Ik rij een Peugeot 106 1.1 (hdz) uit 1997.
Iets meer dan drie weken geleden wou ik van m'n werk naar huis, auto niet aan de praat te krijgen, wel starten maar niet lopen.
Wat dingen gecontroleerd en uiteindelijk een bougie eruit gedraaid om te kijken of die een vonk kreeg, dit bleek niet het geval.
Er vanuit gaand dat de bobine defect was deze de volgende dag gehaald (inclusief 4 nieuwe bougies) en vervangen, auto liep weer als een zonnetje.
Zo twee weken gereden tot dat de wagen thuis niet meer aan wou slaan, nu weer exact het zelfde probleem, ook weer geen vonk op de bougie.
Deze keer een vriend gebeld die monteur is en aanzienlijk handiger als ikzelf.
Samen zijn we verder gaan zoeken (met in het achterhoofd dat de bobine al vervangen is en dit het probleem niet kon zijn).
Blijkt dat we geen plus op de connector van de bobine krijgen, niet als we de wagen op contact zetten en ook niet met starten.
Op het internet gekeken wat dit zou kunnen veroorzaken, ook wat mensen nagevraagd en hier kwam o.a. uit dat de bdp-sensor of evt het dubbele start relais defect zou kunnen zijn.
bpz-sensor door gemeten, met een weerstand van 373 ohm, een wisselspanning van 3,2 volt tussen pen 1&2 en een wisselspanning van 1,8 volt tussen pen 1&3 zou (voor zover wij kunnen bepalen) de sensor goed moeten zijn.
Het dubbele relais gecontroleerd, aangesloten op de connector in de auto werd maar één van de twee relais bediend, halen we het relais los van de connector en gebruiken we twee draden via de accu aangesloten om beide relais te bedienen dan functioneren ze wel allebei, volgens de afbeelding op het relais zouden er ook diode's in zitten, deze doorgemeten maar ook dat is goed.
Dit relais moet dus goed zijn!
Om de aansturing van het relais te controleren hebben we volgens de afbeelding op het relais de belangrijkste pennen in de connector door verbonden met draadjes.
Nu kregen we wel een plus op de connector van de bobine en nu hoorde we ook de brandstofpomp inschakelen als de wagen op contact gezet werd (dit was eerder niet het geval).
Hieruit concludeerde we dat de aansturing van het relais in orde moest zijn, waarom er maar één van de twee relais bediend werd op de auto was een raadsel, schijnbaar moet er nog ergens een signaal vandaan komen om beide relais in te schakelen.
Omdat we op dit moment niet veel verder kwamen hebben we toch ook weer de bobine doorgemeten en kregen we de indruk dat deze toch weer defect was, mede hierdoor hebben toen ook maar eens alle bougie kabels doorgemeten en bleek dat er twee tussen zaten met een bijzonder hoge weerstand (90,000 & 160,000 ohm).
Toen hebben we weer een nieuwe bobine gehaald en een setje nieuwe bougie kabels, deze vervangen en toen liep de motor wederom als een zonnetje.
er vanuit gaand dat we deze keer het werkelijke probleem gevonden hadden hebben we alles weer in elkaar geknutseld.
Ik heb er echter maar twee dagen plezier van kunnen hebben want gisteren viel de motor onder het rijden uit en is net als de voorgaande keren niet meer aan de praat te krijgen.
Ook nu hoor ik weer de brandstofpomp niet als ik hem op contact zet dus ik vermoed dat wederom de bobine kapot is, echter zou ik echt niet meer weten wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn.
De wagen is net te oud om het uit te kunnen laten lezen, anders had ik dit gedaan.
Heeft er iemand een idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en wat ik eventueel nog zou kunnen proberen ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Deze auto's kunnen ze wel uitlezen, onder de computer ligt een 2 polige groen stekkertje voor uitlezen.
Ben net even bij de auto wezen kijken.
Ik heb geen stekkertje om uit te lezen, ik kan me ook niet herinneren dat we die ergens tegengekomen zijn.
Heb net toch voor de zekerheid de plaat waar de ECU opgeschroefd zit los gehaald, daaronder zitten alleen het dubbele en een normaal klein relais en verder niks.
Ook in de auto waar de zekeringen en relais zitten zit niks.
11 jaar
De auto is in ieder geval niet te oud om uit te lezen. Dat kon al bij een 1992 model.
Met een bouwjaar 1997 kan de stekker ook binnen zitten onder het dashboard boven de pedalen.
Dan is het een 30-polige stekker en misschien zelfs al een 16-polige stekker zoals elke auto nu heeft.
Er zit inderdaad een redelijk grote bruine connector onder bij de pedalen, deze zal waarschijnlijk 30-polig zijn bij een volle pen bezetting.
Zal morgen vroeg de garage eens bellen en vragen of ze hiermee iets kunnen, anders word het een eindje slepen naar een peugeot dealer....
11 jaar
Heb je al eens gemeten of er wel spanning op de pomp komt?
Op dit moment niet, vervang ik de bobine dan wel.
We hebben geen schema's van dit voertuig dus hoe alles met elkaar gelinkt is weten we niet 100% zeker.
Waar we wel achter zijn gekomen is dat de ECU diverse signalen nodig heeft om de motor te starten wat natuurlijk vrij logisch is.
Nu met een kapotte bobine, krijg ik geen plus op de connector van de bobine, doet de brandstofpomp niks en word er maar één van de twee relais in het dubbele relais bediend.
Zou ik een nieuwe bobine monteren dan krijg ik een plus op de connector van de bobine, hoor de brandstofpomp druk opbouwen zodra je de wagen op contact zet en worden beide relais in het dubbele relais ingeschakeld. Als ik dan zou starten doet de auto het weer maar waarschijnlijk niet voor heel lang voordat ook de nieuwe bobine kapot gaat.
Ik heb er vandaag met wat collega's en een klant over gepraat en aangezien de bobine alleen maar in directe verbinding staat met de ECU en een sensor (pingel sensor?) zou het misschien kunnen dat de ECU de bobine opblaast (misschien geeft de ECU een te lange impuls naar de bobine?).
We hebben ook gelezen dat het kan gebeuren dat de eindtrap van de ECU doorbrand, echter vermoed ik dat in zo'n geval de motor ook met een nieuwe bobine niet aan slaat.
Ik hoop dus dat men bij de garage met een uitlees computer kan zien of de ECU wel of niet defect is.
11 jaar
of die bobine nou stuk is of niet, er moet gewoon spanning op komen bij aanzetten contact. dit probleem moet je m.i eerst eens oplossen.
plaats anders het chassisnr van de auto eens.
[quote=harry4203]of die bobine nou stuk is of niet, er moet gewoon spanning op komen bij aanzetten contact. dit probleem moet je m.i eerst eens oplossen.
plaats anders het chassisnr van de auto eens.[/quote]
Het chassisnr is VF31CHDZE51799540
Ben zelf geen monteur dus mijn kennis is redelijk beperkt, waarom de brandstofpomp niets doet met een defecte bobine en wel functioneert met een werkende bobine durf ik niet te zeggen.
Ik weet alleen dat het op dit moment het geval is.
Mijn theorie is dat misschien een werkende bobine een signaal naar de ECU stuurt bij het aanzetten van contact en dat hierdoor het tweede relais in het dubbelwerkende relais ingeschakeld word waardoor de brandstofpomp z'n spanning krijgt.
11 jaar
Dave,
als je wilt reageren op een bericht, doe je dat door hieronder op "verzenden" te klikken en niet op "Citeren".
Voorgaande berichten hoeven we niet 2x te lezen.
mvg.
Moderator Problemcar
Sorry Hans, is een gewoonte. Zal er op letten.....
Heb vandaag een universele garage vlak bij huis gebeld, die kunnen de peugeot niet uitlezen.
Daarna de dichtsbijzijnde dealer gebeld en gevraagd om de wagen uit te lezen, hier gaf men aan dat ze waarschijnlijk met uitlezen niks vinden omdat ik geen storing in me display heb. Heb ook het hele verhaal aan de wpl chef uitgelegd, deze kende dit probleem niet. Ook had hij nooit gehoord dat een ECU een bobine op zou blazen dus dit leek hem zeer onwaarschijnlijk, hij gaf aan dat een bobine meestal opgeblazen word door iets wat erna op aangesloten zit door een te hoge weerstand, met vier nieuwe bougies en bougie kabels lijkt me dit ook uitgesloten.
Verder kon ie niet echt iets aangeven wat dit probleem zou kunnen veroorzaken en zal voor hun ook een zoekplaatje worden.
Stel dat men bij de dealer een volle dag nodig heeft om het probleem op te sporen en te verhelpen kost me dat alleen aan uurloon zo'n 700,00 incl. btw en dat is de auto niet meer waard.
Dus heb ik nog de stille hoop dat iemand iets dergelijks heeft meegemaakt en/of een idee heeft wat ik zelf zou kunnen proberen.
11 jaar
Zoek een universele garage die gespecialiseerd is in Peugeot.
11 jaar
even voor de goede gang van zaken. bij aanzetten van het contact horen beide relais van het dubbelrelais in te schakelen, en op dat moment hoort de benz-pomp een paar tellen te draaien, en krijgt de bobine deze zelfde korte tij ook spanning. daarna valt 1 relais eraf. wanneer dan de motor wordt gestart schakelt het tweede relais (als het goed is ) weer in, en krijgen de bobine en benz-pomp spanning. misschien je je even kijken wat er nou exact wel en niet gebeurt.
ps; een ecu die een bobine opblaast komt niet vaak voor, maar heb het wel degelijk een aantal keer gezien.
heb je die oude bobines trouwes doorgemeten? oftewel, zijn ze wel echt stuk?
Ik zal morgen middag na het werk nog een keer controleren wat er gebeurd.
De eerste bobine heb ik niet meer, de tweede wel en de derde zit nog op de auto.
Ik weet dat toen we de derde bobine net gehaald hadden we deze doorgemeten hebben en vergeleken met de tweede en daar zat een duidelijk verschil in.
Wat de waardes waren weet ik niet meer, die hebben we helaas niet opgeschreven.
We hebben wel op een kladblok genoteerd op welke aansluiting van de ECU connector spanning staat (als de auto op contact staat) en hoeveel volt dit was tijdens het meten.
Dit hebben ook gedaan met de massa's en hoeveel weerstand deze hebben.
Als je hier iets mee kan dan kan ik die waardes in een bericht vermelden.
11 jaar
Heb vandaag het relais gecontroleerd en wat dingen opnieuw doorgemeten.
Bij het op contact zetten word één relais in het dubbelwerkende relais bediend, op de connector van de bobine krijg ik geen spanning (plus) en ook de brandstofpomp doet niks.
Probeer ik de starten, dan veranderd hier niks aan.
Ik heb de connector van de dubbelwerkende relais gehaald en hierop all pennen doorgemeten met het contact aan. (accu spanning 12,55Volt)
Pen 1: 0,05Volt Pen 9: 0Volt
Pen 2: 12,18Volt Pen 10: 0,46Volt
Pen 3: Niet aangesloten Pen 11: 3Volt
Pen 4: 0,50Volt Pen 12: 0Volt
Pen 5: 0Volt Pen 13: 0Volt
Pen 6: 0,51Volt Pen 14: 12,18Volt
Pen 7: 0Volt Pen 15: Niet aangesloten
Pen 8: 3Volt
Ik weet niet zo goed hoe ik de bobine door moet meten en wat wel of niet goed is.
Bij de vier pennen van de connector meet ik helemaal niks maar geven ze wel allemaal door en dan maakt het niet uit welke combinatie je test. (dit geld voor allebei de bobines)
Als ik de aansluitingen van de bougiekabels meet (weerstand) dan heb ik op de bobine ,die ik zo'n 3 weken geleden vervangen heb, 13,600 Ohm weerstand en op de bobine die nog gemonteerd zit 9,100 Ohm.
Hieronder een afbeelding van het dubbelwerkende relais en het type ECU.
11 jaar
pos 8 en 11 waar jij 3 volt meet hoort een permanente 12v op te staan. gevoed vanuit de zekeringkast onder de motorkap (2 voudige groene stekker, aansl 2) zorg anders eens dat daar 12 volt op komt en kijk eens of ie dan loopt.
Bedankt Harry!
We hebben vandaag waarschijnlijk het probleem gevonden! Dankzij jou laatste bericht wisten we waar we moesten zoeken.
Van die twee polige groene connector komt één dikke grijze draad die idd een permanente plus is naar onder andere het dubbel werkende relais.
Echter is dit ook de plus naar de MAP sensor in het inlaatspruitstuk, hier had ik enkele jaren geleden problemen mee omdat deze (ook na het vervangen voor een nieuwe) behoorlijk wat lekstroom bleef trekken. Omdat ik destijds het probleem niet kon vinden heb ik deze draad onderbroken met een relais zodat hier alleen na contact spanning op komt zodat ie de accu niet leeg trekt.
Na alle kabels door gemeten te hebben op weerstand en onderbrekingen bleken alle kabels in orde, daarna hebben we het relais vervangen en toen liep de motor weer!!!
Het is waarschijnlijk puur toeval geweest dat de motor twee dagen heeft gelopen na het vervangen van de tweede bobine.
Ga dit weekend maar eens een beetje rond toeren en kijken of ie het blijft doen maar we hebben er nu een goed gevoel bij dat ie het vol houd omdat we praktisch alles gecontroleerd en door gemeten hebben.
nogmaals bedankt voor de hulp en tips!
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar