Me break maakt al een tijdje een piepend geluid met gekoppelde motor. Zowel rijdend als in zijn vrij.
Hiervoor verwissel ik binnenkort het druklager, deze zie ik als grootst mogelijke oorzaak.
Maar sinds kort als ik een lange rit (80km) op de snelweg heb gereden en bij de afrit terug schakel gaat ie niet lekker naar de neutraal positie waardoor het in een andere lagere versnelling zetten lastig is. Alsof de schakelstangen stroef gaan(veren lam)
Als ik de auto na een paar weer gebruik dan is het weer weg.
Iemand een idee?
Hoor dat de bakken regelmatig last hebben van te weinig of juiste olie?
Alvast bedankt
Marcel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Vervang dan niet alleen het druklager, maar vervang de gehele koppeling, dus ook drukgroep, koppelingsplaat en de bus waar druklager over schuift. Vergeet de beide aandrijfas keerringen niet. Wellicht is het hele probleem hiermee verholpen en voor het druklager moet toch de bak er af. Kun je gelijk nieuwe versnellingsbak-olie (75W80) vullen. Lastig op afstand te bepalen wat en waardoor er stroef schakelt, maar ook de schakelkabels (dus geen stangen) kunnen stroef schakelen veroorzaken. Er zit een teflon coating om de binnenkabels en die kunnen bij warm worden ook wel eens vervelend gaan doen. Smeren is geen optie omdat de teflon daar alleen maar rottiger op gaat doen. Voor de duidelijkheid: dat laatste heeft dus niets met het piepend geluid te maken.
Inmiddels is de koppeling vervangen incl drukgroep. Het piepen was een dag weg maar eerst begon hij bij lekker accelereren en gaslos weer te piepen en nu ook weer bij normaal rijden.
Als ik dan lichtjes op de koppelingspedaal druk dan is het weg.
Het lijkt mij dan in de drukgroep te zitten. Klopt het dat Peugeot adviseert ook de hefboom te inspecteren en eventueel te smeren?
10 jaar
Als je alles van de koppeling vernieuwd hebt, dus ook de bus waar het druklagers over schuift, vraag ik me af of het geluid echt uit de koppeling komt? Wellicht ver gezocht, maar komt het piepen toevallig niet uit het scharnier-punt van de uitlaat??
Dit piepen hoor je ook bij accelereren en gas los = motor kantelen. Kan alleen dan niet verklaren waarom het piepen stopt bij lichte druk op koppelingspedaal.
Monteur heeft geluisterd naar waar het geluid vandaan komt en denkt eerder de versnellingsbak dan koppeling. Raar is wel dat je maar iets druk op koppelingspedaal hoeft te zetten (mm werk) en het is weer weg het geluid.
Het probleem dat de pook vanuit de 5 niet makkelijk naar neutraal gaat is er ook nog na een lang stuk/ warme motor.
Misschien toch versnellingsbak?
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar