Heb deze auto nu 2 maanden, vanaf het begin word de auto tijdens rijden niet warmer dan 80 graden en dit duurt vrij lang. Als de auto stilstaat wordt hij wel 90 graden en warmer. Dan slaat de vin aan en is hij weer rond de 90 prima dus.
Dacht dat de thermostaat het was, dus vervangen. Probleem niet verholpen.
Airco condensor was lek, daarvoor heb ik de radiateur weg moeten halen. Daardoor kon ik hem mooi even door spoelen.
Deze week heb ik de temperatuur sensor in de kop vervangen en degene bovenop het thermostaat huis.
Er zitten geen luchtbellen in het systeem.
Aan de kast bij de peugeotdealer geen storing en is de temp goed omdat hij stilstaat.
Monteur zei dat als ik alles vervangen had, het wel goed zou zijn en er maar gewoon mee moest blijven rijden.
Maar het probleem blijft, heeft iemand een suggestie (bv nog een andere sensor kapot)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mijn 2.0 HDI wordt ook niet warmer dan 80-85 graden.
Alleen bij caravan trekken kom ik hoger dan 90 soms 100 graden.
Op zich zijn de waarden die je aangeeft dus niet vreemd volgens mij.
Vind de waardes ook niet echt spannend, mijn 306 word rijdend 90 graden en als ik stil sta zakt de temp zelfs iets.
De auto van mijn vrouw doet rijdend 90 graden en stilstaand loopt hij naar de 100 en zakt dan weer naar 90
Dus gewoon blijven rijden
17 jaar
Bedankt voor de reacties,
Het zal dan wel goed zijn.
Ik heb alleen 6 jaar lang een 306 1.4 van 96 gehad en die werd snel warm en was eigenlijk altijd 90 graden en werd hooguit iets warmer in de file of met een aanhanger.
Dacht dat de bedrijfstemperatuur altijd 90 graden moest zijn. Ik weet in elk geval wel zeker dat door de nieuwe thermostaat er niets kan gebeuren.
Maar het blijft raar dat de temperatuur zoveel veranderd tijdens rijden.
17 jaar
Ik had ook zoiets met mijn vorige 406. Tijdens het rijden was de temperatuur tussen de 80 en 85 graden (voorzover je dat zo nauwkeurig kunt aflezen). Bij het rijden in de file of stilstaan liep de temperatuur op naar de 90/95 graden en daar hield de temperatuur stand. De buiten temperatuur had daar verder geen invloed op. In de winter hetzelfde als op een bloed hete zomerdag flink doorrijden berg op. Bij mijn huidige 406 blijft de meter doodstil staan vlak voor de 90 graden.
17 jaar
Zou ook wel eens de massakabel tussen accu en motorblok kunnen zijn. Die dingen willen nog wel eens doorscheuren. Dan krijg je precies dat probleem dat jij omschrijft met de temperatuurmeter die 'heen en weer' gaat.
17 jaar
Bij een stilstaande auto word de radiateur niet gekoeld door de rijwind, dus zal dan de watertemp oplopen, net zolang totdat de tempsensor in de radiateur word aangesproken en deze vervolgens de koelvin zal doen aanslaan
17 jaar
De massa kabel heb ik ook al vervangen. Koste me 37 euro, maar was de gok waard. Dit is ondertussen al een maand geleden.
Bij mijn vorige auto was hij echt bijna door en starte slecht.
De massa kabel was erg geoxideerd bij mijn nieuwe auto. Na vervangen kan ik er niets van merken.
De thermostaat gaat open bij 86 graden, dus volgens mij zou de temp altijd rond de 85 a 90 moeten aangeven.
Daarvoor is een thermostaat, als de temp te hoog word opend de thermostaat en komt de warme koelvloeistof in de radiateur waar een thermoschakelaar de vin aan laat slaan en de vloeistof wordt afgekoeld.
Het blijft dus een raadsel dat de temp zo veranderd.
Enige wat nog kan is dat de nieuwe thermostaat ook niet goed is.
17 jaar
als het goed is , zit er een thermostaat in van 82 graden, dit hoort er ook in...
de temperatuur zal met het rijden rond de 80 graden zijn, en indd bij een tijdje stationair draaien kan deze oplopen...niks mis mee in mijn ogen..
overigens, jouw meter is ter indicatie....en kan en mag gerust wat afwijken...een schommelende meter komt meer voor bij peugeot/citroen en is weinig tot niks aan te doen..
Mijn thermostaat opent zich bij 82 graden en staat bij 102 graden volledig open. Pas dan slaat de koelvin aan.
De sensor die mijn temp aangeeft op m'n dashbord komt echter nooit hoger dan 95 graden, terwijl de vin dan al wel volop draait.
Zolang er geen stoom onder de kap wegkomt en de motor blijft draaien vind ik dit verschil allemaal niet zo spannend en rij lekker door
17 jaar
Allemaal bedankt voor het reageren,
Ik merk aan alle reacties, dat er niets aan de hand is en dat ik er alles aan gedaan heb.
Het belangrijkste is dat hij niet te warm wordt en goed rijdt.
Kortom ik moet er gewoon aan wennen en zoals gezegs lekker doorrijden.
Nogmaals allemaal bedankt.
William
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar