auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: Koppeling blijft hangen

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.8

Beste mensen,
Soms, op een willekeurig moment, ik heb echt enige regelmaat proberen te ontdekken maar dat kon ik niet vinden, kan ik niet terug schakelen, neutraal schakelen, of de versnelling laten opkomen. Ik hoor een 'klik' als ik de koppelingspedaal indruk, soms ook als ik de pedaal laat opkomen. Het lijkt dan of ik de pedaal dan door een soort veer heen druk. Als ik dan toch wil schakelen dan moet ik eerst de pedaal weer omhoog wippen en dan langzaam, rustig weer induwen. Soms gebeurt het dan dat ik dan wel kan schakelen maar als ik de pedaal weer laat opkomen komt hij niet helemaal op maar blijft op het zelfde punt hangen. Dit alles komt ook voor bij een niet draaiende motor. Het geluid dat ik hoor is een klik, alsof de pedaal ergens achter vast klikt, niet ver weg, links onder het stuur. Ik heb het gevoel niet dat het geluid van onder de motorkap vandaan komt.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen,
H. De Smet

Geplaatst door

hale3 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

waarschijnlijk is de zelfstellende koppelingskabel kapot.

de klik die je hoort is de zelfsteller, die vergrendeld niet goed meer. enigste wat je kunt doen is vervangen.

Mausx 0

15 jaar

Zit dat zelfstellend mechanisme in de kabel ingebouwd?

Paul_lenaers 0

15 jaar

Ja, is ook vaak niet te repareren, kan niet uit elkaar. bij vervanging kun je wel kiezen voor een originele kabel of een kabel zonder zelfsteller. die kun je dan handmatig afstellen.
die zelfsteller werkt met een veer en tandjes. die tandjes hoor je knakken. grijpen niet goed meer.

Mausx 0

15 jaar

De kabel zonder zelfsteller is eigenlijk niet zo geschikt voor deze auto. Het koppelings pedaal is bij deze auto in zijn beweging naar boven begrenst omdat de zelfsteller in de bovenste stand voor de vrije speling op de koppelings hevel zorgt. Met een vaste kabel moet het koppelingspedaal vanaf dat punt naar boven kunnen bewegen om te voorkomen dat bij het dunner worden van de koppelngsplaat de kabel strak komt te staan en het druklager stuk gaat en/of de koppeling gaat slippen. Ik zeg dus niet dat het niet kan maar ideaal is het niet met een vast kabel.

PT nieker

Ik ga morgen een kabel halen. Is zo'n kabel veel duurder dan een vaste? Ik zie op internet alleen kabels voor circa 35 Euro.

Paul_lenaers 0

15 jaar

Als je laatste 8 cijfers va chassisnummer geeft zoek ik de exakte prijs voor je op. Hij ligt ongeveer op 50 euro incl.btw

PT nieker

Vandaag de kabel gehaald bij de dealer. Ik heb een Lancia Zeta, precies hetzelfde als een Peugeot 806 en Citroen Evasion en Fiat Ulysse.

Na veel bellen bij de Lancia dealer de originele kabel gekocht voor 48 euro. Monteren was vrij simpel mede dank zij een paar mails van lezers van dit forum. Volgorde:
1. Demonteren kapotte kabel: eerst bij de koppelinsbeugel aan de bak het uiteinde van de kabel uithaken; bij het pedaal zit aan het eind van de kabel een witte kunststof rechthoekige bevestiging, deze richting het schutbord drukken, dan is de kabel er uit te haken. Onder de auto is de kabel nu heel eenvoudig te verwijderen
2. Monteren nieuwe kabel: kabel door de opening in het schutbord steken, de binnenkabel (de plastic clip) aan het pedaal bevestigen, de mof van de kabel kan vrij eenvoudig in het schutbord geklikt worden. Vervolgens de kabel tegen de steun en het uiteinde aan de beugel van de koppeling bevestigen. Koppeling intrappen en helemaal klaar.

Het is dus vrij simpel. Wat ik merkte is dat ze bij de dealer niet weten voor welke auto's deze kabel gebruikt is, dat zijn er namelijk heel veel.

Paul_lenaers 0

15 jaar

Een goededag,

Ik zal hier maar geen nieuwe topic voor openen.

Maar wij hebben met onze 206 2.0HDI Diesel uit 2001 met 230dkm ook een knarsende koppeling.

Het rare is dat wij dit euvel pas kregen op het moment dat er een nieuwe koppeling/drukgroep en lager waren geplaatst.
De koppelingskabel is dus niet vervangen!

Zou het dan een montage fout geweest kunnen zijn, of dat de kabel met de nieuwe koppeling gewoon niet goed samengaat.


Ook zit er nu een zware brom in de moter.
Alles resoneerd, en zowel tijdens stationair als op snelheid horen wij de brom.
Het stuur trilt niet, enkel en alleen een zware brom dus vanuit de motorruimte.

Motorsteunen/luchtfilterhuis is al gechecked.

Wie heeft een idee oplossing of suggestie.

Groeten,

B

basman180 0

15 jaar

Hallo,

Ik heb te weinig verstand van auto's om iets te zeggen over het zware geluid van de motor, maar lijkt me niet aan een koppelingskabel te liggen.

Het knarsen zou wel kunnen. Demonteer de kabel anders even en probeer te checken of hij nog goed is. Het kan best zijn dat de kabel na los te zijn geweest, gek gaat doen. Een kabel kost 58 euro bij de dealer (ik heb hem bij Lancia / Fiat gekocht), is het proberen waard. Zou wel een originele (zelfstellende adviseren, is erg handig. En bij mij was monteren een fluitje van een cent, ik weet niet hoe dat bij een 206 is.

Paul_lenaers 0

15 jaar

Ha Basman, bij een Peugeot is het wel beter om de kabel te vervangen. Deze is namelijk ingesleten van binnen en kan moeilijkheden veroorzaken bij je nwe koppeling (door verkeerde voorspanning). Ik wil niet zeggen dat die kabel de veroorzaker van dit probleem is, maar sluit het ook niet uit. Kijk anders ff op de bak of de hevel goed terugkomt.

Wauter 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.