close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 206: koppeling/versnellingsbak

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo,

mijn dochter kwam net thuis met de mededeling veel extra "rammelend" geluid te horen bij het intrappen van de koppeling.
Ik heb even gekeken en hij maakt inderdaad een behoorlijk (rommelend) kabaal bij het intrappen van de koppeling. Hij schakelt verder goed en tijdens het rijden in de versnelling hoor je het geluid niet. Mijn vraag is met name: zou het aan de koppeling liggen of zou het ook aan de versnellingsbak kunnen liggen. De auto heeft 125.000km gelopen.

Groeten

Geplaatst door

hans van gestel (120)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als hij lawaai gaat maken als je hem intrapt dan zal het de koppeling zijn.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

12 jaar

Ik denk zelf ook aan de koppeling.
Dat wordt dus vervangen. Ik heb zelf al vaker een koppeling vervangen alleen niet bij een peugeot 206.
Kan iemand me even op weg helpen? Zoals ik nu denk is het als eerste de hele wielnaaf vrijmaken (stabilisatorstang, stuurstang, veerpoot, remklauw enz).Daarna de aandrijfas eruit trekken (kun je die er zo gemakkelijk uit trekken ??), schakelstang losmaken, bak losmaken, motor iets laten zakken en dan bak verwijderen. Klopt dit in grote lijnen of zie ik iets over het oog.
Moet de keerring van de versnellingsbak (waar de steekas naar binnen gaat) vervangen worden ?

Of heeft iemand een korte beschrijving van het demonteren van de versnellingsbak?

Alvast bedankt,
Hans

laat die stabilisatorstang, stuurstang, veerpoot, remklauw enz, maar zitten. gewoon fuseekogel los, naafmoer los, en as eruit trekken. en ja, keerringen vervangen.

harry4203 2465
badge vip badge

12 jaar

Hallo Harrie,

klinkt simpel maar ik moet er eigenlijk mee bezig zijn voor ik me dat voor de geest kan halen.
Maar wat ik niet begrijp: de fuseekogel moet los maar die zit toch niet verbonden met de aandrijfas ?

Groetjes,
Hans

Eerst de centrale moer(en) van de aandrijfas(sen)verwijderen. Daarna de bout die aan de onderzijde in het fusee-stuk de pen van de fuseekogel borgt eruit. Nu moet je de draagarm zover naar beneden zien te krijgen dat de fusee-pen uit het fusee-stuk komt (simpel gezegd) Als dit los is, kun je de veerpoot zover naar buiten trekken dat de as-tap uit het fusee-stuk/de flens komt en zie hier.....de aandrijfas kan verwijderd worden. Met een beetje geluk en wijsheid=inzicht, hoeft zelfs de remmerij niet los. Vooral de pen van de fusee-kogel loskrijgen uit fusee-stuk KAN lastig zijn. Minder vaak, maar niet ondenkbaar, is dat de aandrijfas-astap vastgeroest zit in z'n flens. En uiteraard geldt dit voor beide kanten met dit verschil dat de rechter as langer is en dat er daardoor nog een steunlager halverwege deze as zit die los moet.

hans4074 0
badge

12 jaar

tja, das teveel typewerk om half twaalf 's avond he.

harry4203 2465
badge vip badge

12 jaar

Flink uitgeslapen Harry! ;-)

hans4074 0
badge

12 jaar

jazeker, af en toe nodig he. raak uitgeput van al die storingen ha ha.

harry4203 2465
badge vip badge

12 jaar

Beste Harry en Hans,

alvast bedankt voor jullie info. Ik begrijp nu weer dat met het weghalen van de fuseekogel en de centrale moer van de aandrijfassen de wielnaaf weggeklapt kan worden zodat de aandrijfassen verwijderd kunnen worden. Het is alweer een tijd (jaren) geleden dat ik een koppeling vervangen heb dus ik moet er weer een beetje inkomen.
Ik heb nog paar vraagjes:
- om de schakelstangen los te koppelen heb je daar speciaal gereedschap voor nodig of is dat met wat kunst en vliegwerk toch wel los te krijgen ?
- Harrie, je geeft in je commentaar aan dat de keerringen van het differentieel vervangen moeten worden. Ik neem aan dat je bedoeld de keerringen waar de aandrijfassen de versnellingsbak in gaan ?
- De keerring die achter het druklager zit, dus waar de prise-as uit de bak komt, moet die keerring ook vervangen worden ?

Alvast bedankt voor de reactie.
Ik krijg er steeds meer vertrouwen in dat het (na zo'n lange tijd) wel weer gaat lukken al is het natuurlijk toch een behoorlijk karwei.

Groetjes,
Hans

Harry...wakker worden! Klant voor je!

Schakelstangetjes kun je met een beetje handigheid los krijgen met een punttang die je onder de kop van het stangetje zet, waarbij je het tangetje niet helemaal dichtknijpt, en dat de tang gebruiken als hefboompje = omhoog en het schakelstangetje op die manier van het kogelkopje af wipt.

hans4074 0
badge

12 jaar

wip die stangetjes meestal los met steeksleutel 12-13. idd de keeringen van de aandrijfassen, maar ik vervang eigenlijk ook bijna altijd de bus waar het druklager op beweegt. hier zit de keering voor de prise-as ook in.

harry4203 2465
badge vip badge

12 jaar

Bedankt voor de informatie/ adviezen.
Ik ga er mee aan de slag maar zal wel gaan lukken.

Groeten,
Hans

Nog even een ps-je,


Het vervangen van de geleidebus, zijn daar nog speciale aanwijzingen voor of wijst zich dat vanzelf ?
En wat kost zo'n geleidebus voor het druklager ongeveer ?

Groeten,
Hans

Koppelingset en geleidebus vervangen.
Loopt weer prima.

Groeten
Hans

nou rijden dan toch maar weer.

groetjes jan.

jan T 150
badge vip badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.