👉 Waarom lid worden?
Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!
Hallo Allemaal,
Ik de luchtdoseerklep van mij peugeot 206 1.4 HDI vervangen door een ander van de sloop deze komt echter uit een Cirtoen C3 1.4 HDI met ca. 55000 km.
De oude was inderdaad kapot.
Probleem is nu alleen als ik de auto afzet de klep een ratelend geluid maakt. Net of wil hij naar een andere stand maar hij zit al op zijn max.
Voordat ik voor niets afspraak een maak bij de dealer maak.
Kan het zijn dat de klep opnieuw moet worden ingekeerd. Of hoeft dit alleen bij benzine motoren.
Bij voorbaat dank voor jullie reacties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik lees net mij bericht wat ik gister avond had geplaatst. Misschien is het handiger om bij het begin te beginnen.
Een tijdje terug liep mijn 206 HDI stationair zeer slecht wanneer ik een tijdje had gereden. Naar aanleidingen van deze problemen heb ik mijn auto gebracht naar de dealer deze heeft hem uitgelezen maar niets gevonden. Ik vond het zeer opmerkelijk dat ze niets kunnen de vinden als de computer het niet aangeeft. Omdat de auto op dat moment wel goed stationair liep heb ik de auto
weer meegenomen en ben zelf op onderzoek gegaan. Ik hoorde bij het stationair draaien een sissend geluid bij de luchtdoceerklep vandaan komen. Wanneer ik met een grote steeksleutel op de luchtinlaat klep tikte was het geluid verdwenen en liep de auto stationair perfect, kon dus bijna niet missen en de klep is kapot dus een nieuwe van de sloop gereld en inderdaad de klep was kapot. Schijnt vaker voor te komen bij de 1.4 hdi motoren van PSA.
Vreemde is alleen dat wanneer ik de auto afzet de klep een ratelend geluid maakt. Vandaar mijn vraag in voorgaande post moet ik deze ook inlaten regelen.
Ik heb zonet zelf de oude klep opgemaakt en hij werkte anders dan ik had verwacht. He is namelijk een elektromagnetische klep die sluit als er spanning wordt opgezet. Volgens mij heeft deze dus geen verschillende standen en hoeft dus niet ingeregeld te worden. Misschien kan de stand worden aangepast met een variatie in spanning, kan iemand hier een uitspraak over doen.
Het ratelend geluid van de klep sint mij echter niet, misschien is de klep wel kapot gegaan door een onderliggend probleem. Naar mijn inzicht kan er namelijk weinig kapot aan gaan het is namelijk een stator ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Stator ) met daarin een ronde permanente magneet welke gemonteerd is aan de as de klep en een veerconstructie die het draaiende gedeelte terug naar de 0-stand brengt.
Bij de oude klep was de veer die het geheel in ruststand houd niet meer oke en bleef de klep geheel open of dicht staan met als gevolg te veel/of te weinig lucht vandaar ook slecht stationair lopen van de motor.
Kan het zijn dat de aansturing van de klep niet meer juist of kan het komen omdat de accu bijna aan het einde van zijn latijn is. (airback lampje brand als ik auto start).
Misschien heeft iemand een oplossing of iets in die geest, bedankt voor het meedenken.
Groeten Roelof
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar