Peugeot 404: schokken

Bouwjaar: 1963

Mijn trouwe peug heeft schokneigingen, het egste als de auto warm is.
Als ik gas geef, dus als de 404 moet werken, gaat het goed, maar bij constant snelheid rijden, het ergst bij 50 in z'n 3, gaat hij schokgedrag vertonen.
Ik zet hem dan in z'n 4, trekt hij makkelijk, maar toch zijn nog schokjes voelbaar.
Zou het de bibine kunnen zijn die bij warme motor een mindere vonk geeft?
Als ik stationair check krijgen de bougies wel vonken.
Bobine is een hele oude van Ducellier of zo.
Past trouwens een bobine uit een kever van bosch er ook in?
En misschien ook het ontstekingshuis???????

Mvg

Ronald

vwhobbyist

Geplaatst door vwhobbyist (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 404? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldtimer (0) PRO, 19 jaar geleden

Bobine zou wel kunnen maar de ontstekingstoren zal wel niet passen want al zou het mechanisch gaan dan zijn nog alle gegevens wat betreft vervroeging anders en zal de motor nooit goed lopen.

Oxo8322 (0) PRO, 19 jaar geleden

1 bougies, contactpunten en condensator vernieuwen
2 bougiekabels en verdeelkap controleren
3 alles netjes op tijd zetten (en werking vervroeging contr.)

4 en meet de spanning eens op de plus aansluiting van de bobine
(die is wel eens te laag doordat de aansluitingen niet goed vastzitten aan het kontactslot)(de motor slaat dan ook slechter aan)

vwhobbyist (0), 19 jaar geleden

De motor slaat prima aan. Bij stationair lopen hoor je zo nu en dan een plofje.
Ik ga dus sowieso jullie lijstje af.
Zag dat de aansluitingen van de bougiekabels in de "spenen" (bougiekappen) iets gecorrodeerd zijn.
Denk dat ik die en de rotor en kap ook maar gelijk vernieuw.
Is het ook raadzaam meteen te beginnen met kleppen stellen?

Oxo8322 (0) PRO, 19 jaar geleden

als je contactpunten gaat vervangen let dan op de volgorde van de moertjes en ringetjes op het doorvoerboutje anders krijg je sluiting!!!
Kleppen stellen kan geen kwaad
Bedenk wel dat je een klepdekselpakking in huis haalt de kans is groot dat je hem moet vervangen.
Kleppen stellen gaat op een speciale manier (volgorde)

vwhobbyist (0), 19 jaar geleden

Het schokken is verholpen! Ik heb de ontsteking uitgebouwd omdat ik bij het zuigen aan de vacuumslang geen beweging zag van de grondplaat.
Alles zat vast! In de wd40 gezet, schoongemaakt, en weer gemonteerd.
Kende alleen dat tandwieltje niet waar het pennetje van de vacuumvervroeging aan vast zit.
Het lijkt erop dat je daarmee de slag van de vacuumvervroeger af kan stellen, heb zoiets geprobeerd.
Weet iemand hoe dat werkt?
Ik heb de ontsteking er weer ingezet en netjes getimed.
Hij rijd nu weer als een zonnetje!

Ronald

Oxo8322 (0) PRO, 19 jaar geleden

Door het (exentrische) tandwieltje te verdraaien maak je het veertje strakker of losser.
Daardoor wordt de begindruk (het moment dat de vacuumvervroeging begint ) veranderd.
P.S. er staat een nummer op het onstekingshuis met een letter waarmee je het vervroegingsschema kunt opzoeken zodat je alles exact kunt afstellen.
vgr Oxo

vwhobbyist (0), 19 jaar geleden

Zal is kijken morgen.
Waar is dat schema te vinden?
In een vraagbaak?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 404 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum