close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 106: zwetende koppakking

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1i

Ongeveer 2500km terug heb ik een nieuwe koppakking geplaatst bij een Peugeot 106 met een 1.1 motor. Vervolgens is tijdens het rijden de demper verstopt geraakt. Het uitlaatsysteem begon behoorlijk druk op te bouwen en sloeg stationair zelfs af. Heb een nieuwe demper gemonteerd en de motor draait weer prima, de verstopping is verholpen. Alleen nu zie ik vanaf de koppakking een olieachtige substantie naar buiten zweten, met toch een redelijke snelheid.

De twee vragen zijn:

a. Kan een verstopte uitlaat een lekke of zwetende koppakking veroorzaken?
b. Ben ik gewoon stom geweest en is het een montagefout van de koppakking?

Alvast bedankt,
Groetjes John.

Geplaatst door

Johnny5748 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo John

Als hij een beetje zweet zou ik me niet zo'n zorgen maken,maar je zegt met een behoorlijke snelheid ?

Als de uitlaat dicht zit,word er behoorlijk wat druk opgebouwt,het zwakste punt tussen blok en kop is dan ook de pakking..heb dat zweten al bij meerdere gezien van hetzelfde type,als je de motorkap opent,aan de linker kant,in de hoek ( of aan de bijrijderskant,hoe je het wilt zien )

Was de motor erg heet geworden tijdens het wisselen van de pakking ? zo ja,is de kop gevlakt ? heb je ook de bouten in de juiste volgorde aangetrokken en met het juiste aanhaalmoment ?

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

Hoi Stefan,

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik heb destijds de koppakking gewisseld omdat ik olie constateerde in het koelwater bij het vernieuwen van de waterpomp. Bovendien bleef de ventilator steeds nakoelen bij het uitzetten van de motor en de kachel werd niet warm.
Ik heb de kop laten vlakken uit voorzorg en de aanhaalvolgorde van Haynes gebruikt. Verder heb ik nieuwe kopbouten gebruikt.

Heb het blok schoongepoetst met Scotch Brite, maar sommige sites zeggen dat dat niet mag. Omdat het mijn eerste koppakking is begin ik een beetje te twijfelen of het allemaal goed gegaan is.

De temperatuur blijft verder wel goed, heb een ouderwetse temperatuurmeter gemonteerd, eentje met een capillair.

Johnny5748 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.