close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot Expert: Koppeling en vliegwiel vervangen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0HDI

Hallo

De koppeling rammelt en komt schokend over bij het vertrekken.
Maakt ook veel lawaai(piepen en haperen)bij het intrappen van de koppeling.

Nu ben ik begonnen met de versenllingsbak te demonteren om er een nieuwe koppeling + vliegwiel in te plaatsen.
Nu is mijn vraag of er hier iemand al een versnellingsbak heeft gedemonteerd uit een expert.

Graag had ik wat tips gehad om de versnellingsbak te demonteren.
Al de bouten zijn al los En linker cardan is er ook uit.
Langs welke kant moet de bak eruit.
Zo te zien is er niet genoeg plaats om de bak langsonder uit te halen.
1:Moet de voorbouw er daarvoor uit?
2:zit de vaste as van de rechtercardan gewoon in de bak geschoven of moet er eerst iets anders los gemaakt worden?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden

Mvg tom

Geplaatst door

tom tim (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

op de tussenlager van je rechter as zitten 2 bouten met een schijf aan buiten zijde (van rechterwiel afgezien zichtbaar)
deze twee losnemen en de schaal komt los waardoor lager loskomt en je de as eruit kan trekken
je kan ook een hebben waar twee moeren los moet nemen en andere kant een bout over deel van de lager valt waardoor je hem aantrekt en lager op zijn plek houdt
dan moet je deze twee moeren losnemen
welke van de twee is weet ik niet zo uit mijn hoofd

verder moet bij deze auto de subframe (dus waar je draagarm en stuurhuis op zit) losgenomen te worden
stuurhuis kun je met tyrip even ergens aan de remleiding ophangen en dan kun je subframe onder uit halen
bak gaat gewoon via de onderkant eruit

dus
1.bak kan gewoon via onder verwijdert worden als je de subframe eronder uit haald
2. as kun je zo uit de bak trekken maar je moet wel eerst de bout/moer (net wat er zit) losnemen op de tussenlager hier wordt hij namelijk tegen gehouden


http://images.forum-auto.com/mesimages/2...
hier zie je foto van tussenlager met as gedemonteerd
deze tussen lager is de type waar je 2 bouten en moeren hebt
deze kant zit bout en andere kant zit moer
http://imageshack.us/photo/my-images/535...
deze is met 2bouten
deze zijn er al uit maar je ziet wel de ring liggen waar de tussenalger mee vast gezet wordt

Hartelijk bedankt voor de snelle en volledige uitleg voor mijn probleem.
Morgen vroeg eens de tussen as proberen te verwijderen en het subframe.
Blijkbaar een hele klus....;-)

Morgen een verslagje over de vorderingen van de werken...

Bedankt werner....

Grts tom

tom tim 0

12 jaar

Deze morgen de versnellingsbak Gedemonteerd en een 15cm kunnen opschuiven zodanig dat ik aan de koppeling kon.
Was niet nodig om het subframe te verwijderen....;-)
Alles was stuk gedraaid.
De druklager was volledig weggesleten in de koppelingsplaten.
Nieuwe gaat er morgen in (volledige koppelingskit).
Grts tom

tom tim 0

12 jaar

dat is inderdaad een optie om hem op subframe te leggen
ivm je dit zegt ff gekeken en blijkt expert 2 te zijn en zat in mijn hoofd met expert 3
en inderdaad bij expert2 kun je de bak op de subframe leggen en dan koppeling etc vv

Ik heb de as van de rechter cardan ook niet moeten demonteren.de versnellings bak schoof er gewoon uit.
Hopelijk gaat hij er weer even vlotjes in....;-)
De nieuwe koppelingskit ligt klaar om gemonteerd te worden.

Nu was mijn vraag of het nodig zou zijn om een nieuwe dichting(rolement) te steken op de as van de versnellingsbak?
Oja...hoe of waar kan ik het pijl zien voor de olie er terug in te gieten?
Of weet er iemand de exacte plaats en hoeveelheid van de boitè olie?

Grts tom

tom tim 0

12 jaar

dat is inderdaad net zo handig dat as blijft zitten
ben alleen bang dat de bak hierdoor extra weerstand heeft met terug op monteren
maar met een beetje geluk kan hij blijven zitten

wat betreft je vraag snap ik niet helemaal helaas
we monteren altijd de druklager op de as van de bak en schakelvork vervangen we ook altijd mee
wat kopervet op de aansluiting van bak/motor is ook geen overbodige luxe

bij peugeot is tot op hede met handbakken heel makkelijk 2l erin en klaar
zijn paar waar 1.8l staat voor opnieuw vullen
maar 2l erin en nooit hier mee problemen gehad
peilstok zit er niet
boven via ontluchtingsnippel op de bak moet je hem met slang en trechter vullen

Bedankt hoor werner...
Deze morgen de koppeling +nieuwe druklager gemonteerd.
De bak zit ook weer op zijn plaats .
Het was inderdaad niet zo evident om de bak te monteren met as van het rechterwiel erop....
Was eventjes mikken en wrikken....
Maar zit er weer op
nu nog wat aansluitingen en olie erin en testen
hopelijk ben ik weer voor vele km vertrokken.

Alvast bedankt voor de goede uitleg.

Grts tom

tom tim 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Expert of stel zelf een nieuwe vraag.