Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.
Ik heb zaterdag een 306 1.6 uit 1994 gekocht voor 2000 euro. De auto leek bij een testrit van ruim 20 min. in prima staat.
De motor haperde iets onder de 2000 toeren, maar dit leek me een duidelijk geval van te koude motor (auto had 2 weken niet gelopen).
Ook zag ik op de brug totaal geen roest of andere opvallendheden.
Onderhoudsboekjes zaten er bij, waarin stond dat de distributieriem 12.000 km. geleden nog was vervangen, prima dus.
Nu reed ik na de aankoop naar huis en merkte dat de motor erg warm werd. Na 20-25 min rijden gaf de meter 110 graden aan en begon het "stop" lampje te branden. Ik was bijna thuis, dus reed erg rustig door (op lage toeren).
De garage was al gesloten en onbereikbaar, dus ik haalde een kennis erbij die er verstand van heeft. Na korte inspectie vielen de volgende zaken op:
1. De auto loopt stationair iets schokkerig en wanneer de motor koud is, dit is alleen het geval onder de 2000 toeren.
2. De motor wordt na 15/20 min. rijden erg heet en het "stop" lampje gaat branden -> motor te heet
3. Er komt grijze rook uit de uitlaat
4. De verwarming doet het niet
5. De koelvloeistof loopt redelijk snel weg en moest na een korte rit weer worden bijgevuld.
Nu denk ik dat probleem 1 op te lossen is door een kleine afstelling van de motor -> misschien iets meer benzine laten inspuiten? Of ligt het misschien aan de bougies?
Probleem 2 is denk ik gevolg van een lekke/versleten koppakking en/of thermostaat. (Ik denk zelf het 1e)
2,3,4 en 5 gaan volgens mij allemaal gepaard met elkaar.
Misschien dat probleem 1 ook te maken kan hebben met een lekke koppakking?
Nu heb ik niet zo heel veel verstand van auto's, daarom zou ik graag willen weten wat jullie denken, zodat ik wat feedback heb richting de verkoper.
Juridisch sta ik volgens mij wel in mijn recht, mocht er iets kapot zijn. Deze defecten waren namelijk niet te bespeuren tijden een proefrit en heeft de verkopen waarschijnlijk verborgen.
Bedankt alvast!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tja, dat is lullig. Je kan kijken of de thermostaat werkt door te voelen of de radiateur OVER HET GEHELE OPPERVLAK goed heet wordt. Verder zou ik eerst er maar iemand eens naar laten kijken die er verstand van heeft. Juridisch zal je wel gelijk hebben maar zie het maar te krijgen. Voor een auto van EUR 2000 is het erg moeilijk te procederen, de kosten wegen niet tegen de baten op.
Sterkte!
Paul
Beste Martijn,
Heb het zelfde probleem gehad, kocht ook een 306 uit 1994, en een week later had ik dezelfde problemen als jou, ANWB erbij, monteur dacht aan een defecte koppaking, auto weggesleept naar de garage, daar bleek het aan de waterpomp te liggen, die was lek, koelvloeistof liep weg. Ze hebben daat tevens mijn thermostaat vervangen.
Hopelijk heb je hier wat aan?
Ro
20 jaar
Bedankt voor de antwoorden tot dusver.
Ik hoop dat ik hetzelfde heb als Ro, dat zou een boel geld schelen.
Mochten ze de koppakking moeten vernieuwen, is het sowieso verstandig om er maar direct een nieuwe thermostaat in te laten zetten?
Wat denken jullie wat het schokkerig lopen op lage toeren kan betekenen?
20 jaar
ALLE symptomen duiden op een lekke koppakking, 99% zeker en waarschijnlijk ligt het mindere lopen onder de 2000 toeren ook daaraan.......
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar