close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: koppeling peugeot 106

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Bij 110.000 km bleek het druklager dwars door de drukvingers gesleten te zijn, waardoor de vrije slag op de koppeling weg was, en schakelen uiteraard onmogelijk.
Complete koppeling vervangen (incl. kabel), het pedaal voelt goed, maar ontkoppelt pas de laatste 1,5 cm.
Er zit een (originele)zelfstellende LANGE kabel op, maar die lijkt te lang. De koppelingsset is van Valeo.
De "gaffel" in de bak heeft wel wat speling op de bovenste nylon-bus, maar dat lijkt me niet de oorzaak

Waar gaat het fout?

Flip

Geplaatst door

Flip4854 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is originele (zelfstellende kabel) in dit geval? Peugeot origineel of origineel namaak?
Het kan komen door een verkeerde kabel, maar hoor je ook een sterk sissend/slijpend geluid bij inschakelen van de versnelling en op laten komen koppeling? Is dit het geval, dan is wellicht de koppelingsplaat verkeerd om gemonteerd. Dit kan bij deze koppeling, en geeft ook een niet goed werkende/vrijkomende koppeling. Het sissende/slijpende geluid komt dan doordat de veren in de koppelingsplaat net de vliegwiel boutkoppen raken.

hans4074 0
badge

15 jaar

heb je al aan de kabel getrokken bij de gaffel zodat hij goed insteld.
helpt dit niet dan ga je denken aan een hefboom of gaffel die verbogen is.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

De gaffel waar het druklager op zit wil wel eens scheuren dan heb het deze klacht ook.
Gr.Bert

Bert deLeeuw 0
badge

15 jaar

De koppeling gaat het nu wat beter doen, waarschijnlijk komen de drukvingers wat verder naar buiten, waardoor de "vrije-slag" wat minder gaat worden.
Een echte oplossing is het niet, maar "ik kan er mee leven".
Het blijft toch vreemd: de kabel is origineel, de koppelingsset een "goede vervanger", verdere afwijkingen heb ik (nog) niet kunnen ontdekken, dus alles had gewoon naar behoren moeten kunnen werken.
Waar ik eigenlijk nog mee zit: mijn zoon heeft een Citroen AX, zelfde motor/bak en die heeft een KORTE koppelingskabel.
Waarom moet die dan bij de 106 héél lang zijn en onderlangs lopen? Kun je die kabels uitwisselen, of krijg je dan weer andere "misere"?

Iedereen BEDANKT voor het mee-denken, mocht het toch niet lukken op den duur...........dan meld ik me weer!

Flip

Flip4854 0

15 jaar

nee de kabels kun je niet uit wisselen en op de werking heeft dat ook weer geen in vloed.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.