Bedankt voor de reacties en aanbevelingen en laat het weten wanneer de garage er naar heeft gekeken.
Jettro
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nadat de motor op temperatuur is schraapt het voetkoppelingspedaal licht tijdens schakelen. (op en af) Geen schrapend gevoel/geluid bij koude motor of tijdens rijden totdat juiste temperatuur is bereikt.
Na uitschakelen warme motor licht schrapend gevoel en geluid met in of uit trappen.
Kan iemand mij zeggen wat er aan de hand is?
Bedankt. Jettro
Hoogstwaarschijnlijk is het druklager in de koppeling kapot. Het druklager (nr 3 in onderstaande tekening) drukt de veer van de koppeling in bij het intrappen van het koppelingspedaal. Als het druklager kapot is schuurt deze tegen de "vingers" van de veer die daardoor langzaam wegslijten. Dit is het geluid wat je hoort.
Het geluid wordt snel luider en als de "vingers" van de veer weggesleten zijn dan trap je het druklager door de veer en kan je helemaal niet meer ontkoppelen.
De oplossing is om de koppeling te laten vervangen.
[img]http://peugeot406coupe.nl/catalogus/imag...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
[img]http://home.planet.nl/~cheng058/Other/Ko...[/img]
8 jaar
Uiteraard kan het druklager lawaai maken doordat hij versleten is, maar het kan ook zijn dat de stift van de koppeling-hulpcilinder kraakt op het kogelkopje van de stift tegen de gaffel. Dit voel je ook in het pedaal en is simpel op te lossen door de stift even iets terug te drukken en een beetje vet tussen dit scharnierpunt te stoppen. Het kan ook nog de hulpcilinder zelf zijn. Denk dat je er verstandig aan doet om met je klacht even naar de garage te gaan zodat zij het kunnen beoordelen.
Beste TrafficBandit en Hans4074,
Nogmaals dank voor jullie reactie en ben er wijzer door geworden. Ben vandaag bij de garage geweest voor inspectie en helaas is het niet even gemakkelijk te repareren.
De stift van de koppeling hulpcilinder was niet het probleem en het gekraak bleef zowel voelbaar als hoorbaar. Blijft nu niets anders over om de druklager/koppelingset, dat wordt in z'n geheel nieuw geleverd en gemonteerd. Alleen de prijs was schrikken zowel voor de set rond de 200 euro en 6 uur arbeidsloon wordt een aardig bedrag kan dat kloppen ongeveer? Misschien kan hier nog een antwoord op gegeven worden, alvast bedankt.
Mogelijk een oorzaak van dit euvel is het volgende. De handrem is elektronisch en zo af en toe zit deze echt vast en komt met een schok los. Mogelijk dat het druklager een oplawaai krijgt?
8 jaar
Prijs van de set en arbeidsuren klopt precies....
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 3008 of stel zelf een nieuwe vraag.
8 jaar