Peugeot 406: krakende portieren, hoe te verhelpen?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 90 pk

Ik heb net een 406 break hdi uit 2004 aangeschaft. Prima auto. Alleen de deuren kraken/tikken enorm bij het rijden op oneffen wegdek. Ik heb weleens gehoord dat er andere deurdrangers/vangers gemonteerd moeten worden. Klopt dat? Wie weet hoe dit probleem aangepakt kan worden? Het superstorend voor zo'n comfortabele auto.

arie406

Geplaatst door arie406 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

sel (0), 15 jaar geleden

ik heb het ook met mijn 406 hdi (bj eind 2002). Heb de rubbers van portieren e.d. ingevet, maat helpt niet echt. Volgens mij komt het gekraak ook van de deurpanelen. Heb er verder geen aandacht aan besteed.

arie406 (0), 15 jaar geleden

het lijkt ook met vervorming van de carroserie door de tordering bij het rijden te maken te hebben.
dus als die deur niet strak zit krijg je wellicht een wrijving ?

Pjotr9136 (0), 15 jaar geleden

De (5 deurs ) 306 van mijn vrouw had hier ook veel last van,
nadat de portierrubbers met vaseline zijn ingevet ( al bijna een jaar geleden ).

arie406 (0), 15 jaar geleden

maak ik hieruit op dat het invetten van de portierrubbers met vaseline zou kunnen helpen ?

Pjotr9136 (0), 15 jaar geleden

Ja, ik zou dit doen.
Mocht dit niet helpen dan kraakt er wat anders dan de rubbers.
Bij mijn 406 heb ik nog nooit krakende rubbers gehad, deze vet ik preventief in ( voorkomt verdrogen en vastvriezen )

arie406 (0), 15 jaar geleden

Okee, ga ik proberen.
Kom er op terug met het resultaat.
Andere adviezen blijven intussen welkom

mvg
Arjen

arie406 (0), 15 jaar geleden

PS: ik vraag mij namelijk af hoe ze hier bij Peugeot mee omgaan: moet toch een bekend euvel zijn, waarvoor wellicht een standaard remedie is opgesteld?

arie406 (0), 15 jaar geleden

Helaas: het invetten helpt niet. Kan ik nog iets aan de afstelling van de deuren doen?

arie406 (0), 15 jaar geleden

Ik heb inmiddels een aantal dingen gedaan die lijken te helpen:

1. rubbers en scharnieren met siliconenspray gedaan
2. deurvangers met vaseline ingevet (die aan de deurpost)
3. deurvangers een klein beetje verzet, zodat de deur een fractie hoger en krapper wordt vastgehouden.

Ik heb daarstraks bij de proefrit geen gekraak van de deuren meer gehoord.
Kijken hoe dit zich houdt.

sel (0), 15 jaar geleden

[quote=arie406]Ik heb inmiddels een aantal dingen gedaan die lijken te helpen:

1. rubbers en scharnieren met siliconenspray gedaan
2. deurvangers met vaseline ingevet (die aan de deurpost)
3. deurvangers een klein beetje verzet, zodat de deur een fractie hoger en krapper wordt vastgehouden.

Ik heb daarstraks bij de proefrit geen gekraak van de deuren meer gehoord.
Kijken hoe dit zich houdt.[/quote]
oh ok, thnx voor update..ga ik bij mijn 406 ook proberen..

arie406 (0), 15 jaar geleden

Update: na een maand rijden geen last meer. Ik merk wel dat het torderen van de carrosserie weer wat licht hoorbare wrijving in de rubbers geeft: binnenkort even weer met het spuitje erlangs.
Het echte kraken is echter verdwenen.

sel (0), 15 jaar geleden

En Arjen? Gaat het nog steeds goed? Geen kraken meer?
"-deurvangers een klein beetje verzet, zodat de deur een fractie hoger en krapper wordt vastgehouden.".
Wat betreft die laatste snap ik niet helemaal. Deruvangers is toch het mechaniek welk bij het openen van de portieren het 'doorslaan' van de portieren tegenhoudt? (foto?). Kun je daarmee ook het afsluiten van de deuren verzetten?

Santa (0), 15 jaar geleden

Ja, zo kun je het ook uitleggen.
Arjen bedoelt echter dat uitsteeksel wat op de B-stijl gemonteerd zit.
Dat uitsteeksel "vangt de deur op" en de deur houdt hem met het slotmechanisme vast.
Door dit uitsteeksel (geef het maar een naam) iets te verstellen (kan in alle richtingen) kun je een deur bijstellen.

Hier ff een plaatje van zo'n ding. Het kan echter diverse vormen hebben.

[url=http://img511.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img511.imageshack.us/img511/2884/...[/img][/url][url=http://g.imageshack.us/thpix.php][img]http://img511.imageshack.us/images/thpix...[/img][/url]

sel (0), 15 jaar geleden

Santa bedankt voor deze uitleg. Ik zal binnenkort experimenteren. U hoort nog wel.

sel (0), 15 jaar geleden

Gisteren heb ik de 'deurvangers' klein beetje verzet, dat wil zeggen echt 1 á 2 mm hoger en naar binnen. Stukje gereden en het verschil was meteen goed te merken, geen gekraak meer van de deuren.
Wat ik me echter afvraag is; Wat is een goed afgestelde deur?
Je kunt de deurvanger zo afstellen dat je deur iets harder moet dichtgooien om deze te laten sluiten.
Hierdoor wordt de deur wat strakker vastgehouden. Maar hierdoor staat e.a. wel onder spanning?
Als je de deur gaat openen merk je ook dat deur met een duwtje wordt geopend. Ik denk dat dit niet de bedoeling is.

Santa (0), 15 jaar geleden

Proefondervindelijk afstellen.
Steeds met kleine beetjes. Een manier kan zijn door de deur met opengehouden handvat de deur te sluiten.
Je kunt dan voelen of de deur "onder spanning" komt te zitten of niet.
Teveel spanning is niet goed en zorgt voor een zwaardere belasting van je scharnieren.
Feitelijk zouden de voorste portieren een heel klein beetje meer naar buiten steken dan de achterportieren.
Zo wordt voorkomen dat de wind in die naad slaat.

205GTiGriffe (0) PRO, 15 jaar geleden

Mischien helpt een stukje tape om de deurvanger heen?

sel (0), 15 jaar geleden

Allen bedankt voor uw update. Het gaat wel lukken denk ik.

==>update 14:30. Na ruim 1 jaar met krakende portieren te hebben gereden, heeft het 'ietjes andes afstellen van de deurvangers' goed geholpen.
Nu heb ik geen last meer van krakende portieren. Toppie, bedankt allen.

Santa (0), 15 jaar geleden

Fijn om te lezen dat het gelukt is en bedankt voor je terugkoppeling!

arie406 (0), 15 jaar geleden

Ik sluit me graag bij Santa aan. Sorry guys , ik was even afwezig. Inderdaad Sel , zo heb ik het ook gedaan en nog steeds geen kraakproblemen teruggehad. Leuk dat het bij jouw 406 ook zo werkt!

sel (0), 15 jaar geleden

Nu er geen krakende portieren zijn gaan je andere dingen opvallen.. zoals het kraken van middenconsole en de twijfel of het windgeruis wat je dan in de auto hoort altijd zo is geweest of het ontstaan is na het opnieuw afstellen van de portieren...
Santa schreef "- Feitelijk zouden de voorste portieren een heel klein beetje meer naar buiten steken dan de achterportieren". Ik heb dat bij diverse auto's gecontorleerd, is mij niet opgevallen.
Als je de deurvanger van de achterportier te veel naar binnen versteld dan zit het wel goed strak dicht, maar dat heeft dan weer tot gevolg dat de wind in de naad slaat. Dus het meer naar binnen stellen van de achterportieren leidt tot meer naar buitensteken van de naad..

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=sel]Nu er geen krakende portieren zijn gaan je andere dingen opvallen.. zoals het kraken van middenconsole en de twijfel of het windgeruis wat je dan in de auto hoort altijd zo is geweest of het ontstaan is na het opnieuw afstellen van de portieren...
Santa schreef "- Feitelijk zouden de voorste portieren een heel klein beetje meer naar buiten steken dan de achterportieren". Ik heb dat bij diverse auto's gecontorleerd, is mij niet opgevallen.
Als je de deurvanger van de achterportier te veel naar binnen versteld dan zit het wel goed strak dicht, maar dat heeft dan weer tot gevolg dat de wind in de naad slaat. Dus het meer naar binnen stellen van de achterportieren leidt tot meer naar buitensteken van de naad..[/quote]
Dat val wel wat mee hoor. Indien je het achterste portier meer naar binnen stelt moet je het wel HEEL GEK doen wil de voorzijde van dat portier dan buiten de achterzijde van het voorste portier uitsteken....
Ik schreef dat om het duidelijk te maken dat je het voorste portier niet oneindig ver naar binnen kunt verstellen omdat de voorkant van het achterste portier dan gaat uitsteken.
Indien het scharnier op het (achter)portier bevestigd zit met bouten, dan kun je hier ook nog wat afstellen maar pas wel op.
Eventjes snel afstellen is er niet bij en je wilt toch ook zo gelijkmatig aansluitende portieren?
Daarom altijd afstellen met hele kleine stukjes, eerder in tienden van millimeters dan in hele millimeters... ;)

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.