Peugeot 205: laag stationair bij starten, heel soms haperen bij optrekken

Bouwjaar: 1990

Hallo allemaal,

Ik ben ten einde raad, ik kan niet zeggen dat ik heel veel vertsand heb van auto's maar kan wel aardig overweg met een schroevendraaier.

Ik hij een tijdje terug een 205 XR 1.1 TU1M injectie voor mijn vriendin gekocht. Leuke auto voor maar 750 euro.

Nu heb ik het volgende probleem, Wanneer je de auto start draait de auto heel laag stationait (geen toerenteller sorry) maar lijkt wel ergens rond de 600rmp. Zowel koude als warme motor, nou kan ik volgens het 205 autovraagbaak het starionair niet afstellen want dit word gedaan door een stationair motor.

heeft iemand enig idee hoe ik dit op kan lossen. normaal zou de motor 850 rpm moeten draaien.

Een ander probleem is dat de auto bij optrekken nog wel eens iets wil "bokken / stotteren" dit is alleen bij de eerste versnelling het geval en wanneer je van stilstaand nogmaal weg rijd. Ik zelf heb er niet heel vaaak last van want ik heb een zware voet maar mijn vriendin wel.

Ik heb als de bougies, olie, luchtfilter en oliefilter vervangen, de gaskabel iets strakker gezet maar het wil niet helpen. Graag uw viesie.


Alvast bedankt.

Bennie1061

Geplaatst door Bennie1061 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 205? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

harry4203 (460) PRO, 18 jaar geleden

in ieder geval de gaskabel weer zo monteren zoals het hoort(want dat is knoeien) en zou eens beginnen met uit laten lezen bij een garage.
grt, harry

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

als je bij bij motor op bedrijfstemperatuur de poolklem er 10 sec afhaald moet het stationaire probleem over zijn. en voor het inhouden zou ik eens onder de verdeelkap kijken,borsteltje van de verdeler breekt nog wel eens af.

RENE9516 (0) PRO, 18 jaar geleden

Meestal is de stappenmotor van de 205 defect die regelt het stationair toerental ivm temperatuur van de auto
als de smoorklep in een verkeerde stand staat gaat hij schokkend en stotend rijden, motor verzuipt dan.

Bennie1061 (0), 18 jaar geleden

bedankt alvast voor de tips ik ga kijken of ik van het weekend tijd heb om er aan te sleutelen.
alleen snap ik het bericht van oldtimer jansen niet helemaal. Welke poolklem moet ik loshalen. is dat die stekker die op het stationair motortje zit?

Harry even voor de duidelijkheid ik heb de gaskabel niet zo strak gezet dat daardoor het stationair gaat oplopen nee de gaskabel staat nu net iets op spanning zodat ie gelijk aangrijpt bij gasgeven.

alvast bedankt .

harry4203 (460) PRO, 18 jaar geleden

je moet bij warme motor(als de vin inslaat) de accupool(oldtimer) even 10min losmaken. en als de motor warm is de gaskabel zo afstellen dat de gasklep helemaal in ruststand komt.

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

En zelfs nog wat ruimte heeft.Beter kun je hem eigenlijk zo afstellen dat hij bij geheel ingetrapt gaspedaal ook op de gasklep volgas heeft.Dan weet je zeker dat je als je volgas geeft niet de kabel op extreme spanning zet waardoor hij eerder breekt.

harry4203 (460) PRO, 18 jaar geleden

inderdaad, sorry

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

Geeft niet Harry, Ik heb er ook 37 jaar over gedaan.

Bennie1061 (0), 18 jaar geleden

Hallo allemaal.
Hardstike bedankt al vast voor de tips. Ik snap wel waarom je de spanning even eraf haalf om hem te resetten, maar ik snap nog steeds niet welke stekker ik los moet halen moet ik nou de + pool van de accu loskoppelen of de zwarte stekker bij het motortje (volgens mij deze), aangezien de dynamo voor de stroomvoorziening zorgt.

Laat dat me even duidelijk weten. (alvast bedankt.

Een ander leuk geintje wat we hebben met de auto dat is dat we de sleutel nooit meer in het contact konden krijgen 2 dagen terug. Dus wat doe je, je kijkt of je de goede sleutel hebt: ja jekijkt of je wel in de goede auto zit: ja daan word het minder, slot doorgesmeerd met olie, klap gegeven met de hamer maar het enige wat wou werken is de hele cilinder er uit. auto is nu te starten met schroevendraaier.
NU nog ff een nieuwe cilinder regelen en ik heb weer wat te hobbyen. Las iemand nog een contactslot heeft liggen met sleutels. Hou ik me aanbevolen.

oldtimer (0) PRO, 18 jaar geleden

De poolklem moet eraf om de computer stroomloos te maken en terug te laten keren naar zijn basisinstelingen, deze zijn geprogrammeerd bij motor op bedrijfstemperatuur vandaar dat het RESETTEN ook bij bedrijfstemperatuur moet gebeuren. Ik hoop dat het nu wel duidelijk is.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.