Ik heb een 309 gti 16v met een motorblok uit een 306 gti. Een zogenaamd RFS-blok met 167pk.
Er is een trilling in het motorblok aanwezig zo rond de 2000 toeren. Hij heeft dat rijdend maar ook stilstaand.
Koppeling en vliegwiel zijn reeds vervangen. Bobines en bougies zijn in orde. Motorsteunen zijn goed.
Het lijkt iets electronisch te zijn, want als de auto een tijdje stil heeft gestaan, lijkt het de eerste kilometers minder. Daarna wordt het weer erger.
De motor is al uitgelezen en gaf GEEN storing. Wel zijn diverse delen gereset en ook toen was het minder. Nu weer erger.
Bij het uilezen kwamen wij er achter dat er nog iets aanwezig is wat erop duidt dat het blok uit een auto is gekomen met een airco. Hij geeft aan dat er nog iets aanstaat wat betreft de airco. Ook gaf hij aan dat de auto waar het blok is uitgekomen een boardcomputer had. Geen van beide, airco of boardcomputer zit in mijn 309.
Zou dit iets met de trilling te maken kunnen hebben?
Het vreemde is dat tijdens het rijden hij het niet altijd even erg doet en doet hij het 't meest in 2de en 3de versnelling bij accelereren na terugschakelen.
Heeft 1 van jullie een idee?
Alvast bedankt voor de reactie's
groeten,
jos
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit RFS blok heeft als eigenschap datie trilt bij 2000 toeren. Ik denk dat je er niet veel aan kan doen. In een 306 voel je het ook maar in de lichte carrosrie van de 309 kan dat effekt versterkt worden. Bovendien vraag ik me af hoe het zit met de motorsteunen. Heb je de motor er met de originele steunen in gekregen ?
het airco signaal en het signaal voor de boordcumputer hebben m.i. geen invloed op de loopeigenschappen van de motor. Overigens, een 306 heeft ook geen boordcomputer ,nooit gehad ook overigens.
In deze motor moet verplicht 5w40 olie volsynthetisch, zit dat er in ??
Hoe is de conditie van de motor verder ? Al eens compressie gemeten en lektest gedaan ?
Welke bak heb je er achter hangen ?
Als je een trilling hebt bij optrekken betekend dat normaalgezien dat het hele aandrijfagregaat zo fors beweegt in een bepaalde frequentie in zijn rubbers dat je dat voelt. Waarom beweegt hij ?
Dat kan zijn door een onregelmatige loop van de motor of doordat bijvoorbeeld je aandrijfassen nu onder een andere hoek staan na inbouw van je nieuwe motorblok of doordat je aandrijfassen verslten zijn , dit kan best met zoveelgeweld onder de kap.
Het zijn zomaar even wat hersenspinsels maar misschien heb je er iets aan.
MVG
PT nieker
Er zit olie in, 10w 40 half-syntetisch van een goed merk. Wordt gedaan bij een garage waar ze gespecialiseerd zijn in gti modellen van peugeot. Ik mag aannemen dat ze weten wat erin moet! Maakt de oliedikte nog uit dan?
Motor is verder in uitstekende conditie. "Geen" olieverbruik, compressie is goed en ook de lektest gaf geen problemen. 130.000km.
Er hangt een 5-bak van een xsara-vts achter.
17 jaar
Er moet verplicht 5w40 volgens peugeot. Dit kan soms invloed hebben op werking van de klepstoters en dus op het motor gedrag.
Ik kan mij haast niet voorstellen dat het aan de olie kan liggen.
De trilling is er alleen bij 2000rpm. Daaronder en daarboven loopt hij als een zonnetje.
En de trilling is er ook niet altijd even sterk.
Zou je mij nader uitleg kunnen geven over de olie?
Bedankt.
groet,
Jos
17 jaar
Een olie met een specificatie gebruiken die niet voorgeschreven is kan tot slecht werking van de klepstoters lijden. Daardoor blijven onder bepaalde omstandigheden de kleppen een heel klein beetje openstaan wat tot slechte verbranding leidt en onrgelmatige loop. Ik denk overigens wel dat het niet direkt gelinkt is aan uw storing maar het is meer een algemeen verhaal. Het is beter voor de motor om er 5w40 in te doen. dit wat betrefd de olie.
Wat betrefd de trilling bij 2000 toeren, ik denk dat het een eigenschap van het beestje is zoals ik al zij in het eerste antwoord van dit topic.
Jos, tsjek uw mailbox.
Voor de anderen die interesse hebben. e tandwielen van de nokkenas zijn denk ik de oorzaak. vanaf een bepaald damnummer worden er gebalanceerde tandwielen gebruikt om dat er klachten over trillingen bij.................... jawel 2000 toeren. Dus tandwielen en naven vervangen en een disriemset van nieuwe generatie monteren.
mvg,
PT nieker.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar