Het koelvloeistof reservoir van de motor van mijn auto is vrij plotseling leeg geraakt. Is er een eenvoudige manier om na te gaan of dit door lekkage of bijvoorbeeld een kapotte waterpomp komt?
Vorige week liep de motor ineens onregelmatig. Bij de garage bleek de motor op drie, ipv vier, zuigers te lopen. De garage gaf aan dat dit door de ontsteking kwam en verving de bougies en bobine.
Toen ik wegreed bij de garage was het idd een stuk minder, maar nog niet helemaal weg. De dag erna bleek dit nog net zo te zijn. En klapte de thermometer ineens van de gebruikelijke 90 C naar rood. Omdat ik op dat moment niet langs de weg kon parkeren, heb ik de verwarming op 100% aangezet en ben zo snel mogelijk naar de kant van de weg gegaan.
Uiteindelijk door steeds een stukje rijden, motor laten afkoelen, rijden etc thuisgekomen. Waarbij de motor steeds rustig naar 90C ging en dan ineens doorsloeg naar rood. Thuis bleek het waterreservoir helemaal leeg.
Ik heb geen witte rook uit de uitlaat zien komen en er zit geen drap op de binnenkant van de oliedop. Dus -waar ik bang voor was- een kapotte koppakking lijkt het niet te zijn. Wat me wel opviel, was dat het oliepijl hoger leek te zijn dan eerder (ik check het regelmatig), maar mogelijk dat de garage dat na de reparatie aangevuld heeft.
Mijn auto (een automaat) is van 2001 dus ik vraag me ernstig af of reparatie nog rendabel is. Kan ik zelf op een eenvoudige manier ontdekken wat het probleem is? Lekkage of bijv een kapotte waterpomp, iets anders of kan het toch ook een kapotte koppakking zijn?
Het koelwaterreservoir heb ik gevuld. Geen lekkage / vocht zichtbaar onder de auto. Ook aan de buitenkant van het reservoir, de motor en slangen geen vocht zichtbaar
2 weken
En als je hem warm rijd ?
Ik durf niet meer de weg op met mijn auto. Heb het nu getest door de auto te starten met de dop vh koelstofreservoir af. Luchtbellen zouden dan duiden op een kapotte koppakking. Die luchtbellen waren er, helaas ☹️. Zit ook veel drap in het tankje zag ik nu (na een dag stil staan, was eerder niet zo)
2 weken
Een testsetje is vrij goedkoop; met een speciaal stopsel en een luchtpompje zet je het circuit op druk, en die druk mag niet dalen op het luchtdrukmetertje.
2 weken
Dan moet ik ook iets aansluiten op de cilinderkop begrijp ik en zo ver gaat mijn kennis en kunde niet. Maar bedankt voor het meedenken
2 weken
Nee op je exspansietankje .
Afpersen bij de garage is toch ook geen probleem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
Vul het reservoir en kijk waar het lekt .
3 weken