auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 307 2003: Krukas van tijd af / welk gat in het vliegwiel ?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: RFN EW10J4

Hallo, door dat de trillingsdemper in het uitlaatnokkenastandwiel stuk was is de distributie versprongen. Ik kan de juiste gegevens niet in bijv. autodata vinden.
Ik ben bij Peugeot dealer geweest maar daar konden ze mij niet vertellen hoe de krukas op tijd gezet moest worden. alleen dat de blokkeerstift in het vliegwiel geplaatst moest worden.

Nu zitten er 2 gaatjes in het vliegwiel, als ze alle 2 voor het gat (zie foto bij de rechteraandrijfas) zitten moet ik dan de bovenste of onderste hebben, WELKE moet ik gebruiken ? (als de nokkenastandwielen met pen gefixeerd zijn)

Er zit een spie in de poulie van de multiriem, is het mogelijk om ook een spie te plaatsen in de krukas bij het krukastandwiel ?

extra uitleg welkom. Bijvoorbaat dank, Peter.

Geplaatst door

monteur v6 (0)
badge

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zijn beide gaten even diep? dacht ook dat alle zuigers in lijn stonden, maar weet dat niet zeker. normaal gesproken verspringt de riem trouwens niet wanneer de trillingsdemper eruit breekt. weet je dat wel zeker?

harry4203 3150
badge vip badge

10 jaar

Daar je een speciale pen voor nodig. Let op want de stand waarin de pennen passen is niet het BDP! Google maar eens op onderdeelnummer 0189R. Volgens mij heb je die nodig

Het gat in vliegwiel is 9 mm en in blok 30 mm. Is dus eigenlijk niet te doen zonder paspen.

De kleppen waren krom, nieuwe gemonteerd.
ik heb de 0189R , deze gaat wel in de versn. bak (ca 30-35 mm) de pen is inderdaad 9 mm , maar de pen van 9 mm gaat NIET in het vliegwiel. ik heb er voorzichtig op getikt met een hamer maar dan gaat de 189R er bijna niet meer uit. De cil. kop was al (door andere monteur) erop gezet en de kopbouten handvast.
Morgen gaat de cil kop er maar weer even af om de passing van de centreerpen te passen. Meestal kan het vliegwiel er maar op 1 manier op. Er is mij verteld dat de zuigers allemaal gelijk staan als de centreerpen in het vliegwiel zit.

monteur v6 0
badge

10 jaar

vliegwiel past idd op 1 manier, en 0189r is idd de juiste pen.

harry4203 3150
badge vip badge

10 jaar

zoals in eerste bericht
Er zit een spie in de poulie van de multiriem, is het mogelijk OF VERSTANDIG om ook een spie te plaatsen in de krukas bij het krukastandwiel ?

monteur v6 0
badge

10 jaar

Zou t niet doen. Dit is zo gemaakt om de riem juist te kunnen spannen.

harry4203 3150
badge vip badge

10 jaar

je kan kiezen voor aftekkenen, maar beste is de orginele blokkeer pen. en nog beter allebei.
heb je automaat dan gaat de pen niet helemaal erin,
maar bij jouw zou hij helemaal vlak moeten liggen ivm je handbak hebt
en als hij geblokkeerd staat dan staan dacht ik bij deze de buitenste zuigers bovenin.

ew en tu motoren waren dat, tegenwoordig is het met de ep motoren wel dat als je zou blokkeren dat de zuigers op dezelfde hoogte zitten.

Heb het pas ook gehad. Zuigers staan niet in BDP! Heb toen kleppendeksel er af gehaald, en gekeken hoeveel tanden het nokkenastandwiel verdraaid stond t.o.v. tuimelen. Zo heb ik het gat opgezocht in vliegwiel. Krukas moet dan 2 x het aantal tanden van nokkenas verdraaid worden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.