auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 306: Lekkage versnellingsbak

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Mijn 306 [1.4xr; ph2; 04/1997; 122.000km] lekt (heel langzaam) olie uit de versnellingsbak bij de aandrijfas aan de bestuurderskant. Nu kan ik op internet de tip vinden om de keerring te vervangen, echter dat is al gebeurt, en het heeft niet geholpen.

Op de foto is te zien waar het lekt:
[img]http://www.jelledekker.nl/autoweeknl/lek...[/img]

Geschiedenis:
Mei 2009 - aankoop
Aug 2009 - koppeling vervangen, tevens versnellingsbakolie ververst en keerringen vervangen
Okt 2009 - valt op dat er wat olie op straat begint te vormen, na telefonisch contact met de garage besloten hier niets aan te doen omdat de motorolie voorheen iets boven de max heeft gestaan en verder de auto niet veel verbruikt, plas lijkt ook niet echt groter te worden (ging dus uit van motorolie)
April 2010 - Auto naar garage voor beurt, versnellingsbakolie blijkt 0.5l te hebben gelekt (in 8 maanden dus) en de keerring bij de aandrijfas aan de bestuurderszijde is weer(?) vervangen
Mei/Juni 2010 - Zelfde punt blijkt toch weer nat te worden, na droogmaken is het na een paar dagen toch weer nat. Plasje van ongeveer 2cm doet er 3 dagen over om zich te vormen op de straat.

Nu heb ik de garage weer eens aan de lijn gehad, die kwamen nu met het idee lagers in de versnellingsbak te gaan vervangen. Dit omdat het wel 'heel toevallig zou zijn als de gemonteerde keerring weer verkeerd blijkt te zijn.'


Nu heb ik er zelf geen verstand van en vandaar een paar vragen gezien de garage met het proberen te fixen van het probleem altijd zo'n leuk uurloon rekent...
- Is het mogelijk dat dit probleem komt door een fout met het vervangen van de koppeling vorige keer?
- Wat kan er allemaal mis zijn en aan wat voor kosten moet ik dan denken?


Iets wat er verder niet aan gerelateerd is maar ik me ook nog afvraag: als het buiten koud/nat is en de motor is nog koud dan merk ik bij stationair draaien dat hij constant heen en weer gaat tussen de 900-1100 toeren. Als de motor vervolgens warm is (of als het lente/zomer is...) dan gebeurt dit niet.

Ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met een antwoord, bvd.

Geplaatst door

JelleD306 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is de keering niet beschadigt bij het monteren.

Deze bakken willen ook wel eens lekken op de beide helften van de versnellingsbak. Advies: olie sporen reinigen en gaan rijden om zo te achterhalen waar de lekkage vandaan komt.

hans4074 0
badge

14 jaar

Ben vandaag even bij de garage geweest, lek bleek uit een van de doppen te komen, die zat waarschijnlijk niet helemaal goed aangedraaid.

JelleD306 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 306 of stel zelf een nieuwe vraag.