr C alsik een beetje doorrij (tot 100km/u. Als ik langzamer ga rijden zakt hij weer to ca 95gr C
Ik heb de dop van de koelvloeistofvulopening eens eraf gehaald om te zien of er wel voldoende vloeistof inzat. Ik zag dat tegen de wand van de vultrechter een smerige witachtige smeuige massa zat? Of dit iets te maken heeft met de defecte koppakking? en nu het temperatuurprobleem veroorzaakt?
Ik ben terug geweest naar de garage. de garagehouder heeft navraag gedaan bij een peugoet dealer en vertyelde me dat mogelijk een onvlakke kop dit kan veroorzaken . Men heeft de kop niet gevlakt omdat men dacht dat dat niet nodig was.
Hij is bereid om dat alsnog te doen maar vind het van de andere kant ook een risico omdat het kennelijk niet 100% zeker is dat dan het probleem is opgelost.
We hebben afgesproken dat ik me even bezin en over enkele weken (als er niet eerdere grotere problemen ontstaan) langs kom om te bekijken hoe verder.
Hij is ook bereid om als hij een andere inruilauto heeft die me aanstaat het gehele aankoopbedrag te verrekenen en de auto terug te nemen. Financieel komen we hier wel uit, maar ik zou het liefst deze autobetrouwbaar gerepareerd hebben, tenminste als dat mogelijk is.
Iemand suggesties wat het probleem kan zijn en hoe het op te lossen is?
Alvast bedankt voor wederom jullie meedenken
Jan
18 jaar
Mogelijk dat de thermostaat stuk is? Hierdoor blijft de temperatuur niet constant. Mogelijk kan er ook nog lucht in het koelsysteem zitten. Die smurrie die je hebt ontdekt is waarschijnlijk een mix van koelvloeistof en motorolie, ontstaan door de kapotte koppakking. Kan licht bruin tot wittig zijn. Eigenlijk had de garage dat dus moeten reinigen. Maar indien de kop NIET is gevlakt, kan ook nu mogelijk de motorolie in aanraking komen met koelvloeistof en dat is voor de smering van de motor NIET ECHT bevorderlijk......
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar