Peugeot 208: Lastig in de versnelling en hakerig schakelen

Bouwjaar: 2015, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: HM01, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 60

Hallo allemaal!

Mijn Laatste bericht op dit forum ging over mijn Peugeot 206 uit 2000 die een lekke krukaskeerring bleek te hebben. Ik heb de 206 gereden totdat hij helemaal op was toen de koppeling het begaf. Daarna heb ik een andere Peugeot 206 gekocht uit 2004. Deze auto heb ik 7 maanden gehad totdat er een scooter in de zijkant knalde en flinke schade veroorzaakte. Ik heb toen het schadebedrag uitgekeerd gekregen en heb toen de 206 ingeruild en heb ik nog geen 3 weken geleden een Peugeot 208 1.2 82pk uit 2015 aangeschaft.

De auto is werkelijk fantastisch en ik ben er zeer blij mee. Echter merk ik dat het schakelen niet geheel soepel gaat. Dit merkte ik niet met de proefrit en het is ook niet zo dat ik er elke keer last van heb. Af en toe komt het voor dat als de auto in zijn vrij staat voor een rood stoplicht en ik bij het groen worden van het stoplicht wil wegrijden in zijn 1 dat dit op een of andere manier wordt tegengehouden. Ik krijg hem dan simpelweg niet naar links om de eerste of tweede versnelling in te schakelen. Ik moet dan weer terug naar vrij en heb het gevoel dat ik dan veel kracht moet gebruiken om hem eenmaal in de versnelling te zetten. Ook vind ik dat het schakelen hakerig gaat. Nu heb ik op het internet rondgekeken en heb ik meerdere berichten gezien dat het hakerig schakelen een dingetje is met de 208. Nu vind ik dat geen groot probleem maar het soms weigeren van in een versnelling gaan vind ik irritant en lijkt mij niet gewoon voor een auto met nog maar net 50.000km op de teller.

Ik heb even gewacht met zoeken naar het probleem omdat ik dacht dat ik nog moest wennen aan de auto maar na 3 weken heb ik nog steeds hetzelfde probleem. Het koppelingspedaal gebruiken gaat zonder problemen al voel ik een enkele keer wat als ik de koppeling laat opkomen. Ik ben van plan om aankomende week naar de garage te gaan om dit te laten nakijken maar ik ben benieuwd of ik middels dit forum erachter kan komen wat het probleem kan zijn. Beide Peugeot 206'jes die ik heb gehad hadden ook het probleem dat schakelen soms moeizaam gaat maar dat de versnellingsbak niet van vrij naar 1 wilt heb ik nog niet meegemaakt. Ik ben dus benieuwd of dit een probleem is met de koppeling of drukgroep of dat dit een kwaaltje van de 208 is.

Peugeot206bestuurder

Geplaatst door Peugeot206bestuurder (0) , lid sinds 7 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 208? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

David Schutte (1) (0), 6 jaar geleden

Stug schakelen klopt wel had laats proef rid gemaakt in een 208 van me broer.
Veder fijne auto's maar dat is peugeot opel heeft het ook wel vind ik zelf. Maar in de vrij schieten als je voor stop licht staat lijkt me niet goed voor een dike auto van 2015.

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Ik begrijp uit uw verhaal dat het schakelen vanuit de " nulstand " naar de eerste versnelling een probleem oplevert , en niet zoals hierboven geschreven , dat de versnelling naar zijn vrij schiet .
Voor het moeizaam / slecht schakelen heeft Peugeot meerdere prachtige documenten opgesteld om controle,s aan diverse systemen ( schakelkabels - koppelingsplaat - koppelingspedaal en dergelijke ) uit te voeren voor uw EB2 motor uitgevoerd met een MA5N versnellingsbak .
Dus aankomende week kan uw Peugeotdealer hier zijn hart aan ophalen .

David Schutte (1) (0), 6 jaar geleden

Ja allemaal mooi maar stug schakelen blijft ie doen naar zijn 1 is gewoon even de handig heid er in krijgen en je bent het gewoon niet veel kracht gebruiken je wend er van zelf wel aan me broer heeft em nu 3 maanden en is er al aan gewend

Peugeot206bestuurder (0), 6 jaar geleden

Bedankt voor de berichten. Ik begrijp dus dat het stug schakelen een kwaaltje is van Peugeot. Zoals ik al had beschreven vind ik dit niet heel hinderlijk. Ik heb gisteren en vanochtend een stuk gereden en toen kwam het probleem dat ik van vrij niet naar 1 kan schakelen niet voor. Misschien is het dan toch nog de verkeerde manier van koppelen van mijn kant. Van de week zal ik hem voor de zekerheid even na laten kijken bij de Peugeot dealer en zal de uitkomst daarvan hier delen.

erik lett (0), 6 jaar geleden

Ja een echte peugeot kwaal
Net als het wegtrekken met de 208 ook een drama
En de herrie voor de 3 cilinder
Me vrouw een echte peugeot rijder is er klaar mee
Denk dat ze beter een 6 bak hadden kunnen leveren
Had je een normaal gesprek kunnen voeren als je 100 rijdt
Ze heb hem nu een jaartje
Maar gauw de deur uit

David Schutte (1) (0), 6 jaar geleden

Als je van de vrij naar zijn 1 wil zet je daar bij ook kracht op de pook dat wil nog wel veel mensen doen ik dee het toen bij een mazda 2013 en die dee het ook toen zij die man dat ik minder kracht moest gebruiken

Wat mij altijd helpt is van zijn vrij even snel in de 3 en dan in de 1 als je dat gewend ben t dan heb je het geen eens meer Door hoeft nog geen eens helemaal in de 3

hans4074 (0) PRO, 6 jaar geleden

[quote=erik lett]Ja een echte peugeot kwaal
Net als het wegtrekken met de 208 ook een drama
En de herrie voor de 3 cilinder
Me vrouw een echte peugeot rijder is er klaar mee
Denk dat ze beter een 6 bak hadden kunnen leveren
Had je een normaal gesprek kunnen voeren als je 100 rijdt
Ze heb hem nu een jaartje
Maar gauw de deur uit[/quote]

Ha...een oude vertrouwde...altijd mopperen op Peugeot, maar wél Peugeot blijven rijden. Stop toch eens met je geklaag Erik.

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Juist hans4074 .
Kopen een auto waarvan ze weten dat deze ( volgens hun zelf ) slecht schakeld en optrekt , 3 cilinders heeft en uitgerust is met een 5 bak . Maar toch kopen .
Zeuren is ook een vak .

erik lett (0), 6 jaar geleden

Blijf moeilijk jongens kritisch op je merk waar je werkt
Ik rij er gelukkig niet in
Waarheid is soms hard

Hans4040 (300) PRO, 6 jaar geleden

Dit forum is niet opgezet om te klagen; daarvoor moet je bij Kassa of Radar zijn...

primera p11 (0), 6 jaar geleden

Peugeot206bestuurder,

Laat de zaken nakijken die Rene noemt.
Er zijn verschillende service bulletins over.
Het is waar dat deze bak een beetje hakerig schakelt maar moet wel normaal in de 1 kunnen.
En als je veel druk uit moet oefenen is dat niet goed.

Peugeot206bestuurder (0), 6 jaar geleden

Hallo allemaal!

Van de week heb ik mijn auto laten nakijken bij de Peugeot dealer en daar is niks uitgekomen. Goed nieuws dus! Ik heb met de desbetreffende monteur gesproken en hij vertelde mij dat hakerig schakelen een kwaaltje van de 208 is. Over het niet in de eerste versnelling kunnen zetten kon hij geen oorzaak vinden. Ik heb verteld dat ik de auto pas net heb en dat ik nog moest wennen aan het koppelen. De monteur vertelde dat dit een mogelijke oorzaak kon zijn. Ik heb met de monteur afgesproken het probleem nog even aan te zien en mocht er geen verbetering komen dan zal de olie in de bak worden vervangen en wordt het een en ander gesmeerd door de dealer.

Inmiddels heb ik alweer 2000km gereden met mijn wagentje en ik merk dat ik niet meer zo vaak het probleem heb dat ik niet direct in de eerste versnelling kan komen vanuit zijn vrij. Heel af en toe doet het probleem zich nog voor maar dan is het snel terug naar vrij schakelen en dan kan ik zonder probleem naar 1. Ikzelf denk dat het koppelen dan toch de oorzaak is en let er extra goed op. Zoals ik al eerder benoemde heb ik twee 206'jes gereden en die waren natuurlijk niet in zo'n nieuwe conditie als mijn 208 is. Ik denk dan ook dat dat een reden is waarom ik zo moest wennen aan het rijden in mijn nieuwe auto.

Ik hoop dat het probleem zich niet meer voor gaat doen en zo wel zal ik de olie laten verversen en de bak laten smeren. Voor nu ga ik vrolijk verder met kilometers maken.

Ik wil jullie bedanken voor jullie gegeven antwoorden!

Rene Roolvink (0) PRO, 6 jaar geleden

Nou , veel rijplezier dan maar en bedankt voor uw uitvoerige feedback .

ArKu (0), 4 jaar geleden

Ik geef dit topic misschien een onbepaalde kick gezien de datum, maar herken absoluut het probleem van het niet altijd naar zijn 1 willen vanuit "vrij".

Oplossing voor mij is, net als hierboven al gemeld, het naar z'n 3 gaan vanuit "vrij" en dan terug naar 1.
Alsof de tandwielen dan ineens weer prima op elkaar aansluiten en je zonder ook maar enige kracht de pook in z'n 1 duwt.
Volgens mij houdt deze kwaal ook stand met het terugschakelen naar z'n 2e of 1e versnelling zolang auto nog op redelijke snelheid (20 - 40km/h) rolt. Pas onder bepaalde snelheid is het mogelijk om terug naar z'n 2 of 1 te gaan. Vorige auto was een 307 en had deze "kwaal" ook.

cabomos (0) PRO, 4 jaar geleden

Zojuist een klant geholpen met ook een klacht over zwaar /moeilijk schakelen. Op de bak bovenop zit een draaibare as .Los te draaien met dop 16.Even loshalen,reinigen en opnieuw smeren .Schakelt die weer als nieuw.

cabomos (0) PRO, 4 jaar geleden

Peugeot 208 uit 2012 wel te verstaan.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 208 of stel zelf een nieuwe vraag.