Ik heb last van een krakende koppeling. Als de motor koud is gaat het goed maar na verloop gaat hij stroever en gaat hij kraken.
Het is in ieder geval niet het pedaal.
Bedankt voor de reactie
Groet,
jos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Druklager? Voel je een lichtelijke trilling in het pedaal bij het intrappen?(op het moment dat hij zwaar gaat)
Een trilling kan ik niet echt zeggen. Hij gaat gewoon wat stroever.
Koppeling incl. druklager zijn pas vervangen.
16 jaar
Zijn bij het vervangen van de koppeling de spiebanen van de priseas goed schoongemaakt?
Het probleem is duidelijk gerelateerd aan warmteontwikkeling, is er een soort van vet gebruikt om de spiebanen te smeren?
Hoe is de toestand van de koppelingskabel? Binnenkabel vuil of rafelig, knikje als gevolg van de de/montage koppeling-versnellingsbak?
Als je de koppelingskabel bij de versnellingsbak loshaalt en hem dan laat schuiven door de buitenkabel (pedaal beweegt mee) voelt dit soepel, of voel je een "zwaarder"stuk?
als deze al is voorzien van een zelfstellende kabel, dan hier het probleem zoeken.
deze komt in een andere positie doordat de koppeling is vernieuwd....en dat wil graag voor problemen zorgen.
Volgens mij heeft deze nog lang geen zelfstellende koppelingskabel.
zit een motor in van een 306 gti (RFS 167pk) met een 5-bak van een xsara VTS
Het is alleen hoorbaar bij koppeling intrappen.
16 jaar
dan zit er volgens mij wel een zelfstellende kabel op, die hadden in ieder geval de xsara's en 306 jes al.
zoek het daar maar in dan.
Ik heb zelf een 306 ui 1995 en daar zit geen zelfstellend mechanisme op. Het gaat hier over een 309 uit 1991, met een motor uit 2000. Ik neem aan dat ook hier een gewone kabel op zit.
Maar goed, even kijken en je weet het.
Bij warme motor kabel losmaken en kijken of hevel van de koppeling goed gangbaar is, als hij stroef gaat is de de as van de koppelingshevel verroest en gaat hij zwaar draaien in de plastic bussen. Controleer ook even de kabel als hij los ligt zoals John al zei. Een zelfstellende kabel heeft geen moer op het uiteinde van de kabel en een vaste kabel wel.
Als dat allemaalgoed is dan gaat het druklager waarschijnlijk stroef heen en weer over de priseas lagerbus. (geen vet o.i.d.)
Ik denk niet dat het de spiebanen zijn want de koppelingsplaat wordt niet direkt bedient door de koppelingshefboom, het druklager wel. Bij een stroefgaande koppelingsplaat over de spiebanen schakelt de auto heel beroert vooral in koude toestand.
Succes,
PT nieker.
P.S. hoe is het met je andere probleem, het trillen bij 2000 toeren, ben je daar al verder mee ??
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar