close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 306: lambda sonde problemen ??

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

And the saga continues....

Voorop gesteld: Ik heb alleen problemen wanneer ik op LPG rijd, op benzine geen enkel probleem.

Wanneer ik een constante snelheid rijd, houdt de motor in. De snelheid loopt terug, net alsof de rem erop gaat of alsof het gas er vanaf gaat. Door het gaspedaal in te drukken komt er weer snelheid bij. Ik heb totaal geen problemen wanneer ik accelereer of het gas los laat, in beide gevallen loopt de motor keurig, al sloeg de motor vanmiddag bij het stilstaan voor een stoplicht wel af. Maar het is dus eigenlijk alleen wanneer ik op constante snelheid rijd.

Wat is er aan vooraf gegaan? (ff diep denken, zoveel de laatste tijd... :s). In chronologische volgorde:

1) Motortemperatuur werd niet goed aangegeven (veel te hoog). Opgelost door de temperatuursensor in het motorblok te vervangen (thermostaat ook gelijk vervangen).
2) Bijna geen stroom meer bij bedienen accessoires (bij remmen valt radio uit, metertjes gaan als een gek heen en weer). Opgelost door een los gelaten massakabel weer vast te zetten.
2a) Massakabel vast laten zetten door Peug dealer. Hierbij ook de draadjes van de lambdasonde netjes laten solderen, deze hingen namelijk open bloot, met schuifklemmetjes aan elkaar vast gezet. Ik had geen problemen, maar op advies van Peug dealer en mijn gezond verstand toch maar netjes laten maken.
3) Bougies vervangen (geen problemen met oude, maar ze hadden er al aardig wat km's opzitten)
4) Nieuwe uitlaat (middendemper & einddemper), nadat oude over de weg sleepte.

Het probleem van inhouden is begonnen na 2 en 2a.
Van de week een nieuwe LPG verdamper (lees: andere van marktplaats, 45000 km gelopen. Man had 'm over nadat vervangen van verdamper zijn probleem niet had opgelost, bleek in comp te zitten) geplaatst. Probleem leek even te zijn verholpen, geen last meer van inhouden en na een ritje of 2 leek alles ingeleerd te zijn.
Gisterochtend begon het probleem ineens weer, maar in heel lichte mate. Vandaag echter is het probleem van inhouden weer volledig terug en nog erger dan eerder zelfs. Eerst had ik het probleem alleen tussen de 80 en 100 km/u, maar nu bij iedere snelheid. Vanmiddag viel de motor zelfs uit bij het stilstaan voor een stoplicht.

Ik zit zelf nu te denken richting de lambda sonde, omdat ik voor het soldeerwerk nergens last van had. Ik ben nog bij de Peug dealer teruggeweest. Die heeft de comp uitgelezen en dat kwam met foutmelding: "Permanente storing. Werking signaal verstuivers 1/4. Onderbreking of kortsluiting met massa" en "Permanente storing. Werking signaal verstuivers 2/3. Onderbreking of kortsluiting met massa". Conclusie dealer: computer vervangen. Aangezien ik op benzine geen probleem heb lijkt me dit niet de oplossing.

Wie heeft tips? Zit ik goed om richting lambda sonde te denken? Of zit ik op een totaal verkeerd spoor?
Ik heb geen meetapparatuur en weet niet veel van voltages en wattages af, dus doormeten van de sonde is voor mij niet te doen (als het al mogelijk zou zijn). Wellicht is er iemand in omgeving Utrecht die mij hierbij zou kunnen/willen helpen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Geplaatst door

Myszek (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

gas computer
ga eens bij een lpg specialist langs
voor advies en vragen/uitlezen

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Tips voor een gasboer hier in de buurt (regio Utrecht)? Ik ken Nieuwenhuijsen in Houten, maar daar heb ik niet zo'n vertrouwen in. Den Braber uit Veenendaal is mij ook bekend, maar ook liever niet. 1x die vent aan de telefoon gehad en sympathiek is anders te noemen...

Myszek 0

17 jaar

Niemand?

Myszek 0

17 jaar

Okey, blijkbaar niet veel mensen die zich aan gas wagen.

Even een andere vraag in relatie hiermee. Als ik de boel wil resetten door de minpool van de accu te halen (1 minuut of 10 minuten?), hoe reageert de startonderbreker hierop? Ik heb eens iets gelezen over sleutel erin en op contact zetten, maar zoals gewoonlijk, heb je het nodig dan kan je het niet terugvinden... :(

Myszek 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.