Hallo,
Mijn schitterende oldie rookt nogal stevig, witte rook, bij het starten.
Na 20 km is het praktisch weg. Hij rijdt lekker, echter als hij stationair loopt hoor je zo nu en dan een pruttel.
Koelvloeistofniveau daalt niet merkbaar.
Hoe snel daalt koelvloeistof bij lekke koppakking?
Gaat het om een heel klein beetje?
Hoe kan ik testen of het echt mis is?
Kan ik zonder bang te zijn iets te verpesten zo'n lekstopper in de radiateur gieten? Bar's leak of zo?
Is het schadelijk om door te rijden tot het mooi weer is?
Vindt het nu ietsie koud om te gaan sleutelen buiten
Mvg
Ronald
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lekstopper heeft niet echt zin bij een lekke koppakking.
Je kunt even de compressie meten.
2 cilinders naast elkaar met een lagere compressie kan op koppakking duiden.
Ruikt het uitlaatgas naar koelvloeistof?
zolang je geen liters van een vloeistof hoeft bij te vullen (olie of water) kan het lang goed gaan.
Ik heb het gevoel dat je zuigerveren niet mer helemaal afdichten.
Kris
Enig idee wat de compressie zou moeten zijn?
Ik heb een compressiemeter
Ronald
19 jaar
als je een nieuwe auto hebt kan dat 10 bar zijn.
minder dan 8 begint zorgelijk te worden
19 jaar
Als je geen koelvloeistof verlies hebt heb je geen lekke koppakking of zoals wij dat vroeger noemden "interne waterlekkage" . Loopt de auto op lpg soms?
Nee,
Rijd niet op lpg.
Denk inderdaad dat het niet de koppakking is.
Het duurt lang voordat de auto warm wordt, ga eerst m'n thermostaat vernieuwen.
Nu het al wat minder koud is, rookt hij ook minder.
19 jaar
Kris, je moet wel kijken naar het bouwjaar, 1963. 8 bar is dan voor die tijd erg hoog, dus uitstekend. Een lekke koppakking is vaak ook merkbaar door erg veel druk op het koelwater. Dit kwam bij die type's nog wel eens voor. Niet dat het bij deze auto het geval is, maar onbekend is het zeker niet. Voor zover ik weet, hebben deze motoren losse cilinderbussen met een papieren afdichting onder in het blok. Ook deze begonnen wel eens te lekken. Je wordt dan wel heel langzaam koelwater kwijt, maar hebt dan geen druk op het koelsysteem. Wel mengt het koelwater zich dan met de motorolie, die dan 'n soort mayonaise wordt.
Verder kunnen ze de koppakking testen bij 'n goede garage door 1 voor 1 de cilinders onder druk te zetten of door middel een speciale vloeistof boven het koelwater te houden.
Gr.
Sorry, ik had niet op het bouwjaar gelet, overigens zou ik dan ook even wachten met het wisselen van de thermostaat en eerst even plaat karton ofzo voor de radiateur zetten, wordt de motor dan nog niet goed warm kun je aan de uitwisselen gaan denken.
19 jaar
Voorlopig staat hij nu in de sneeuw, prachtig gezicht hoor!
Bedankt voor alle tips, ik ga aan de slag!
Ronald
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 404 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar