Peugeot 306: koppelingspedaal blijft hangen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Ik heb een probleem met mijn auto (peugeot 306, break 1.6). Vandaag tijdens het rijden schakelde ik blijkbaar niet goed, want de pook schoot terug, daarbij maakte het een schurend geluid. Vlak erna rook ik een vies luchtje (vermoed van het schuren), dit was na een minuutje verdwenen. Auto deed verder niet gek, kon gewoon rijden.
Toen ik later op de middag weg wilde rijden met de auto, bleef het koppelingspedaal steken (naar onderen), ik kon niet meer schakelen. Ik weet niet waarom het het opeens wel weer deed, maar kon weer rijden. Maar tijdens het rijden en schakelen, bleef het opeens weer hangen (nadat het een klikkend geluid maakt). Ik heb de auto aan de kant gezet, en uitgeschakeld. Nadat ik de auto weer aandeed, deed alles het weer gewoon.
Nog even later tijdens het rijden kon ik gewoon schakelen, maar het pedaal leek wat lager dan normaal.
Ben prima thuisgekomen, en alles lijkt weer normaal.

Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand is, wat er gerepareerd moet worden hoogstwaarschijnlijk, en wat dit me zou gaan kosten? Alvast bedankt!
En kan ik hier gewoon mee doorrijden tot het gemaakt wordt, of maak ik dan nog meer kapot?

Trinityx

Geplaatst door Trinityx (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 306? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

romeoraf (0) PRO, 13 jaar geleden

bak en koppeling vervangen.

master (0), 13 jaar geleden

koppelingskabel laten controleren

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

koppelingskabel vervangen. bekent probleem. GEEN immitatie kabel kopen maar 1 bij de dealer, zijn niet super duur, het zelf stellende mechanisme van de kabel is kapot.

asfaltrocker (0), 13 jaar geleden

net wat fordmonteurtje zegt kan de zelfstellende mechanisme kapot zijn.
je kunt het testen door alleen je pedaal tich keren in te trappen en plotseling los laten
kan ook een veer zijn die de boel onder spanning moet houden (bij je pedaal maar ik weet het niet zeker of deze auto ook een veer heeft
bij de ford zijn het halve maantje kleur wit als die kapot zijn dan kun je trappen wat je wilt doet echt niks meer
en ik weet dat het bij ford een klere klus is om die te vervangen ik zou zeggen kijk eens bij je koppelings pedaal en op je bak of de kabel spanning heeft
het kan ook zo zijn omdat je fout hebt geschakelt dat je effe je koppling hebt verbrand ,
lijkt op een verbrand printplaat een door dringende brand geur(komt ook voor als je met veel gas en halve koppeling rijd
en de zelfstellende mechaniek kon het effe niet bij benen koppelings is afgekoeld en werkt weer maar je pedaal staat nu lager
dat kan zijn det er een laagje van je koppelings plaat is weg slepen en je hoeft je koppeling niet echt in te trappen,maar je voet erop rusten op de pedaal kan al spoedige slijtage lijden.
maar dat klikkend geluid is je zelfstellende mechaniek die je kabel opnieuw aanspand
ik denk dat die niet stuk is eerder je hefboom op je bak die mischien is verschoven (vertanding as waar op je hevel zit op de bak )
of zelfs gescheurd wat je net niet ziet maar wel een tandje op schuift.....
succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum